• snutti

Nån mer som känner av sin ischias???

Hej!

För drygt en månad sen sträckte jag min ischias på jobbet (är personlig assitent), och nu har det bara blivit värre och värre. JAg har haft semester i en och en halv vecka nu, men det verkar inte göra saken bättre. JAg har bara tagit det lugnt på semestern men ändå blir det värre.

Tror ni att det kommer att bli värre ju längre graviditeten sträcker sig?
    Hur länge ska man behöva gå innnan man kan bli sjukskriven, måste man vara totalt handikappad då eller?
    Har ni några tipa på att lindra smärtan?

Eller finns det fler som bara vill gnälla av sig???
    Nån???

• Svar på tråden Nån mer som känner av sin ischias???
  • Vombell

Hade problem med min ischias hela graviditetn under alla mina tre. Jag hade också svår foglossning och har blivit sjukskriven för detta. Gör ju pissont ju!
    Massage, värme och värktabletter. Sjukgymnastik kan hjälpa. Tala med din bm.
    Lycka till...

• noni

Håller med Vombell, gå till en sjukgymnast!! Innan det blir värre, för det är inte kul...jag vet

• Angelica

Jag är sjukskriven pga att min ischias nerv ligger i kläm. Har varit det i över en månad nu. Det är jätte smärtsamt så mig tog dom på allvar när jag ville bli sjukskriven. På mig har det bara blivit värre o värre ju större barnet blir.

Angelica BF 10/10 v31

• snutti

Så ni tycker att jag ska ringa redan imorrn bitti, kommer de att ta mig på allvar fast det är så tidigt i graviditeten??? Är i v.14

• zandra20

jag har fått foglossning och jag är i vecka 17....alla tycker att det är tidigt.

• Kraken

Ring din BM!

Under tiden kan du pröva att stretcha höftböjarmuskeln (mellan magen och låret). Det avlastar ischiasnerven och är i alla fall skönt ett litet tag.

Det finns något som heter falsk ischias också. Det är när stjärtmusklerna är för korta (lätt hänt när man börjar få mage och svankar) och klämmer på ischiasnerven. Då hjälper det att stretcha stjärtmusklerna.

• Virgos

Prova med att avlast trycket på nerven genom att sitta/ligga med benet i högläge. För mig blir ischiasen lindrigare av värme, ex bastu eller varmt bad.
    Rekomenderar dig att kontakta en sjukgymnast.
    Lycka till!

• snutti

Ok, ska ringa om det imorrn oxå.

• Maddan

Har ischias i vanliga fall men sen jag blev gravid så tycks den ha försvunnit, tack å lov!!!!

• MammaMu76

Jag har gått hos sjukgymnast för ischias värk. Fick träningsprogram (hjälper jätte mycket!!) och order om att stretcha baksida lår och rumpa, detta hjälper oxå. Snart ett år utan värk!!
    Lycka till

• Dinturiel

Har sån værk i nedre delen av ryggen och ner i høften, och ibland går det ner i benet och gør ont till knæt ungefær. Får så ont att jag inte kan røra mig eller stødja på benet. Kan detta bero på ischias? Eller ær det bara vanlig muskelværk? Musklerna dær nere i ryggslutet och høften ær alldeles ømma. Precis som om det vore værldens blåmærke dær.

• jannice

Massera rumpan! Det hjälper...Det är nämligen en liten muskel, piriformis, som ofta är stenhård och trycker på nerven vilket gör att det gör ont. Massera den sida på rumpan som gör ont, ofta känner du själv när du kommer åt muskeln då den gör ont. Sen trycker du lite lätt och masserar där ett tag, det mjukar upp och lindrar!

Lyckatill!

• snutti

I morse tog jag mig i kragen och ringde till en sjukgymnast, fick tid direkt idag. Får väl se vad hon säger...

• Unika

Asså nu vet jag inte om jag är helt ute och cyklar. Men kan det stämma att man kan bli nekad EDA om man har ischias? Eller har jag drömt?

• snutti

Nu har jag varit hos sjukgymnasten, hon sa att det troligen var foglossning, men det var svårt att säga exakt. Fick lite bäckenövningar, hoppas att det funkar så att jag slipper detta...

Svar på tråden Nån mer som känner av sin ischias???