• Anonym (Öppen?)

Öppet förhållande

Det kanske är helt fel kategori men försöker ändå.

Jag (kvinna) känner att vårt sexliv inte alls är som det ska. Minskad lust för min partner och han känner samma sak. Jag har drivit frågan och tagit upp det flera gånger men det känna bara som att pressen på min sambo ökat. Sist vi hade barnledigt så blev han så full att han somnade när vi hade sex. Jag tror han drack sig så full för att han var nervös. Försökte ta upp detta med honom men han vill inte prata om det.

Jag har försökt hetta till det flera gånger men nu har jag tröttnat. Orkar inte vara den som tar steget mer.

Mitt förslag tidigare har varit att vi ska testa att ha ett öppet förhållande. Han nekade men har senare sagt saker som får mig att tro att han är mer öppen för idéen. Nu till frågan, hur tar jag upp detta med honom? Jag tror att det kan ge en skjuts i förhållandet och att det minskar pressen på honom. Nu är det inte så att jag vill ut å ligga med alla jag ser utan jag vill få det att funka mellan oss utan att det ska vara så jävla svårt.

Kan någon hjälpa mig? Hur tog du upp det?

OBS! Jag söker inte tips på hur jag ska försöka vara min sambo mer tillaga. Jag har inte dålig fantasi och tro mig har försökt det mesta.

• Svar på tråden Öppet förhållande
  • dirty88

Lider med dig och jag lider med din man. Ni är i en väldigt jobbig sits som dessutom är en form av dödläge.

Egentligen har jag inte så mycket att bidra med men jag kan skriva lite tankar ändå i brist på bättre omdöme. 

Detta är rena spekulationer men vem vet, kanske kan nånting stämma eller passa in i er situation.

Din man mår förmodligen dåligt. Inte för att du tjatar utan för att hans sexualitet inte lever upp till hans egen förväntan på den. Att du vill ha ett öppet förhållande får honom förmodligen att må ännu sämre då hans duglighet som man får ännu en större törn. 
    Kanske har han i sin sista hopplöshet insett att det bästa för alla är om du får ha sex med andra så slipper han må dåligt över sin minskade sexlust. En kompromiss.

Om ni nu kommer överens om att ha ett öppet förhållande så är det såklart inte för att han vill det utan för att han känner att han måste. Förmodligen inte så hälsosamt.

Han känner förmodligen att tack vare honom så mår du dåligt och då mår han dåligt.

Nu har jag spekulerat klart och det är dags för mitt enda vettiga tips:
    Gå till VC och kolla upp hans testosteronnivåer. Säger dom att allt ser ut som det ska så bör ni ändå begära ut resultaten så ni själva kan göra lite research. I Sverige är vi väldigt motvilliga att ge ut testosteron vilket resulterar i många medelåldersmäns minskade sexlust.

/Dirty87 -Blekfet och svårälskad.

• vargveum

Tycker tvärtom mot föregående kommentator. Men det beror kanske mest på att jag själv skulle vilja ha ett öppet förhållande men inte vågar föreslå det för min fru...

• Mrs Okänd
    dirty88 skrev 2014-11-11 23:16:02 följande:
    Lider med dig och jag lider med din man. Ni är i en väldigt jobbig sits som dessutom är en form av dödläge.

Egentligen har jag inte så mycket att bidra med men jag kan skriva lite tankar ändå i brist på bättre omdöme. 

Detta är rena spekulationer men vem vet, kanske kan nånting stämma eller passa in i er situation.

Din man mår förmodligen dåligt. Inte för att du tjatar utan för att hans sexualitet inte lever upp till hans egen förväntan på den. Att du vill ha ett öppet förhållande får honom förmodligen att må ännu sämre då hans duglighet som man får ännu en större törn. 
    Kanske har han i sin sista hopplöshet insett att det bästa för alla är om du får ha sex med andra så slipper han må dåligt över sin minskade sexlust. En kompromiss.

Om ni nu kommer överens om att ha ett öppet förhållande så är det såklart inte för att han vill det utan för att han känner att han måste. Förmodligen inte så hälsosamt.

Han känner förmodligen att tack vare honom så mår du dåligt och då mår han dåligt.

Gå till VC och kolla upp hans testosteronnivåer. Säger dom att allt ser ut som det ska så bör ni ändå begära ut resultaten så ni själva kan göra lite research. I Sverige är vi väldigt motvilliga att ge ut testosteron vilket resulterar i många medelåldersmäns minskade sexlust.

Det kanske är meningen att mäns sexlust skall minska?Flört Är det så konstigt att vissa människor tröttnar på att ha sex med sin partner egenligen?
  • dirty88
    Mrs Okänd skrev 2014-11-12 08:30:43 följande:
    Det kanske är meningen att mäns sexlust skall minska?Flört Är det så konstigt att vissa människor tröttnar på att ha sex med sin partner egenligen?
    Nej jag vill inte tro att det är meningen att mäns sexlust skall minska. Det är inte en del av den naturliga biologiska "schemat" vad jag läst någonstans.

