• LolaS

    PCO- hur kommer det att påverka oss?

    Började dagen på Gynmottagningen för att göra ett cellprov och för att utesluta diverse svampproblem efter att ha knaprat antibiotika mot tandvärk i tio dagar.

    Slutar med att jag får veta att jag har PCO som kan vara anledningen till lång och oregelbunden menscykel och oregelbunden ägglossning.

    Har suttit hela dagen nu och mått dåligt, läst diverse inlägg om att vissa har haft otroligt svårt att skaffa barn pga sin PCO och att andra klarat det på första försöket.

    Jag och min man har försökt halvhjärtat i fyra månader.

    Jag ska tillägga att jag som 19 åring fick göra en kirurgisk abort i vecka tolv då jag och mitt ex absolut inte var mogna att skaffa barn så det är skönt att veta att jag kan bli gravid.

    Läkaren ville inte skriva ut någon medicin som kunde hjälpa mig på traven då han tyckte att 28 inte var någon ålder. Jag är 28 år, 159 cm lång och väger 50 kg.

    Nu till min fråga, bör jag vara orolig? är det någon annan som är i samma situation och finns det några därute som lyckats få barn utan hjälpmedel trots att de har PCO? Jag beställde precis hem SERPAFAR för att kanske kunna komma igång med ägglossningen, men vet inte om det är så bra att jag tar det då läkaren inte ville skriva ut något från början.

    Tacksam för svar!!!

    PS jag och min man har beslutat oss för att ha sex varje dag fram till (nästa mens) och hoppas att pricka en ägglossning om jag nu får en....

    // LolaS

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-11-14 08:46
    Puffar lite och hoppas att någon har erfarenhet av detta.

  • Svar på tråden PCO- hur kommer det att påverka oss?
  • LolaS

    Puffar lite och hoppas att någon har tips eller erfarenhet kring detta!

  • Gweny

    Jag fick mina 2 barn utan problem, hade dock regelbunden cykel. Dock var jag yngre och mer i form. Motion och lite kolhydrater är bra självmedicin. Dock är ju ett symtom suget efter socker och kolhydrater(haft hela mitt liv). Så lite jobbig kombo.

    Nu tyvärr är cykeln oregelbunden, jag är äldre och övervikt. Försökt 1,5 år nu och 3 månader med pergotime.

    Dem flesta lyckas ändå och vi har ju ofta fina ägg. Lycka till!

  • LolaS

    Ååh tack för svar, känns bra att höra att det inte är så illa som det verkar vara, sen finns det ju självklart säkert de som har lättare och svårare grad av pco.

    Jag är liten och ganska så nätt men har under mina år både vägt mer och mindre, kolhydratsug känner jag jämt och måste verkligen behärska mig själv! Jag kommer inte få någon pergotime utskriven men ska ge detta med att verkligen försöka en chans.

    Jag har en jätte oregelbunden menscykel, vad jag förstod det som så kan man ha mens utan att ha ägglossning.... Så det blir förvirrande för mig att försöka hålla reda på allt.

    Lycka till med nummer tre, kommer när man minst anar det!

  • LolaS

    Eller det är kanske bäbis nummer fyra, men all lycka till iallafall!

  • Anonym (äl-test)

    Jag har pco-äggstockar, lång och oregelbunden menscykel. 

    Blev oplanerat gravid för några år sedan, gjorde en medicinsk abort. 

    Är gravid nu, blev gravid nästan direkt. 

    I mitt fall har det alltså inte varit svårt att bli gravid, däremot har min ägglossning varit någon helt annanstans än jag först trodde att den var. Första gången hade jag oskyddat sex då jag var 99,9% säker på att ägglossningen var förbi sedan flera dagar tillbaka. Jag hade fel.  Den andra gången jag blev gravid använde jag ägglossningsstickor just för att min tidigare erfarenhet var att "kalendermetoden" inte fungerar för mig. Ägglossningen var extremt sent i min menscykel. 

    Så jag tycker att ni ska göra helhjärtade försök (kartlägga ägglossningen) innan du börjar fundera över eventuella mediciner. De kanske inte behövs.

    Lycka till!

