• Anonym (Anna)

Kan man bli sjukskriven i efterhand?

Jag har fått något problem med min nacke och klarar inte av att jobba alls då jag har ett mycket fysiskt belastade arbete. Jag har fått tid på vc den 24 november men det är ju över den tillåtna period man kan vara sjuk utan intyg. Jag antar att jag kommer bli sjukskriven men kan jag då bli det även för de dagarna som redan gått?

• Svar på tråden Kan man bli sjukskriven i efterhand?
  • Lovisa09

Ja läkaren kan sjukskriva dig bakåt i tiden om han/hon tycker du bör sjukskrivas. Då kan de skriva från det datumet du blev sjuk eller från det datumet du behöver läkarintyg.

• Anonym (Cecilia)

Prata med din chef också, så det inte ses som olovlig frånvaro.

• Anonym (Anna)

Okej,låter bra att jag kan få det i efterhand. Hoppas ju förstås på att detta ska vara borta tills dess och att jag ska slippa gå dit men det är ytterst tveksamt.

• Anonym (SS)

Jag jobbar på en vårdcentral och varken här eller på mina tidigare arbetsplatser har vi sjukskrivit retroaktivt! Försäkringskassan ger oss avslag direkt. I sjukintygen måste man specificera datum för undersökning/bedömning av sjukskrivning och då framkommer det om man sjukskrivit någon för en period man ju faktiskt inte vet något om. Vilket förstås inte är okej.

Däremot har vi ju alltid s.k. akuttider/jourtider så att man ska kunna höra av sig samma dag som man behöver sin sjukskrivning :)

Ring din vårdcentral och säg att du önskar en sjukskrivning från ett visst datum och fråga hur du går tillväga. Är det något du kan boka redan nu eller kan du ringa/dyka upp samma dag och få en akuttid?

Lycka till och krya på dig!

Svar på tråden Kan man bli sjukskriven i efterhand?