• Ballerina88

    Lågt spermieantal

    Hej,


    Jag och pojkvännen har försökt att bli gravid under 1,5 år nu dock utan framgång. Vi har påbörjat en utredning och enligt spermieanalys visa det sig att pojkvännen har ett lägre antal än normalt dvs. 11 miljoner.


    Gyn. sa inte så mycket utan mer att motion var viktigt - dem nämnde heller inget om rörlighet etc trots flera frågor kring det.


    Har börjat googla i ämnet och det framgår att det går att öka spermiantalet genom folsyra + zink - stämmer detta? Om ja, hur är det med dosering? Vad mer finns att göra? 


    Någon som haft liknande problem men lyckats få barn genom "normalt tillvägagångssätt"? 


    Tacksam för all hjälp/tips!!!!

  • Svar på tråden Lågt spermieantal
  • Jag är bara jag

    Det finns rätt mycket att göra mot få och dåliga spermier-till skillnad mot äggkvalitet där inget alls går göra. Det stämmer att zink och folsyra tillsammans kan hjälpa,men doserna ska vara höga. Zink minst 45-60 mg och folsyra minst 1000 uq per dag. Övrigt är:
    sluta röka-det absolut värsta för spermierna!
    gå ner i vikt
    dra ner på alkoholen eller helst sluta
    inte ha pungen för varmt,t.e x inte basta,bada varmt,sitta med datorn i knät
    inte ha trånga kallingar
    inte cykla jättemycket
    astaxantin kan hjälpa-finns på hälsokosten

    Mycket kaffe,mycket skräpmat och stillasittande är inte bra för fertiliteten vare sig hos män eller kvinnor.

  • Ballerina88

    Hej,


     


    Stort tack för svaret! Känns otroligt skönt och lugnade när du skriver att det finns något att göra.


    I dagsläget käkar han 25mg zink och 500 ug om dagen. Är det inte farligt att öka dosen till 50mg zink och 1000 ug folsyra?


    Finns det verkligen inga bieffekter?


     


    Återigen tack för ditt svar och tips - detta skall förmedlas vidare!

  • Jag är bara jag

    Långvarigt högt intag av zink kan möjligen påverka njurarna,men då pratar vi länge. Folsyra är ofarligt,äter man varje dag. Man brukar alltid få ta ett nytt spermaprov minst tre månader efter det första för att se vartåt det barkar eller om det är samma antal/kvalitet. Det tar nämligen tre månader att få en helt ny uppsättning spermier. Sa inte läkaren nånting om fortsättningen?

  • Ballerina88

    Tack för svaren!


    Läkaren var lagom flummig och vi kämpa med att fiska fram information. Vi får testa att köra på de knep du rekommenderat :), hur är det med Omega 3?


    Återigen tack!

Svar på tråden Lågt spermieantal