• minimeee

Starta litet företag?

Hej! Jag har länge funderat på hur jag ska göra. Efter min föräldraledighet som är slut i höst 2015 så kommer jag att bli arbetslös, har då fyra månaders lönegaranti då företaget gick i kk.
    Nu funderar jag då jag har ett objekt som kommer att ge 12 tusen in varje månad, löpande. Samt att vissa månader kommer jag få in mer men det kommer alltid vara minst 12 in.
    Är det värt att starta en enskild firma för den summan? Det handlar om hästar.

Tanken är då att inte ta ut någon föräldraledighet nu isåfall.  Kommer jag starta det här så har jag en möjlighet att låta min son slippa förskolan 40 timmar i veckan när han är 15 månader.

Tips och råd tack:)

• Svar på tråden Starta litet företag?
  • Tonårsmamman1

Det beror ju på dina omkostnader, sedan ska staten ha sitt. Eller menar du att 12 000 kr är vad du får över efter omkostnader och egenavgifter?

Du skriver att du redan har ett projekt som kommer att ge dig pengar. Hur hade du tänkt redovisa pengarna om du inte startar företag?

• minimeee

Nej den här möjligheten kan jag bara ta om jag startar företag. Gör jag inte det så får jag inte in några pengar. Om jag tex öppnar upp mitt företag nu så vet jag att jag kommer fakturera ut för drygt 30 000 i månaden fram till ja-feb. Därefter så vet jag inte hur det ser ut. Förutom de löpande 12 tusen som går ut varje månad. Får jag in nya hästar så kan det bli runt 30 varje månad men får jag inte  det då handlar det om 12.

Tanken kanske är att jobba lite vid sidan av ochså för att få lite lön.

• Tonårsmamman1
    minimeee skrev 2014-11-13 09:53:54 följande:

Nej den här möjligheten kan jag bara ta om jag startar företag. Gör jag inte det så får jag inte in några pengar. Om jag tex öppnar upp mitt företag nu så vet jag att jag kommer fakturera ut för drygt 30 000 i månaden fram till ja-feb. Därefter så vet jag inte hur det ser ut. Förutom de löpande 12 tusen som går ut varje månad. Får jag in nya hästar så kan det bli runt 30 varje månad men får jag inte  det då handlar det om 12.

Tanken kanske är att jobba lite vid sidan av ochså för att få lite lön.

OK jag förstår. Du får göra en avvägning om det är värt det, cirka hälften av vad du får in (minus omkostnader) ska betalas i egenavgifter. Hur många timmar behöver du jobba för att få in dina garanterade 12 000 kr per månad?

• Metroide
    minimeee skrev 2014-11-13 10:38:40 följande:

Det handlar om drygt 6 timmar i veckan och kvällsjobb.

Varför inte? Då kan du ju ha FA-skattsedel och ha ett vanligt jobb samtidigt om du vill det. Visst är det lite krångel med ett företag men eftersom det från din sida krävs så lite jobb så är det ju bara att köra.

Det låter som om det blir väldigt lite pappersarbete för din del också.(?) Så att anlita en bokföringsfirma kostar nog inte mycket om du nu inte fixar det själv.
  • minimeee

Tack för lite råd och pepp:)
    Ja  det är inte så mycket pappersjobb och mina föräldrar har företag så de kan säkert hjälpa mig med bokföring. Egentligen skulle jag behöva bli bättre på det för just nu är jag inte så insatt och det är det som hindrar mig lite ifrån att dra igång.

• Nerfherder

Är det någon slags franchise, eller mlm det handlar om? Ska du värva medlemmar?

Svar på tråden Starta litet företag?