• calipp0

Rädd för att stressen påverkar bebisen

Är i vecka 23+6 (24) och är sinnesjukt rädd för att de ska hända bebisen nått med tanke på mitt mående.

Min mamma har cancer och vårdas på en palliativ vårdavdelning, hennes tillstånd har blivit så mkt sämre de senaste två veckorna. Hon är helt sängliggande, svårt att andas, sover mkt, hallucinerar och har slutat äta och dricka sen 5 dygn tillbaka. Slutet är nära tror vi =( hon är 53 år och det känns så jävla orättvist!

Med allt va detta innebär känslomässigt att förlora sin mamma så tidigt i livet så är jag rädd för att oron och stressen samt sorgen kommer påverk bebisen i magen negativt.

Att jag blir mer o mer oroad är också för att jag känner han mindre, för 1 vecka sen halverades rörelserna typ. Känner mer sällan och inte lika hårt när han väl rör sig. Enligt min BM och på extrakollen igår då hjärtligen lät fint ska han må bra och innan v 26 är det inte ovanligt att bebisen ändrar mkt i sitt rörelsemöbster. Är de så och borde jag försöka slappna av, läskigt bara att han är så mkt lugnare just i samband med att jag mår mer psykiskt sämre =(

• Svar på tråden Rädd för att stressen påverkar bebisen
  • Liiz01

Beklagar verkligen det du går igenom. Jag drabbades själv av två cancerbesked i min närmsta krets under graviditeten. En lever en avled. Jag hade dessutom oerhörd stress och press på mig på annat håll. Så mkt att jag avbokade bmbesök för att jag inte hann. Sista månaderna hade jag svår ångest och grät ofta.

Oroa dig inte, ut kom en frisk bebis som var hur lugn och glad som helst. Men!! Ta hand om dig. Stunder av återhämtning är jätteviktigt. Lägg dig och lyssna på avslappning, gå på massage eller bara mys med magen. Kosta på dig fina stunder trots din sorg. Kanske sjukskrivning en tid vore bra? Styrkekramar till dig och bebisen

• calipp0

Tack så mkt för dina fina ord!

Vi har vetat om i över ett år att hon en dag skulle gå bort i sin sjukdom, men så snabbt som de gått de senaste två månaderna har gett oss alla en chock. Nånstans kanske man också hade lite hopp och när de dör ut känns de mer på allvar och man gripa av panik. Jag hade ju trott att jag skulle ha min mamma i bra många fler år än Mina 28 =(

Är redan sjukskriven, får försöka finna stunder att koppla av på som du säger, även om det är svårt. Bara så rädd att min sorg när hon reser vidare kommer skada bebisen, samtidigt är de svårt att hålla inne all gråt och alla känslor

• BCH52

Oroa dig inte för din bebis. Runt om i världen föds barn av mödrar på flykt, mödrar i fängelse, fullt friska barn. Naturen har ordnat det så klokt så att den ser till att barnet skyddas i första hand.

Ta hand om dig själv så mycket du kan, jag som mor och farmor kan garantera att det är det din mamma vill.

Det är tungt att bli föräldralös, oavsett när det sker. Dina drömmar om att ge din mor ett barnbarn, att få ha en med och glädjas under barnets uppväxt kommer inte att bli verkliga.

Livet är orättvist ibland. Din mamma kommer att finnas med dig i dina minnen. Att vara mitt i stor glädje och stor sorg på samma gång är säker förvirrande, man vet inte riktigt vad man känner. Acceptera alla känslor som kommer..

Livet blir bättre!

• MsM84
    calipp0 skrev 2014-11-14 02:21:09 följande:

Tack så mkt för dina fina ord!

Vi har vetat om i över ett år att hon en dag skulle gå bort i sin sjukdom, men så snabbt som de gått de senaste två månaderna har gett oss alla en chock. Nånstans kanske man också hade lite hopp och när de dör ut känns de mer på allvar och man gripa av panik. Jag hade ju trott att jag skulle ha min mamma i bra många fler år än Mina 28 =(

Är redan sjukskriven, får försöka finna stunder att koppla av på som du säger, även om det är svårt. Bara så rädd att min sorg när hon reser vidare kommer skada bebisen, samtidigt är de svårt att hålla inne all gråt och alla känslor

Jag tror inte att det är bra att hålla inne känslor, förr eller senare bubblar de över. Att du är ledsen och gråter tror jag är bättre än att försöka hålla det inne för bebisen.
  • calipp0

Tack för dina kloka och snälla ord!

Verkligen jobbigt att känna sorg för en person och lycka för en annan samtidigt. Så hemskt att hon inte kommer få hinna träffa sitt andra barnbarn som hon längtat så efter =( min äldsta är 6,5 år såå hon har längtat länge efter en till bebis i familjen och nu missar hon de. Det gör riktigt ont!!!

BCH52 skrev 2014-11-14 03:07:15 följande:

Oroa dig inte för din bebis. Runt om i världen föds barn av mödrar på flykt, mödrar i fängelse, fullt friska barn. Naturen har ordnat det så klokt så att den ser till att barnet skyddas i första hand.

Ta hand om dig själv så mycket du kan, jag som mor och farmor kan garantera att det är det din mamma vill.

Det är tungt att bli föräldralös, oavsett när det sker. Dina drömmar om att ge din mor ett barnbarn, att få ha en med och glädjas under barnets uppväxt kommer inte att bli verkliga.

Livet är orättvist ibland. Din mamma kommer att finnas med dig i dina minnen. Att vara mitt i stor glädje och stor sorg på samma gång är säker förvirrande, man vet inte riktigt vad man känner. Acceptera alla känslor som kommer..

Livet blir bättre!

• calipp0

Tror också att det ä bättre att låta känslorna komma ut när de behövs istället för att bita ihop

MsM84 skrev 2014-11-14 07:35:35 följande:

Jag tror inte att det är bra att hålla inne känslor, förr eller senare bubblar de över. Att du är ledsen och gråter tror jag är bättre än att försöka hålla det inne för bebisen.

Svar på tråden Rädd för att stressen påverkar bebisen