• Visflicka

    Potta till en enmånads bebis?

    Hej!
    Har börjat med EC-träning för min lilla tjej som är fem veckor. Håller henne över toaletten i grodposition med ryggen mot min mage. Men jag tycker hon blir så blå/röd om benen när jag håller henne. Finns det andra sätt att hålla på som inte känns lika besvärligt? Jag har läst att vissa kör med potta också. Då kanske man inte behöver hålla i på samma sätt? Kan man låta bebisen liksom sitta på pottan då istället och bara stödja upp henne under armarna och bakom ryggen?

  • Svar på tråden Potta till en enmånads bebis?
  • sallybuse

    Du har fått en bebis och inte ett 2 års barn.Så ta du och varva ner lite.Snart ska den flytta hem ifrån också.

  • jagharenkatt

    Varför vill du pott-träna ett spädbarn? Är det ditt första barn? Tror knappast det är bra för en så liten att sitta själv på en potta..

  • Griseknoen35

    Du måste ju hålla barnet på liknande sett ovanför pottan också med fördelen är ju att du kan stötta lite underifrån så det blir inte att hänga på samma sätt. Testa med pottan och kör på! Hört mycket gott om ec.

  • Visflicka
    Griseknoen35 skrev 2014-11-14 09:03:03 följande:

    Du måste ju hålla barnet på liknande sett ovanför pottan också med fördelen är ju att du kan stötta lite underifrån så det blir inte att hänga på samma sätt. Testa med pottan och kör på! Hört mycket gott om ec.


    Jag tror de andra missuppfattade vad jag menar men du förstod. Det var liksom så jag tänkte. Jag tänkte ju liksom inte sätta henne där själv. Utan hålla i henne men att det inte blir lika hårt tryck på benen om jag får mer tryck underifrån.
  • sallybuse

    Men varför ska du sätta ett sånt litet barn på pottan eller på toaletten.Har du hört talas om blöja.Tycker nog att du kan vänta med de tills barnet är 1½ 2 år.Då kan man börja potträna ett barn.

  • Dasha

    Vi kör också ec!

    sonen är 2 månader, vi började när han var 1 månad. Superbra grej! känns som det är tvärtom, andra BLÖJTRÄNAR bebisar som vill ju gärna kissa och bajsa inte i sina byxor!

    tror att det är reflex och instinkt för bebisar att säga till när de blir nödiga och att kissa/bajsa "ute" (på toa, i pottan, i handfatet, i byxorna - alltså, utanför grottan!)

    Angående din fråga: hur står du själv? sitter du på golvet när du håller henne över toan? eller böjer du dig mycket ner för att det inte ska hamna utanför? Kanske därför blir hon blå om benen?
    jag håller sonen över handfatet, och bara stödjer med händerna under knän. håller du hårt?
    jag gör som på foto, och trycker inte alls på hans ben.
    www.blojfribebis.se/borja-ec
    angående potta - någon har skrivit här att hon köpte en dockpotta till sin bebis och det funkade jättebra.

  • Dasha
    sallybuse skrev 2014-11-14 13:09:38 följande:

    Men varför ska du sätta ett sånt litet barn på pottan eller på toaletten.Har du hört talas om blöja.Tycker nog att du kan vänta med de tills barnet är 1½ 2 år.Då kan man börja potträna ett barn.


    vi POTTRÄNAR INTE våra barn. det har inte med träning att göra. vi kommunicerar med våra barn som visar att de vill kissa/bajsa, och då erbjuder vi bebisen den möjligheten.
  • Dasha
    Dasha skrev 2014-11-14 13:39:48 följande:

    tror att det är reflex och instinkt för bebisar att säga till när de blir nödiga och att kissa/bajsa "ute" (på toa, i pottan, i handfatet, i byxorna - alltså, utanför grottan!)


    jag menade i buskarna, inte i byxorna Skrattande
  • GothMom99

    Nehe, okej, jag förstod bara inte vad det menades med att hålla en liten bebis över en toalett. Men om ni vill göra så och tycker det är bra för eran bebis - Kör på!
    Inget jag tror jag skulle göra dock.

  • kixan

    Det funkar fint att sätta bebisen på pottan och hålla under armarna som stöd. Babybjörns hjärtepotta tycker jag är bäst till småbebisar, men de finns inte att köpa nya längre, brukar finnas på loppisar. Den klassiska går också bra. Andra har vi inte provat. Tänk på att sätta bebisen långt bak på pottan bara så rumpan får stöd av bakkanten, annars sjunker hen så djupt ner i pottan.


    A -03, F -05, V -10
  • kixan

    Här är min yngsta typ 5-6 veckor, pottan en bb klassisk.


    A -03, F -05, V -10, S -14
Svar på tråden Potta till en enmånads bebis?