• Anonym (Städaren)

Får man dammsuga kl.22 i lägenhet??

Jag håller på och städar och tänkte strax dra fram dammsugaren....

Men "får" man dammsuga i lägenhet kl 22? För innan dammsugningen är klar är nog klockan 22.

Vad tycker ni?

Vad säger våra oskrivna regler?

• Svar på tråden Får man dammsuga kl.22 i lägenhet??
  • Anonym (jojo)

Det är väl en bedömning du får göra helt enkelt. Jag hade kunnat dammsuga eftersom min dammsugare är en förhållandevis tystgående sådan.

Det du ska fråga dig är "kommer mina grannar att störas av ljudet från min dammsugning?" Det är vad det handlar om, att man inte får störa.

• Anonym (Städaren)

Det kan ju störa på dagen också men jag tänker ju inte sluta dammsuga för det. Ibland spelar grannen hög musik så det låter in till mig, vilket stör lite, men bor man i lägenhet så får man ju också räkna med att man kan höra varandra. Men skulle volymen på musiken vara mycket högre eller att det pågick på natten så är det ju för störande och inte ok.

• Ellie

Tar det 50 min att dammsuga?
    Jag hade nog låtit bli efter kl 22, men det beror kanske på vad man har för grannar. En del vet man ju att de är uppe sent.
    Det beror naturligtvis också på hur lyhört det är, men efter 22 är det väl rimligt att lägga av.

• Fjärilslarv

Brukar det inte vara regel att det ska vara knäpptyst efter kl. 22?
    Jag hade blivit skitsur om grannar började damsuga efter kl. 22, väldigt respektlöst. 

• Anonym (Städaren)
    Ellie skrev 2014-11-12 21:23:38 följande:

Tar det 50 min att dammsuga?

Jag hade nog låtit bli efter kl 22, men det beror kanske på vad man har för grannar. En del vet man ju att de är uppe sent.

Det beror naturligtvis också på hur lyhört det är, men efter 22 är det väl rimligt att lägga av.

Nej det är inte så lyhört. Ena grannarna som har barn hör jag aldrig. De bredvid mig har inga barn och personen under mig har inga barn. Så det är inga barn som störa iaf.

Nej, 50min tar det inte. 30 kanske. Men jag dammsuger säkert till 22.

Men ja, kag tänker sluta kl22.

I huset, på första våningen (inga lägenheter där men ovanför) finns tvättstugan. Och vi får tvätta till kl23.
  • Anonym (Städaren)
    Fjärilslarv skrev 2014-11-12 21:26:19 följande:

Brukar det inte vara regel att det ska vara knäpptyst efter kl. 22?

Jag hade blivit skitsur om grannar började damsuga efter kl. 22, väldigt respektlöst. 

Bra
  • kanalltidblibättre

7-22 får man ägna sig åt störande aktiviteter.

Grannarna ringde på när jag borrade i betongväggar och dammsög dammet kl 23 en gång. Pinsamt

• Fjärilslarv
    kanalltidblibättre skrev 2014-11-12 21:32:24 följande:

7-22 får man ägna sig åt störande aktiviteter.

Grannarna ringde på när jag borrade i betongväggar och dammsög dammet kl 23 en gång. Pinsamt

öh ja varför i helvete stör du så mkt så sent????
  • kanalltidblibättre
    Fjärilslarv skrev 2014-11-12 21:33:15 följande:

öh ja varför i helvete stör du så mkt så sent????

Ja, det var ungefär vad grannarna tyckte men de var frireligiösa så de använde mer kroppsspråk...
  • Fjärilslarv
    kanalltidblibättre skrev 2014-11-12 21:42:34 följande:
    Ja, det var ungefär vad grannarna tyckte men de var frireligiösa så de använde mer kroppsspråk...
    ja jag förstår dem. förstår dock inte hur man ens kan komma på tanken att det är ok?
  • kanalltidblibättre
    Fjärilslarv skrev 2014-11-12 21:44:22 följande:

ja jag förstår dem. förstår dock inte hur man ens kan komma på tanken att det är ok?

Tanken kommer nog av att man inte tänker tanken alls
  • Fjärilslarv
    kanalltidblibättre skrev 2014-11-12 21:47:18 följande:
    Tanken kommer nog av att man inte tänker tanken alls
    haha jo så sant.
    Det var tur att du inte hade mig som granne för jag hade blivit skogstokig. 
  • Anonym (Städaren)

Nu är dammsugningen klar iaf!

• Anonym (okej)

helt okej kan jag tycka är man så känslig får man väl bo i skogen men då blir folk väl irriterade på fåglarna..

• Anonym (---)
    Fjärilslarv skrev 2014-11-12 21:44:22 följande:
    Och jag förstår inte dig. För en dammsugare som är igång en minut och suger upp smuts inte är så oerhört störande. Det beror förstås på hur lyhört man bor, men jag skulle öht inte reagera om nån gjorde det.
  • Virre1979

Haha fast nu var det nog inte TS det gällde, utan borrningen kl 23

Anonym (---) skrev 2014-11-13 10:41:57 följande:
    Och jag förstår inte dig. För en dammsugare som är igång en minut och suger upp smuts inte är så oerhört störande. Det beror förstås på hur lyhört man bor, men jag skulle öht inte reagera om nån gjorde det.

• Fjärilslarv
    Virre1979 skrev 2014-11-13 10:48:20 följande:

Haha fast nu var det nog inte TS det gällde, utan borrningen kl 23

exakt.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE

Att planera in en städning vid den tiden på kvällen är ganska respektlöst eftersom det finns människor (små sådana vanligen, alltså barn) som sover eller försöker sova vid den tiden men att dammsuga i en minut eller två för att man lyckades tappa ut mjöl eller något liknande är förmodligen helt ok.

An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.
  • Anonym (Städaren)
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2014-11-13 18:25:31 följande:

Att planera in en städning vid den tiden på kvällen är ganska respektlöst eftersom det finns människor (små sådana vanligen, alltså barn) som sover eller försöker sova vid den tiden men att dammsuga i en minut eller två för att man lyckades tappa ut mjöl eller något liknande är förmodligen helt ok.

Jag har bara barn vid ena sidan om mig och mellan våra lägenheter hörs det inget, de har dessutom köket mot mig och inget barnrum.
Svar på tråden Får man dammsuga kl.22 i lägenhet??