• VIDE MI

Vad tycker ni om Kai?

Satt och finurlade på vad min son i magen ska heta! Högst på listan står nog Vide. Men så kom jag precis på namnet Kai! Kaj vet jag en kompis till pappa hette så det könns inte jätteovanligt men definitivt inte vanligt. Vad tycker ni?

• Svar på tråden Vad tycker ni om Kai?
  • aleydis

Inte riktigt min smak, men om du gillar det så är det ju ett alternativ :) vilka associationer får du själv till namnet, vad är det du gillar med det?

Personligen skulle jag inte kunna välja det eftersom ordet Kai är ett ord med en helt annan betydelse i mitt hemland.

• iser

Jag gillar det. Vår son heter det men det är inte som tilltalsnamn. Vide är ju mycket mycket vanligare så om ni skulle vilja ha ett unikt namn skulle jag köra på Kai.

• fluu

Inte så dumt faktiskt. På något sätt tycker jag att det ser vackrare ut med i och då blir det också unisexnamn(vilket inte är något negativt i min mening). Det är enkelt, men eget. Seriöst, men lite busigt. Internationellt gångbart.
    Gillar du så kör på!

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Natulcien

Jag tycker att det är jättefint, tufft och stilrent men föredrar stavningen Kaj.

• MallaL

Ha ha jag associerar till Magnus Ugglas "Fula gubbar", "tänk att få följa med hem till Kaj" och hur det nu var något med "ismygspetsad lemonad"...

• truddelur

Jättefint! Funderade på det namnet när jag väntade barn, med samma stavning också!. Superfint tycker jag!

• VIDE MI

Ja det är lite annorlunda med stavningen, men för mej blir Kai något fint medans Kaj inte alls är fint för mej. Konstigt hur hjärnan fungerar:) i övrigt gillar jag inte konstiga stavningar men Kai är undantaget då det blir helt annorlunda för mej.

• fluu
    VIDE MI skrev 2014-11-15 14:00:18 följande:
    Ja det är lite annorlunda med stavningen, men för mej blir Kai något fint medans Kaj inte alls är fint för mej. Konstigt hur hjärnan fungerar:) i övrigt gillar jag inte konstiga stavningar men Kai är undantaget då det blir helt annorlunda för mej.
    Tittar du internationellt dock(om man bortser från typ Danmark) så är Kai inte alls en konstig stavning.
  • Ginny

Jag tänker på den där reklamen som gick för säkert över tio år sedan, med två måsar som satt och skrek HALLÅ KAJ - HALLÅ BÖRJE varje gång deras båtar möttes. Det är inte ett namn jag skulle välja till ett barn men om du och barnets pappa gillar det så kör på.

• VIDE MI
    fluu skrev 2014-11-15 14:03:02 följande:

Tittar du internationellt dock(om man bortser från typ Danmark) så är Kai inte alls en konstig stavning.

Ja, jag slog upp det på svenska namn och så att det hade en hel drös olika betydelser och verkar väldigt populärt i många olika länder.
  • fluu
    VIDE MI skrev 2014-11-15 14:20:22 följande:
    Ja, jag slog upp det på svenska namn och så att det hade en hel drös olika betydelser och verkar väldigt populärt i många olika länder.
    Ja, det återfinns inom många språk och kulturer. Gångbart således!
Svar på tråden Vad tycker ni om Kai?