Sjukpensionär Sjukersättning, vad får du?
exkl evt bostadstillägg och andra bidrag...
Jag undrar eftersom jag snart blir sjukpensionär och har knappt haft någon inkomst alls....
Tack på förhand
exkl evt bostadstillägg och andra bidrag...
Jag undrar eftersom jag snart blir sjukpensionär och har knappt haft någon inkomst alls....
Tack på förhand
Strax under 13 000:- och då är det maximala beloppet jag har.
Min sambo har ca 11000 efter skatt.
Sjukersättningen är ju 64 % av din inkomst, men du får minst 8880 kr före skatt. Men det är ju inte så mycket... Har du sambo? Som jobbar? För du kan ju söka om bostadstillägg, fast då räknas även sambons eventuella inkomst med...
Strax under 13 000:- och då är det maximala beloppet jag har.
Min sambo har ca 11000 efter skatt.
Sjukersättningen är ju 64 % av din inkomst, men du får minst 8880 kr före skatt. Men det är ju inte så mycket... Har du sambo? Som jobbar? För du kan ju söka om bostadstillägg, fast då räknas även sambons eventuella inkomst med...
Tyvärr, så finns det ett tak för hur "mycket" du kan få! Så mina 13000:- är det maximala du kan få ut även om du innan hade en månadsinkomst på 100 000:-.
Jag får ut bra precis 7000:- Har varierat nån femtilapp upp och ner senaste åren p.g.a inskränkningar och skatten. Tjänade lite innan,jobbade inte fulltid,blev sjukpensionär tidigt. Som singel fick jag ca 3700:- i bostadsbidrag,det var rätt generöst! Trots detta sparar jag pengar varje månad,jag är ekonomisk och har få nöjen som kostar. Maken står för de stora kostaderna.
6933 kr per månad... Var sjukskriven med sjukpenning maximal tid först och började på en högre ersättning men sen sänks den ju mer och mer och när det var dags för sjukersättning hade jag bara rätt till minsta beloppet. En ren förolämpning med så låg ersättning tycker jag, inte en chans att jag hade klarat mig utan min sambo.
Jag har 8,300:- netto, är i 50 års åldern, jobbade i ca 10 år, 80-/90- talet. Katastrof att bli sjukpensionerad så ung (var 26 år) då höjningarna av pensionerna ligger på 0-50:-/mån, vilket i det närmaste känns som ett hån. Systemet verkar bygga på att man ska ha en sambo med bra inkomst, ensam är det väldigt tungt, betalar dessutom ca 500:-mån för Färdtjänst- för att ta mig till läkare, behandling på sjukhus, Hemtjänsten vill ha 700:-/mån... Vad trött man blir...
Fick förresten sänkt ersättning i år, fk hänvisade till prisbasbeloppet eller nåt sånt. Hur många friska människor får sänkt lön?
Jag får ut 7700 efter skatt i sjukersättning plus bostadstillägg. Enbart sjukersättningen ligger på ca 6000 netto per månad. Jag är ensamstående med barn och jag klarar mig inte! Som sjuk har man ju så mycket merkostnader i mediciner osv.
Har ni allihop koll på om ni har rätt till ersättning från afa? Kan ge en liten extra slant varje månad
Jag har 6900+2300 från afa
Har ni allihop koll på om ni har rätt till ersättning från afa? Kan ge en liten extra slant varje månad
Jag har 6900+2300 från afa
Kommer inte riktigt ihåg säkert men om du går in på deras sida så kan du få besked där man får retroaktivt också ett år tillbaka om det inte har ändrats.
Jag har 8,300:- netto, är i 50 års åldern, jobbade i ca 10 år, 80-/90- talet. Katastrof att bli sjukpensionerad så ung (var 26 år) då höjningarna av pensionerna ligger på 0-50:-/mån, vilket i det närmaste känns som ett hån. Systemet verkar bygga på att man ska ha en sambo med bra inkomst, ensam är det väldigt tungt, betalar dessutom ca 500:-mån för Färdtjänst- för att ta mig till läkare, behandling på sjukhus, Hemtjänsten vill ha 700:-/mån... Vad trött man blir...
Dagens flyktingar kommer hit och får utbetalt 6700/mån +fri mat+ fri bostad+ fria resor med buss,tunnelbana etc. Blir så ARG att vi sk fastboende Svenskar som ev arbetat och blivit sjuka skall ha det sämre än de nyanlända. Men som sagt du vinner inga röster på att förbättra för oss sjuka men flyktingar ja då rullar rösterna in.
Du kommer få runt 8000 kronor/månad (dessa pengar är det skatt på) sedan får man 93% av hyran om du bor själv (maxbeloppet de betalar ut är 5000 kronor) Bostadstillägget är skattefritt.
Dagens flyktingar kommer hit och får utbetalt 6700/mån +fri mat+ fri bostad+ fria resor med buss,tunnelbana etc. Blir så ARG att vi sk fastboende Svenskar som ev arbetat och blivit sjuka skall ha det sämre än de nyanlända. Men som sagt du vinner inga röster på att förbättra för oss sjuka men flyktingar ja då rullar rösterna in.
På Facebook finns det en grupp för oss: Sjukersättning = Bortglömda! Vi kräver att bli lyssnade på, www.facebook.com/groups/1688154534730506.
Gå med det där är mitt tips.