• plopp76

Kavlis mjukost "Gräddädel" och pepparkaka

Hej!

Visst är det så att alla mjukostar på tub är ok när man är gravid? Jag köpte en av Kavlis "special edition"-ostar. Gräddädel hette den... Drog på en klutt på en pepparkaka och stoppade i munnen... SÅ. HIMLA. GOTT.

Det står på tuben att osten är pastöriserad... så visst måste den vara OK trots att det är blåmögelost-smak? Fick en sån där dåligt-samvete-känsla att jag inte borde äta den.

*hoppas på att den är ok*

• Svar på tråden Kavlis mjukost "Gräddädel" och pepparkaka
  • Frontline

Tänkas sig vad man hittar på första träffen när man Googlar på mjukost gravid...
    www.1177.se/Stockholm/Tema/Gravid/Graviditeten/Halsa-under-graviditeten/Bra-mat-nar-man-ar-gravid/

Dessa ostar går bra att äta:

Hårdost, till exempel Grevé®, Präst® och Herrgård Parmesanost Mjukost och annan bredbar ost i tub eller ask Fetaost gjord på pastöriserad mjölk Mozzarella, Ricotta, Halloumi går bra om de är nyförpackade Cottage cheese, till exempel Keso®. Undvik de här ostarna: Mögelostar, till exempel Brie, Camembert, Gorgonzola och Chèvre Kittostar som Vacherol, Taleggio och Munster Färskostar och annan mjuk ost gjord på opastöriserad mjölk Fetaost gjord på opastöriserad mjölk.
    Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • plopp76

Jo det har jag oxå hittat, det jag tänkte på var om de som kommer till jul så här är annorlunda. Just när det är ädelost i eller iallafall smak av ädelost.

• Kpax

Det står på Kavlis hemsida att även de med ädelost är ok för gravida. Fast inte alls lika gott som riktig ädelost på bit tyckte jag :(

• plopp76
    Kpax skrev 2014-11-15 20:40:35 följande:

Det står på Kavlis hemsida att även de med ädelost är ok för gravida. Fast inte alls lika gott som riktig ädelost på bit tyckte jag :(

Tack :) Nej det är inte riktigt lika gott... men det får duga för mig :)
Svar på tråden Kavlis mjukost "Gräddädel" och pepparkaka