• Dino78

Ok ge Fun Light till 10-månaders?

Har en flaska Fun Light saft persika/passion som jag köpte igår till mig själv. Är det ok att låta en 10-månaders dricka? Det är ju inget socker i det...
    Hon dricker oftast vatten men tänkte ge henne lite variation nu till helgen. Någon osm vet?

• Svar på tråden Ok ge Fun Light till 10-månaders?
  • solrosen74

Låt henne fortsätta dricka vatten, det är mycket bättre.
    Det finns inget socker men det innehåller aspartam vilket inte är mycket bättre.

• anna68

Det är inget socker i det, men istället aspartam eller liknande. Och aspartam är inte särskilt hälsosamt! Bättre då med lite socker...än om jag inte hade vant en så liten att dricka saft!

• pruppa

man ska tydligen inte ge funlight till barn över huvudtaget, va svärmor som informerade mig men hon mindes inte varför. kanske nån annan som vet??? det finns ju barn juiser att köpa!

• pruppa

där fick vi svaret tror jag

• Dino78

Då fortsätter jag med vatten. Juicerna man köper gillar hon men är ju svindyra så det köper jag inte.

• solrosen74

ja gör det, hon har ju inte behov av nåt annat än.

• Milda

Finns ingen anledning att vänja dom vid den söta smaken så tidigt. Dessutom finns det ett ämne i lightprodukter (sockerfria produkter) som heter aspartam som inte är så bra för varken barn eller vuxna.

• moppet

Jag tycker inte heller att man behöver ge barn söta drycker när de är så små att de i alla fall inte vet något skillnad. Fast jag skulle inte dra mig för att ge lite FUN light om jag nu ville ge saft. Den pyttelilla mängd aspartam man får i sig på 1 dl saft eller vad det kan röra sig om är jag helt orädd för.

När det gäller juicer så är ju barnjuicerna svindyra men om du vill ge jucie så kan du köpa tex Tropicanas färskpressade äppeljucie. Dyr för att vara vanligt jucie men jämfört med barndryckerna blir det rätt mycket billigare.

• Tygtiiger

Varför inte köpa vanlig bravojuice och späda med lite vatten? Det tycker vår son om

Svar på tråden Ok ge Fun Light till 10-månaders?