• CinnamonGirl

PRIVATA HYRESVÄRDAR I STOCKHOLM

Jag skickar regelbundet ut intressebrev till olika privata hyresvärdar som jag känner till. Har gjort så i 1,5 år och hittills inte fått ett enda svar. Jo förresten, fick ett svar från en att de lämnar alla lediga lägenheter till den kommunala bostadskön.

Jag brukar skriva så här:

X den 12 augusti 2014

Hej!
    Jag heter M Dottersson och är 37 år. Jag kommer ursprungligen från X, men flyttade till Stockholm 2012. Jag bor för tillfället inneboende i en lägenhet i X.

Jag vill med det här brevet anmäla mig mitt intresse för att hyra en lägenhet hos er.

Om jag vet var de har lägenheter:
    Jag är främst intresserad av en lägenhet på Södermalm eller i Hammarbyhöjden, men finns annat ledigt är jag flexibel. Storleken ska helst vara 2 rum och kök, och hyran bör inte överstiga 5000 kronor. Jag kan flytta in med kort varsel om ett passande boende blir ledigt.

Om jag INTE vet var de har lägenheter:
    Var lägenheten ligger spelar inte så stor roll, men storleken ska helst vara 2 rum och kök, och hyran bör inte överstiga 5000 kronor. Jag kan flytta in med kort varsel om ett passande boende blir ledigt.

Jag planerar att bo kvar i Stockholm under överskådlig framtid och därför söker jag nu ett förstahandskontrakt istället för att flytta runt på korttidsboenden.

Jag har en välordnad ekonomi och är fri från betalningsanmärkningar. Jag har en tillsvidaretjänst hos Företaget AB och har en lön på 22 000 kr före skatt.

Min tidigare hyresvärd har varit Bostadsbolaget AB i X-stad. NN på deras kontor kan lämna referenser om mig på telefon 0xx-xx xx xx.

Ifall ni har några frågor kan jag nås på 07x-xxx xx xx eller md@hotmail.com.

Med vänliga hälsningar

M Dottersson

Är det bra formulerat, och skulle ni tänka er att hyra ut en lägenhet till mig om ni hade en ledig?

Gräv inte en grop åt andra, det kan de göra själva...
  • Svar på tråden PRIVATA HYRESVÄRDAR I STOCKHOLM
  • Skruttplutt

Är väl inte konstigt dom inte svarar när Max hyran ska vara 5000? Vem hyr ut en 2:à innanför tullarna för under 5000?!!!

• PinkSugar

Till och med jag inte bor i Stockholm fattar att du måste dubblera din lägsta hyra för att komma någonstans

• CinnamonGirl

Men herregud... ska jag betala 10' kommer jag inte ha några pengar över till nåt annat!

• PinkSugar
    CinnamonGirl skrev 2014-11-12 21:18:28 följande:

Men herregud... ska jag betala 10' kommer jag inte ha några pengar över till nåt annat!

Bo någon annanstans dådå?
  • Ful Anka

Jo men, seriöst, 5000 kr är alldeles för lite.

This is my life and I don't care
  • Duckan

Får lov att hålla med övriga, 5000 kr eller lägre i centrala Stockholm för en 2:a är inte lätt hänt tyvärr. Knappt ens i närförort får du det.
    Som jämförelse har vi en stor 3:a i city och hyran är på 10800 kr och en höjning kommer inom kort.

• CinnamonGirl

Hmm... men får man ut 11.000 kr i månaden är 5.000 kr i hyra mycket. Man ska ju ha råd med mat och lite annat också.

• Jossofräs

Jag bor i Knivsta som ligger ca 5,5 mil norr om stockholms central. Det går gott om pendeltåg till Stockholm dock. Här kostar en 2a 5062kr per månad att hyra, och det är en tvåa i det sunkigaste området i ganska dålig standard. Skall du hyra nybyggt inne i Knivsta centrum är du uppe i 7-8000kr för en tvåa.

Svar på tråden PRIVATA HYRESVÄRDAR I STOCKHOLM