• spöke

Ett eller två efternamn i familjen?

Hej! Spöke är lite nyfiken på det här med efternamn och hoppas på att ni där ute vill delta i min lilla undersökning.

Har ni vuxna i familjen samma eller olika efternamn?
    Är ni gifta? Vem har bytt efternamn?

Har barnen ett eller två efternamn? (Alltså ett av efternamnen som mellannamn.)

Hur ser det ut i er umgängeskrets?
    Finns det några familjer där två -sson-efternamn förekommer?

Tack på förhand!

• Svar på tråden Ett eller två efternamn i familjen?
  • tjej87

Mina föräldrar har olika efterman, gifte sig mellan barn nr 1 och nr 2 men behöll sina egna efternamn då med. Vi 3 barn har två efternamn, ett unikt för ena förälderns släkt och ett son-namn.

I deras umgängeskrets har de flesta familjer mannens namn. De flesta av barnen i umgängeskretsen är födda i slutet på 80-talet/början på 90 och de flesta gifte sig i mitten/slutet på 80-talet.

• Kerubmamman

Vi har alla samma efternamn. Jag bytte när vi gifte oss. Maken hade bytt efternamn en gång redan när han blev myndig (han ville inte ha sin fars efternamn). Om han fortfarande hade haft sin fars efternamn hade han bytt till mitt flicknamn. 

Jag kan på rak arm komma på två vänner som har två efternamn. Ena har sitt finska flicknamn som mellannamn och ett -ssonnamn i efternamn och den andra har två, väldigt vanliga, -ssonnamn (typ Andersson-Johansson). 

Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
  • spöke
    tjej87 skrev 2014-11-11 15:19:05 följande:
    Mina föräldrar har olika efterman, gifte sig mellan barn nr 1 och nr 2 men behöll sina egna efternamn då med. Vi 3 barn har två efternamn, ett unikt för ena förälderns släkt och ett son-namn.

I deras umgängeskrets har de flesta familjer mannens namn. De flesta av barnen i umgängeskretsen är födda i slutet på 80-talet/början på 90 och de flesta gifte sig i mitten/slutet på 80-talet.
    Tack för ditt svar!
    Kan du själv tänka dig att byta efternamn vid eventuellt giftermål i framtiden?
  • spöke
    Kerubmamman skrev 2014-11-11 15:23:07 följande:
    Vi har alla samma efternamn. Jag bytte när vi gifte oss. Maken hade bytt efternamn en gång redan när han blev myndig (han ville inte ha sin fars efternamn). Om han fortfarande hade haft sin fars efternamn hade han bytt till mitt flicknamn. 

Jag kan på rak arm komma på två vänner som har två efternamn. Ena har sitt finska flicknamn som mellannamn och ett -ssonnamn i efternamn och den andra har två, väldigt vanliga, -ssonnamn (typ Andersson-Johansson). 
    Tack för ditt svar! Jag har aldrig stött på någon med två -sson-namn. Förutom den där kriminella familjen i tv-serien Tre Kronor... typ Karlsson-Persson eller nåt sånt.  
  • EllenNoone
    Har ni vuxna i familjen samma eller olika efternamn? Samma.
    Är ni gifta? Ja.
    Vem har bytt efternamn?
    Jag,för jag ville det.

Har barnen ett eller två efternamn? Ett.

Hur ser det ut i er umgängeskrets? Blandat.
    Finns det några familjer där två -sson-efternamn förekommer? Nej.
  • Stårschan

Jag tog min mans namn när vi gifte oss. Något annat var aldrig på tal, särskilt inte i och med att han har ett lite ovanligare namn och jag hade ett vanligt -sson-namn. Men jag hade nog bytt ändå i och med att jag gillar symboliken - att nu är det du och jag för alltid. Jag har alltid tyckt att dubbla efternamn på något sätt signalerar att man inte tycker att äktenskapet är så definitivt. Att man liksom av praktiska skäl vill behålla sina respektive efternamn för att folk ska veta vad man heter även sedan man skilt sig och bara dumpar partners del av namnet.

• spöke
    EllenNoone skrev 2014-11-11 15:30:36 följande:
    Har ni vuxna i familjen samma eller olika efternamn? Samma.
    Är ni gifta? Ja.
    Vem har bytt efternamn? Jag,för jag ville det.

Har barnen ett eller två efternamn? Ett.

Hur ser det ut i er umgängeskrets? Blandat.
    Finns det några familjer där två -sson-efternamn förekommer? Nej.
    Tack för svar!
  • spöke
    Stårschan skrev 2014-11-11 15:31:02 följande:
    Jag tog min mans namn när vi gifte oss. Något annat var aldrig på tal, särskilt inte i och med att han har ett lite ovanligare namn och jag hade ett vanligt -sson-namn. Men jag hade nog bytt ändå i och med att jag gillar symboliken - att nu är det du och jag för alltid. Jag har alltid tyckt att dubbla efternamn på något sätt signalerar att man inte tycker att äktenskapet är så definitivt. Att man liksom av praktiska skäl vill behålla sina respektive efternamn för att folk ska veta vad man heter även sedan man skilt sig och bara dumpar partners del av namnet.
    Följdfråga: Vid en eventuell skilsmässa, skulle du då kunna tänka dig att ha kvar ditt nya efternamn? Eller skulle du byta tillbaka till ditt gamla?
  • fluu

Vi vuxna har varsitt eftersom vi inte är gifta än. När vi gifter oss kommer vi ha samma efternamn och barnet har det namnet nu. Som bittert skilsmässobarn är det på något vis viktigt för mig att hela familjen heter ett och samma namn.

I umgängeskretsen är det vanligast att barnen har två efternamn om föräldrarna inte är gifta och när föräldrarna gifter sig så tar alla ett namn. Antingen någon av föräldrarnas namn eller ett helt nytt.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • fluu
    spöke skrev 2014-11-11 15:34:20 följande:
    Följdfråga: Vid en eventuell skilsmässa, skulle du då kunna tänka dig att ha kvar ditt nya efternamn? Eller skulle du byta tillbaka till ditt gamla?
    Min mamma har fortfarande pappas efternamn trots att de är skilda. Hon ville heta samma som mig helt enkelt och kommer byta till ett annat när jag byter.
    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
Svar på tråden Ett eller två efternamn i familjen?