• Mjosha

Kinkiga kvällar o semper magdroppar

Dom 2 första veckorna flöt förbi. Bara glada pip ifrån våran son o bajset flödade på i normal takt. Men efter andra veckan vände de och från  vecka 2-3 var han helt otröstlig från ca 9 på kvällen till 12 på natten.. Han grät när tjejen ammade, han grät när vi bar på han, han grät när vi la honom ner.. Vi provade allt o min magkänsla säger att han har magknip, även fast tjejen är noga med vad hon äter.

Så höll de på, tills jag läste mig fram till Semper magdroppar. 30min efter han fått dropparna kändes de som att de vänt, inge mera skrik o han sov så gött hela natten igenom, förutom när de var matdags. Andra dagen däremot bajsade han på morgonen o sen på kvällen började skriket igen, och nu har de gått 2 dagar utan att han bajsat alls och börjar bli skrikig även på förmiddagarna, sover väldigt dåligt, max 5min tills han vaknar igen o pruttar.. Man ser hur han verkligen anstränger sig för att bajsa, men bara prutt kommer ut.. Han kissar däremot som vanligt.

Så min fråga är, kan de bero på semper magdroppar att han slutat bajsa? Ska ja sluta ge dom till han? Våran barnmorska sa att de kunde ta upp till en vecka innan han fått full effekt från dropparna, men att han inte bajsar alls nu även fast han försöker hela dagarna är ju lite oroväckande.

• Svar på tråden Kinkiga kvällar o semper magdroppar
  • MeAndBaby

Fortsätt med magropparna och läs allt ni orkar om kolik, jag tycker det låter som det. Bär honom mkt, var noga mef rapning efter amning och ut och rulla vagn. Ev kan mamman börja utesluta mjölkprotein i sin kost, alltså allt från kon (förutom kött då). Men läs på även om detta, och hon bör då äta extra d-vitamin.

Windi pysventil är bra om han behöver hjälp att få ut gaser och bajs.

• AstMalin

Så var vår son också och efter ca 3mån fick jag nog av bvc's råd om droppar hit o dit och byt ersättning mm, gick igen alla ersättningar som finns. Sedan gick jag och köpte en burk Nutramigen (mjölkproteinfri ersättning) och vips 3 dagar senare var det som jag hade fått en ny bebis

• MeAndBaby

Men visst ammas han eller har jag fått det om bakfoten? Då är en mjölkfri diet för mamman "det bästa" till att börja med så inte amningen förstörs. Annars såklart mjölkfri ersättning.

AstMalin skrev 2014-11-15 20:02:49 följande:

Så var vår son också och efter ca 3mån fick jag nog av bvc's råd om droppar hit o dit och byt ersättning mm, gick igen alla ersättningar som finns. Sedan gick jag och köpte en burk Nutramigen (mjölkproteinfri ersättning) och vips 3 dagar senare var det som jag hade fått en ny bebis

• AstMalin

Jag hade som du säger uteslutit alla mjölkprodukter, laktos, gluten i ca 2-3 veckor för att se om det blir bättre

• AstMalin

Tillägger att ja mamman ska utesluta alla sådana produkter ca 2-3 veckor iaf, har ni tur märks det skillnad rätt fort om det är det som är problemet

• MeAndBaby

Gluten är nog ovanligare än mjölkprotein att reagera på, så jag skulle börjat mjölkproteinet för att veta vilket födoämne det kan vara. Äter själv mjökfri kost för dottern som ammas och gjorde för hennes storebror med. Inte så kul alltid men så värt det.

• Pedalen

Ger ni Acos oljebaserade d-droppar? Mina tvillingar reagerade på dem med gnäll och oroliga magar, fick byta till vattenbaserade och märkte skillnad på en dag...

• MeAndBaby

Ja precis, de kan också vara en bov i dramat. Jag kör på Semper magdroppar med d-vitamin i.

Pedalen skrev 2014-11-15 22:23:07 följande:

Ger ni Acos oljebaserade d-droppar? Mina tvillingar reagerade på dem med gnäll och oroliga magar, fick byta till vattenbaserade och märkte skillnad på en dag...

• Mjosha

Vi provade en sån där pysventil och då äntligen lyckades han bajsa, men ursäkta språket.. De var en väldigt tjock krämig konsistens men färgen var normal.. han vart glad o nöjd efteråt men sen på kvällen började skriket igen, dock inte lika intensivt så nästa grej är väl att utesluta mjölkprotein..

Han helammas, tror de var nån som frågade. Fick också ett tips om att amma oftare så han får i sig mer av tjejens dunderhonung. Tydligen nått med att för lite föda (även om han går upp i vikt) kan orsaka magknip o svårigheter med bajset.

• AstMalin

När jag ammade i början så ammade jag väldigt mkt men det hjälpte inte. Vi fick som ni använda pysventil hela tiden men det känns inte rätt att ett barn inte ska kunna bajsa utan hjälp (enligt mig).

Jag hade uteslutit komjölkprotein, det skadar inte att testa.

Svar på tråden Kinkiga kvällar o semper magdroppar