• superpoppet

Sluta med blöja snart 2 år. Hjälp mig.

Min dotter är snart 2 år och har fått flera urinvägsinfektioner. Doktorn säger att hon bör sluta genast emd blöjan för att den ökar risken för infektioner. Hur gör man. Hon har kissat på toaletten enstaka gånger men inte med någon regelbundenhet. Jag plockade bort blöjan när vi kom hem idag och hittils har hon kissat på sig 2 gånger och bajsat på sig en gång. (då har vi direkt gått till toan, att henne där och sagt " man kissar/bajsar på toaletten)

Kommer det vara så ett tag innan hon lär sig att det inte är mysigt att kissa/bajsa på sig? Hon reagerade mycket negativt på att det kom kiss på henne.

Tips mottages tacksamt.

• Svar på tråden Sluta med blöja snart 2 år. Hjälp mig.
  • Frontline

Doktorn verkar vara en gammal mupp som inte har koll...

Ett barn som knappt är 2 år är ju sällan redo att sluta med blöja helt visst det finns undantag men jag tror inte alls på att barnen får mer urinvägsinfektion om dom skulle behöva ha blöja tills dom är iaf 3 år...

Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • morbritta

Vår kille var 1 år och 10 mån, det går få blöjfritt barn innan 2...

Har man föräldrar som engagerar sig lite och är lite påhittiga och gör det till en rolig grej går det garanterat mycket lättare :)

Vi har haft pottklistermärken och dekorerat pottan, spelat spel, lekt med leksaker framför pottan, läst bajsböcker, låtit han sitta framför tvn lr i köket om han så vill de, lekt bajslekar och pratat om vad som är vad som kommer ur kroppen, att ge beröm och tala om hur duktig han är.

Det tar sin tid och bakslag kommer. Men att bara ta av blöjan en dag och säga " här kissar och bajsar man" är nog svårt att förstå om man är två år och aldrig gjort det innan. Har ni provat potta ist för toan?

• Frontline
    morbritta skrev 2014-11-15 00:22:17 följande:
    Vår kille var 1 år och 10 mån, det går få blöjfritt barn innan 2...
    Har man föräldrar som engagerar sig lite och är lite påhittiga och gör det till en rolig grej går det garanterat mycket lättare :)

Vi har haft pottklistermärken och dekorerat pottan, spelat spel, lekt med leksaker framför pottan, läst bajsböcker, låtit han sitta framför tvn lr i köket om han så vill de, lekt bajslekar och pratat om vad som är vad som kommer ur kroppen, att ge beröm och tala om hur duktig han är.

Det tar sin tid och bakslag kommer. Men att bara ta av blöjan en dag och säga " här kissar och bajsar man" är nog svårt att förstå om man är två år och aldrig gjort det innan. Har ni provat potta ist för toan?
    Ska man följa ditt tips då har man inget jobb antar jag...

• morbritta
    Frontline skrev 2014-11-15 00:25:22 följande:

Ska man följa ditt tips då har man inget jobb antar jag...

Menar inte att man ska sitta med ungen i flera timmar om dagen... Fast du kanske inte går på toa själv innan och efter jobbet?
  • Frontline
    morbritta skrev 2014-11-15 07:16:46 följande:
    Menar inte att man ska sitta med ungen i flera timmar om dagen... Fast du kanske inte går på toa själv innan och efter jobbet?
    Tro det eller ej men det gör jag, var nyss på muggen och ska snart dra till jobbet...

Men jag sitter inte och sätter dit klistermärken på toastolen eller leker bajslekar för det...
    Framförallt så låter vi inte barnen sitta på pottan framför tv:n i köket utan det får dom göra på toaletten eller i blöjan...
  • morbritta

Fast Han va 8 mån när vi tog fram pottan, då är man ju mammaledig och har all tid i världen eller?? ;)Att sätta han på pottan när man själv sitter på dass är inte så jobbigt???

!ni kan ju googla på potträning studier och läsa er klokare...

• morbritta

Det handlar bara om lata föräldrar... Stackars barn! Hinner ni byta blöjan ens?

• älskarlivet81
    morbritta skrev 2014-11-15 07:39:26 följande:

Fast Han va 8 mån när vi tog fram pottan, då är man ju mammaledig och har all tid i världen eller?? ;)Att sätta han på pottan när man själv sitter på dass är inte så jobbigt???

!ni kan ju googla på potträning studier och läsa er klokare...

All tid i världen? Kanske om det är första barnet.. Jag har en 4,5-åring som blev torr när hon var 3. Hon vägrade sitta på potta/toalett innan dess. Skulle vi då tvingat henne? Hållit fast henne?

Vår lilla tjej är 20 månader och säger till när hon bajsat, oftast i alla fall. Även hon vägrae sitta på potta/toalett och då tänker jag minsann inte tvinga henne. Varför denna hysteri att få sitt barn torrt så snabbt innan de är mogna för det?
  • sextiotalist
    morbritta skrev 2014-11-15 07:41:16 följande:

Det handlar bara om lata föräldrar... Stackars barn! Hinner ni byta blöjan ens?

och där kom det, som amen i kyrkan

Det har inte ett dugg med lathet att göra utan att man väntar in barnet och för det krävs det mer engagemang än vad många tror
  • morbritta

mobil.dn.se/nyheter/sverige/tidig-pottraning-minskar-risken-for-infektioner/

Har aldrig tvingat mitt barn att sitta där... Men finns något som heter träna eller öva! Krävs lite hjälp av föräldrarna.... Att bekanta sig med pottan tidigt är knappast nån hysteri!

Men alla gör ju som dom vill såklart, nu ville ju ts ha lite tips här så har ni inga goda råd att ge så kan ni vara tysta ist.... tror nog att läkaren vet bättre om uvi än någon här inne på FL

Svar på tråden Sluta med blöja snart 2 år. Hjälp mig.