• Anonym (ab)

lesbisk donation

I ett lesbiskt förhållande.

Kan man donera ägg till varandra och få dom befruktad av spermadonator?

Då blir det ju som om barnet kommer från båda

• Svar på tråden lesbisk donation
  • Akua

Jag fattar inte alls. Ska "klara" och "Anna" ge varsitt ägg till vem då?? Bara ett ägg blir ju befruktat.

• Anonym (Sådeså)

Kan och kan, klart att det går. Men varför blanda in män överhuvudtaget om de ändå ska byta ägg kan de lika gärna byta hela den genetiska informationen med varann. Rent hypotetiskt går det att ta den informationen och göra en konstgjord spermie från den ena kvinnan och föra in den i den andres ägg, på så sätt blir barnet endast deras.

www.independent.co.uk/news/science/inconceivable-482509.html

• Anonym (ll)

Precis som nummer 1 säger. Man kan ju inte dela ett ägg så den hälften är från kvinna 1 och andra hälften kvinna 2. Dessutom ska de befruktas med man1 spermier. Blir konstigt. Bättre att skaffa 2 barn då :) barn 1 från ena kvinnans ägg och barn 2 från andra kvinnan..

• Anonym (ab)

Klara donerar ett ägg till sin flickvän anna som blir befruktat av en spermadontor,

Då får ju barnet klaras gener men föds från annas kropp, och skälvklart spermadonatorns gener men de hör inte hit.

De borde väl fungera att göra så?

• cirkusmusen
    Anonym (ab) skrev 2014-11-16 23:29:34 följande:

Klara donerar ett ägg till sin flickvän anna som blir befruktat av en spermadontor,

Då får ju barnet klaras gener men föds från annas kropp, och skälvklart spermadonatorns gener men de hör inte hit.

De borde väl fungera att göra så?

Varför vill man göra så?
  • Anonym (ab)

För att det känns mer som att barnet kommer från båda?

• Anonym (ll)

Dock är jag osäker på om de är lagligt och möjligt. Det är för det första läkaren som väljer ägg som ska befruktas, inte ni. Tror inte man utför provrörsbefruktning på kvinnor som själv är fertila. För det andra ska ägget (om det inte tillhör kvinnan som ska befruktas) ha befruktats av maken eller sambon till kvinnan vilket i så fall förutsätter att kvinnan är heterosexuell. Som jag uppfattade lagen var det så.

• Anonym (ab)

Varför skulle det inte vara lagligt,

orättvist det är att alla inte kan få barn med den dom älskar.

Logiskt sett känns det ju möjligt.

För om anna inte kan få barn med sina egna ägg så får ju hon ta emot ägg från sin väninna som vill hjälpa henne.

Men "anna" kan ju få barn men hon och hennes flickvän "klara" kan ju inte få barn tillsammans.

Borde dom inte ha rätt till hjälp med att göra en ägg&spermadonation om det är möjligt då?

Om inte så är det ju bara för att människor inte "tycker" det

• Anonym (annan flata)

det finns folk som gör såhär, men jag tror att det inte går i Sverige där det här med äggdonation är omgärdat av en hel del regler. 

det krävs ju dessutom IVf om det skall gå att ordna, och det finns ju regler för hur det får gå till också

har för mig att en väldigt segsliten och tragisk vårdnadstvist mellan två mammor som blev rätt uppmärksammad för ett antal år sedan var just i en sådan familj där en kvinna förr barnet och den andra var genetisk moder

• Anonym (annan flata)
    Hittat på akademiska sjh hemsida:

Lagen som möjliggör behandling med donerade ägg trädde i kraft 1 jan 2003. Den reglerar även donation av spermier. Donation av spermier och ägg får inte äga rum samtidigt ? en av föräldrarna måste vara biologisk. 

Min kommentar: lagen verkar alltså förutsätta heterosexuella par. Anhörigdonation kan tillåtas i vissa fall, står det också, så frågan är ju då om en fru kvalar in som anhörigdonator. 

Vilka erhåller äggdonation?

Äggdonation erbjuds till par där det inte finns någon annan behandlingsmöjlighet. Det kan vara avsaknad av äggstocksfunktionen på grund av för tidig menopaus (klimakterium före 40 års ålder), genetiska orsaker (till exempel Turners syndrom) eller tidigare cellgift eller strålning på grund av cancer eller annan sjukdom. Äggstockarna kan också ha blivit bortopererade på grund av cystbildning eller infektioner. Andra skäl kan vara dålig äggstocksfunktion som upptäcks i samband med IVF behandling i form av nedsatt äggkvalitet eller bristande äggantal. Parens lämplighet som föräldrar bedöms av läkare och kurator. Kvinnor behandlas upp till 40 års ålder. Kvinnan i paret kan erhålla upp till tre äggdonationer innan behandlingsserien avslutas. 

Min kommentar: just det här med "kvinnan i paret" har väl redan gjort att man frågat sig om man kan ge till kvinna 2 efter att det misslyckats på kvinna 1 i ett lesbiskt par , eller om det blir orättvist mot par med bara en kvinna. 

Svar på tråden lesbisk donation