Det är inte ett dugg konstigt att man tröttnar på sex med sin partner. Det är fullt naturligt däremot.
  • kaffekompis

Öppet förhållande är nog ingen bra lösning i detta fall tror jag, frun och jag har halv öppet men det är för sexet fungerar mellan oss, men vi vill ha lite extra.

Hade jag varit din man hade jag känt det som du viljat provköra andra tills du hittar en bättre att ha förhållande med. Iallafall så jag tolkar utifrån din beskrivning.

• Mrs Okänd
    dirty88 skrev 2014-11-12 09:14:27 följande:
    Nej jag vill inte tro att det är meningen att mäns sexlust skall minska. Det är inte en del av den naturliga biologiska "schemat" vad jag läst någonstans.

Det är inte ett dugg konstigt att man tröttnar på sex med sin partner. Det är fullt naturligt däremot.
    Idag är det ju så mycket annat som händer i folks liv att sexet inte prioriteras. Sen om det är bra med öppet förhållande är ju nästa fråga. Det är nog inte så många gifta som klarar av det.
  • Anonym (Öppet?)

Det är helt omöjligt för mig att veta hur han känner och tänker eftersom han vägrar prata om det. Däremot tror jag som första inlägget skriver att hans självkänsla kommer att minska. Men min då? Jag har i två år snart försökt och blivit nekad, den ligger inte på topp direkt. Vi är båda under 30 så har svårt att tro att det skulle vara brist på testosteron. Men vad vet jag.

Så öppet förhållande är kanske bara början på slutet? Jag har redan försökt det att ta en paus men det blev bara bättre i två veckor sen var vi tillbaka i samma hjulspår.

• kaffekompis

Kan trekanter kanske vara en lösning? För sex ensam på eget håll kan få den andre kanske att känna sig utanför?

• Anonym (Öppen?)

Jag har föreslagit det, som sagt brist på fantasi har jag inte. Igår bröt jag ihop och har bestämt mig för hur jag ska göra. Det blir inte bättre och har i snart 1 år gått och velat på hur vi ska göra.

• vargveum
    dirty88 skrev 2014-11-11 23:16:02 följande:

Jag har efter labbprov befunnits ha låg testosteronnivå. Vilket utmanar min uppfattning om detta. Trodde att män med hög nivå av testosteron hade hög sexdrift och att man lätt kan bli tunnhårig. Gamla myter, jaja.

Jag är tunnhårig, har hög sexdrift OCH lågt testosteron... och två barn... who knew?
  • Linux1003
    Anonym (Öppet?) skrev 2014-11-12 15:57:04 följande:

Det är helt omöjligt för mig att veta hur han känner och tänker eftersom han vägrar prata om det. Däremot tror jag som första inlägget skriver att hans självkänsla kommer att minska. Men min då? Jag har i två år snart försökt och blivit nekad, den ligger inte på topp direkt. Vi är båda under 30 så har svårt att tro att det skulle vara brist på testosteron. Men vad vet jag.

Så öppet förhållande är kanske bara början på slutet? Jag har redan försökt det att ta en paus men det blev bara bättre i två veckor sen var vi tillbaka i samma hjulspår.

Lever också i näst intill snart sexlöst förhållande. Har ni barn ihop?
  • Anonym (Öppet?)

Ja vi har barn ihop. Nu har det gått en tag men jag gjorde så att jag sa att nu vill jag ha en paus. Detta funkar inte längre, han höll med vilket var första gången han erkände att vi har problem. Jag var ivrig och gick ut nästan direkt och träffade en ny på lunch. När sambon frågade vad jag gjort så berättade jag och sedan dess så har han varit väldigt tillmötesgående, vi har pratat ut om alla våra problem och jobbar sakta men säkert på att hitta tillbaka. Det känns som att vi blev starkare och mer säkra på att vi verkligen vill vara med varandra. Vi kommer att gå i terapi tillsammans för att ytterligare stärka vårt förhållande.

• dirty88
    vargveum skrev 2014-12-11 02:51:35 följande:
    Jag har efter labbprov befunnits ha låg testosteronnivå. Vilket utmanar min uppfattning om detta. Trodde att män med hög nivå av testosteron hade hög sexdrift och att man lätt kan bli tunnhårig. Gamla myter, jaja.

Jag är tunnhårig, har hög sexdrift OCH lågt testosteron... och två barn... who knew?
    Det är inga myter. Det är vetenskap men det betyder inte att alla med lågt testosteron har låg sexdrift och vice versa. Det är ett dock ett vanligt symptom.
  • Anonym (Swinger)

Fråga om han kan tänkas gå till en sswingersklub. Behöver inte gå dit för att ha sex med andra utan bara gå för att se hur det känns att se andra ha sex. Det kan ju leda till att ni två kanske tänder till och har sex. Om inget annat så kommer ni att möta öppna och sociala människor som gärna pratar om sex och hur de håller sexlivet igång.

Svar på tråden Öppet förhållande