• Orkide

HJÄLP!! Fryst princesstårta

Hej!

I april hade vi dop för min dotter köpte då två st 20 bitars princesstårta. En användes aldrig och den frös in. Nu ska den användas till ett kalas. Kalaset ska hållar på ett landställe imorgon och då blir vår färdiga tårta smidigt. Men hur ska den tinas så den smakar bäst??

Kommer den smaka isigt? Fick världens panik nu..

• Svar på tråden HJÄLP!! Fryst princesstårta
  • Fia 28
    Tines skrev 2014-11-14 10:54:00 följande:

Oj, får du panik av nåt så onödigt?

Jag misstänker att folk tror de får snabbare svar om de skriver "hjälp", "PANIK!!" etc.
  • Orkide

Okej, jag får "panik"! Inget allvarligt som man dör eller kan bli skadad av. Utan panik för att jag inte vill bjuda 20pers på tårta som smakar is eller inte ens är tinad. Vi åker om någon timme och ska packa. Har inte tid att handla ingredienser och göra tårta. Vi kommer vara på landstället och vi har långt till affären/kiosken och köket är utrustat med tallrikar och bestick. Inga mått o inga vispar..

Är det okej då? Har jag förklarat mitt ordval? Är det acceptabelt nu?

• Ramborg

Det kan mycket väl vara så att den smakar fryst men det vet ingen förrän den är tinad. Chansa.

42.
  • The Fugly
    Tines skrev 2014-11-14 10:54:00 följande:

Oj, får du panik av nåt så onödigt?

Oj, tar du allt så bokstavligt?
  • Fia 28

Så länge du inte har frysen fullt med is så ska det nog smaka bra.

• husetsfru

Min mamma har fryst många prinsesstårtor som jag ätit av. Det är helt ok, godast om dom är kalla/ nästan isiga i mitten. Grädden kan bli lite rinnigare och smaka lite kylskåp ibland men det vet man ju inte i förväg.

Testa och se, i värsta fall så äter gästerna inte upp

Ang tina så lär den ju tina på vägen så ställ den i kylen när ni kommer fram

• Moderno

Prova att ställa tårtan i ugnen 225 grader i tio minuter så kommer den att vara tinad. Ett annat knep är att lägga den i ljummet vatten någon timme. Det brukar fungera för djupfryst fisk så då bör det väl fungera för tårtor med. Ett annat sätt kan vara att grilla tårtan över öppen eld. Se till att du inte bränner den bara! Lycka till!

• Orkide

Finns det något man kan ha på en princesstårta som ev. döljer isig smak? Tårtan är vit.

• Blåsippan84
    Orkide skrev 2014-11-14 12:27:20 följande:

Finns det något man kan ha på en princesstårta som ev. döljer isig smak? Tårtan är vit.

Sila över lite florsocker så ser den inte lika blöt och glansig ut när den serveras.
  • Heranell

Det enda jag kan tänka mig kan bli ett problem är om grädden härsknat efter 8 månader i frysen? Men låt den tina långsamt i kylskåp i nåt dygn så går det säkert bra!

Svar på tråden HJÄLP!! Fryst princesstårta