• kalleankan

6 veckors bebis, mjölkallergi med kräks som enda symptom?

Hon har kräkts sedan hon föddes och det blir bara mer och mer, nu vid 6 veckor är det så mycket att vi inte kan gå någonstans för varken hon eller jag har några rena kläder.
    Trots allt kräkande går hon upp i vikt.

Hon besväras även väldigt mycket av kräkningarna, oftast åker det bergochdalbana upp i munnen och hon grinar och spänner sig, tillslut kommer allting upp.
    Varje amning är ett projekt då direkt hon ätit klart måste jag hålla henne lugn och mot min kropp, om vi sitter så i en timme så kommer det lite mindre kräks än vanligt när vi ändra position, men ändå _väldigt- mycket jämfört med "vanliga" kräkbarn.

Enda positionen hon kan ligga i utan att kräkas är på mage mot min kropp när jag halvsitter/ligger. Lägger man henne sittande lutande åt andra hållet kräks hon som mest.

Har pratat med BVC idag och blev hänvisad till läkaren, men de har inte tid förrän nästa vecka.. 

Jag läste om mjölkproteinallergi men det står flera symptom, här är det bara kräkningar.. Finns det någon som haft det som enda symptom?
    Jag provar i allafall nu sedan igår att äta mjölkfritt

• Svar på tråden 6 veckors bebis, mjölkallergi med kräks som enda symptom?
  • rere88

Små barn kräks alltid efter amning första tiden då magmunnen inte är ordentligt tillsluten.

eftersom hon har så stora problem kanske det är magmunnen som spökar.

Vid mjölkproteinallergi så går barnet inte upp i vikt, äter dåligt och har gaser i magen. Min som hade det när han var1-2år.

• sextiotalist

Jag skulle tippa på att det är magmunnen som spökar, ta upp det på BVC. Hade själv en kräkunge och det höll på tills han var över två år, dock inte lika kraftigt som hos ditt barn. Men man hade alltd en frottéhandduk på axeln och jag köpte frottéhaklappar som han alltid hade på sig

• Kontra

Fast båda mina barn har kmp-allergi och båda har legat över normalkurvan på både längd och vikt. Nu är det väl kanske mer vanligt att de inte följer kurvan men som i allt annat så finns det alltid undantag. En utav dem hade galet ont i magen och problem med gaser och förstoppning samt fruktansvärt mycket eksem ( som försvann när vi tog bort kmp). Den andra kräktes och hade vattniga diarréer tills vi tog bort kmp, men hon hade inga problem med gaser. Så det kan verkligen se olika ut.

Sen håller jag med om att det absolut kan vara magmunnen, inte så ovanligt.

Bra att du redan börjat utesluta kmp, du bör få resultat inom 2-4 veckor.

• Kontra

Eftersom barnet inte kräks i när hon ligger på dig så låter det mer som magmunnen. Iaf så har mina barn reagerat efter alla måltider oavsett ställning, kanske att det inte blir lika kraftigt i vissa ställningar men alltid reaktion. Men det kan säkert vara olika där med.

• kalleankan
    rere88 skrev 2014-11-14 11:15:36 följande:

Små barn kräks alltid efter amning första tiden då magmunnen inte är ordentligt tillsluten.

Vid mjölkproteinallergi så går barnet inte upp i vikt, äter dåligt och har gaser i magen. Min som hade det när han var1-2år.

sextiotalist skrev 2014-11-14 11:33:42 följande:

Jag skulle tippa på att det är magmunnen som spökar, ta upp det på BVC. Hade själv en kräkunge och det höll på tills han var över två år, dock inte lika kraftigt som hos ditt barn. Men man hade alltd en frottéhandduk på axeln och jag köpte frottéhaklappar som han alltid hade på sig

Men om det var magmunnen borde det bli sämre och sämre då med tidens gång?
    Fram till hon var 3-4 veckor kräktes hon mer som normalt, vad bvc sa, men sen blev det värre, och nu värre än någonsin.. Tänker att magmunnen ska väl mogna?

• kalleankan
    Kontra skrev 2014-11-14 11:38:14 följande:

Eftersom barnet inte kräks i när hon ligger på dig så låter det mer som magmunnen. Iaf så har mina barn reagerat efter alla måltider oavsett ställning, kanske att det inte blir lika kraftigt i vissa ställningar men alltid reaktion. Men det kan säkert vara olika där med.

Hoppas det blir bättre av att utesluta mjölkprodukter i alla fall.. Vad gör man.. 
  • sextiotalist
    kalleankan skrev 2014-11-14 12:15:56 följande:
    Hoppas det blir bättre av att utesluta mjölkprodukter i alla fall.. Vad gör man.. 
    Är det reflux, som det heter, så gör det varken till eller från.

Jag tycker inte att man ska utesluta bara för att, utan rådgör med BVC, det stod i en länk att det är inte helt onormalt för barn upp till två månader för att sedan droppa av. Mitt barn tillhörde de 8% som hade kvar det längre än ett år
    http://www.1177.se/Skane/Fakta-och-rad/Sjukdomar/Krakningar-hos-barn/
  • minerva123

Min son (nu 20 månader) är konstaterat mjölkproteinallergiker (positivt blodprov vid 1 -årsålder). Som nyfödd och spädbarn var hans symtom kräkningar och extremt orolig och avbruten nattsömn. Längd- och viktuppgången påverkades aldrig av mjölkproteinet, däremot fick han diarreer och dålig viktuppgång vid 8-10 månaders ålder i samband med exponering för ägg (han är alltså äggallergiker också även om pricktest och blodprov inte visat något där).

Jag kan tillägga att när jag helammade tog det drygt 2 (nästan 3 veckor) av mjölkfri kost innan han slutade kräkas.

• Barbamama08

Mitt barn hade bara kräkningar som symptom. Efter att ha haft kolik fram till 3 mån.

• Barbamama08
    rere88 skrev 2014-11-14 11:15:36 följande:

Mitt barn hade aldrig gaser i magen.
  • kalleankan

4:e dagen idag som jag äter helt mjölkfritt och kräkningarna har redan minskats drastiskt!
    Nu kräks hon bara normala mängder, inom 30min efter hon ätit! Och inatt så lät hon ingenting, somnade direkt efter jag ammat (ligger annars och klöks och kräks i upp mot 2 timmar).. Och hela dagen idag har hon haft samma body, bara bytt haklappen 2 ggr.. 

Ska prova äta mjölkprodukter om någon dag för att se om kräkningarna kommer tillbaka, då måste det verkligen ha med mjölken att göra.

Svar på tråden 6 veckors bebis, mjölkallergi med kräks som enda symptom?