• Äldre 14 Nov 22:17
    1592 visningar
    3 svar
    3
    1592

    Flytta utomlands med barn!

    Jag och maken har haft funderingar på att flytta utomlands och undrar om det finns någon där ute som har lite tips och ide'er, och kanske egna erfarenheter som man vill dela med sig av. Barnen fyller 2 och 4. Vore enormt tacksam för lite råd på vad man ska tänka på och hur man rent praktiskt ska gå tillväga.

  • Svar på tråden Flytta utomlands med barn!
  • Äldre 14 Nov 22:31
    #1

    Vilket land ska ni flytta till?

  • Äldre 14 Nov 23:00
    #2

    Vi har faktiskt inte bestämt oss. Allt beror lite på vilka möjligheter dom finns, både med jobb och skola för barnen. Språket får vi börja studera när vi väl vet vart vi vill, men jag är lite nyfiken på allt rent praktiskt. Hur folk har gjort med jobb, länder de valt osv. Europa är praktiskt med tanke på avstånd till övrig släkt, men inget krav.

  • Äldre 16 Nov 22:09
    #3

    Hej,

    Har inte så stor erfarenhet av att bo i ett annat land än. Bara av förberedelser änsålänge. Flyttar med familjen till London efter nyår. Maken har fått en tjänst där och hans företag hjälper till med olika saker vilket kan vara fördelaktigt. I England är tex förskola väldigt dyrt, många har barnen hem tills de börjar skolan.

    Men jobb, boende och förskola/skola åt barnen måste ni ordna och det är olika i olika länder hur allt fungerar och hur mycket det kostar. Ska båda arbeta? Ska barnen gå i svensk skola? Internationell eller lokal?

    De kommer lära sig sitt nya språk snabbt, barn som är små som dina lär sig lätt språk.

    Men det kommer bli en spännande resa var ni än väljer att bosätta er :) jag längtar efter vår flytt :)

Svar på tråden Flytta utomlands med barn!