Anonym (Undrar) skrev 2014-11-12 22:14:11 följande:
Jag undrar om det är någon som har erfarenhet av relationer (kärlek, sex...) mellan en professionell person t.ex. advokat, läkare, psykolog, präst, socialarbetare och hans/hennes klient, elev, patient, församlingsbo etc? (Förutsätter nu att det handlar om fullvuxna människor, inte konfirmander eller gymnasieelever.) Hur gick det till? Hur kom ni över "skranket" emellan er? Blev det några tråkiga följder? Går det att med tiden sluta känna att man som elev, patient etc. är underlägsen i vissa sammanhang - att den äldre och utbildade vet allting bättre?
Jag upplever en kärlek gentemot en professionell utövare, och vi har pratat om att avsluta den professionella relationen och gå vidare privat. Vi tycker om varandra, och har känt varandra i många år. Alla säger att detta är fel, men herregud vi är ju bara människor. Ska man avstå från någon som man tror kan vara den rätte bara för att relationen inleddes på ett annorlunda sätt? Däremot måste man nog vara beredd på att man får börja om lite från början i den privata relationen, dvs avhålla sig från sex och försöka lägga upp grundregler för vad som gäller så att klienten kan känna sig känslomässigt trygg. Känner klienten sig underlägsen och behövande från början skulle jag inte rekommendera att gå vidare, då blir det destruktivt. Frågan är förstås om klienten verkligen kan känna sig stark ändå, vilket beror mycket på den professionelle, och dennes behov av att känna makt. Åldersskillnaden bör nog inte heller vara för stor.
Hur är din situation?