• lillplutt

Köpstopp! Tips?

Nu är det köpstopp som gäller för mig. Alltså kläder, inredning osv. Inte mat, hygien och mediciner. Minst året ut. Julklappar kommer jag bara köpa till barnen i familjen.

Jag vill göra detta för att jag inte behöver allt jag köper på mig. Inte på långa vägar. Och jag konsumerar ändå inte lika mycket som andra i min bekantskapskrets.

Tips på hur man får det att funka så bra som möjligt?

Har börjat med att avprenumerera på nyhetsbrev och erbjudanden.

• Svar på tråden Köpstopp! Tips?
  • Lisastina

Planlägg fritiden lite mer än du brukar, är mitt tips.

Går man ut planlöst så bara rinner ju pengarna bort! 

Aktiviteter för barn kan ju vara dyra, eller innebära att man äter ute (dvs på lekland eller liknande) så där kan det vara läge att välja gratisaktiviteter där man kan ta med matsäck. 

• Ensam hemma

Det gäller alltså 6,5 veckor. Mina tips är att inte gå in i de affärer där du inte ska ha någonting. Lämna plånboken hemma så ofta du kan. När du ändå står med den där prylen i handen, tänk efter om du verkligen behöver det.

Det finns förmodligen en anledning till att du nu har ditt köpstopp. Tänk på anledningen när du av någon outgrundlig anledning står i butiken.

• Ginny

Så fort lönen kommer, sätt över pengarna du inte behöver till de vanliga utgifterna på ett konto som du inte rör, typ sparkonto till semesterresa/ny bil/köksrenovering/julklappar.

• lillplutt

Tack för tipsen!

Ja, jag köper saker jag inte behöver helt enkelt. Antar att det är för att täcka upp andra känslor jag har eftersom jag mår bättre när jag köpt grejen men sen blir det samma skit igen.

Mår typ dåligt eller känns som att något fattas om jag inte fått köpa något på ett par dagar. Upplever en konsumtionshets generellt bland vänner, bekanta och familj. Det ska vara nytt, nytt, nytt men sedan är det inte kul längre efter ett tag.

• lillplutt

Är det bara jag som är såhär knäpp med shopping?

Tänkte fortsätta nästa år med och hoppas att det blir min nya vana. Men tänkte börja med att iaf hålla det året ut.

Svar på tråden Köpstopp! Tips?