  • LolaS

    När börjar du med ägglossningsstickor? Kör du hela perioden för stt kartlägga när, lite dyrt i längden men det får de ju vara värt! Jag känner knappt när jag har ägglossning, då jag då och då känner molande värk i äggstockarna och livmodern...

    När jag börjar gå känningar testar jag, men dock utan lycka...

    Skönt att det har gått bra för dig iallafall!

  • Anonym (äl-test)
    LolaS skrev 2014-11-16 18:31:55 följande:

    När börjar du med ägglossningsstickor? Kör du hela perioden för stt kartlägga när, lite dyrt i längden men det får de ju vara värt! Jag känner knappt när jag har ägglossning, då jag då och då känner molande värk i äggstockarna och livmodern...

    När jag börjar gå känningar testar jag, men dock utan lycka...

    Skönt att det har gått bra för dig iallafall!


    Jag köpte storpack av billiga test från internet (bäst på test använde jag), och sedan började jag testa 8 eller 9 dagar efter sista mensens första dag. Testade varje dag tills jag fick fullt utslag. Nu blev jag ju gravid på en gång så jag behövde aldrig ta ställning till om hur jag skulle göra vid "nästa" försök. Men jag antar att jag hade kört med stickor ytterligare en menscykel för att se om jag kunde se att ägglossningen alltid dök upp kring t.ex. dag 22. Den viktiga insikten för mig var att ägglossningen var så mycket senare än jag hade trott innan. 

    Jag har inte heller några jättetydliga symptom vid ägglossning. Molande värk i magen har jag lite när som helst, och aldrig särskilt kraftigt. Det s.k. ägglossningssekretet hade jag innan ägglossningen (var helt "torr" ett par dagar innan själva ägglossningen). 
  • LolaS

    Anonym (ÄL-test)

    Tack, jag får göra så, just nu har vi sex varje dag, vilket är mysigt i ju för sig, vi känner bägge två att vi inte orkar jämt men vågar inte chansa och missa!

    Har för mig att man kan ha ÄL strax efter mens om man har en kort menscykel. Min är så sjukt varierande. Jag kan heller inte se på mina flytningar eller (sekret) om jag ska ha ÄL snart, försökte ta tempen ett tag, men man blir tokig!

    Jag får helt enkelt köra ÄL-test! Vi kör på denna månad och hoppas vi lyckas pricka, men det tar verkligen på psyket det här!

  • löpartjejen
    LolaS skrev 2014-11-16 23:01:01 följande:

    Anonym (ÄL-test)

    Tack, jag får göra så, just nu har vi sex varje dag, vilket är mysigt i ju för sig, vi känner bägge två att vi inte orkar jämt men vågar inte chansa och missa!

    Har för mig att man kan ha ÄL strax efter mens om man har en kort menscykel. Min är så sjukt varierande. Jag kan heller inte se på mina flytningar eller (sekret) om jag ska ha ÄL snart, försökte ta tempen ett tag, men man blir tokig!

    Jag får helt enkelt köra ÄL-test! Vi kör på denna månad och hoppas vi lyckas pricka, men det tar verkligen på psyket det här!


    Har pcos och alltid haft väldigt oregelbunden mens, trots det har jag blivit gravid tre gånger spontant. När jag första gången fick veta att jag hade pcos sa de att äl-stickor inte alltid fungerar men kanske för man måste ta så många å det blir så dyrt. Har då aldrig testat men lyckats bli gravid ändå.
  • LolaS
    löpartjejen skrev 2014-11-16 23:28:46 följande:
    Har pcos och alltid haft väldigt oregelbunden mens, trots det har jag blivit gravid tre gånger spontant. När jag första gången fick veta att jag hade pcos sa de att äl-stickor inte alltid fungerar men kanske för man måste ta så många å det blir så dyrt. Har då aldrig testat men lyckats bli gravid ändå.
    Underbart och höra att du har lyckats spontant alla gånger!

    Det gör att man kanske inte tänker lika intensivt på problemet och försöker ta det för vad det är och hoppas på att pricka.

    Jag köpte Serpafar i stundens hetta när jag fick panik, men kommer låta bli att ta det då jag verkligen borde ge det en "vanlig" ärlig chans!
Svar på tråden PCO- hur kommer det att påverka oss?