• Anonym (TS)

Var sitter egentligen äggstockarna och livmodern?

Kan någon förklara för mig var äggstockarna och livmodern sitter? Jag har gjort flera vul för att se äggblåsor då jag får medicin för att bli gravid. Vul görs ju nedifrån och läkaren har haft väldigt svårt vid flera tillfällen att se min ena äggstock. Då säger hon att det är ju lättare att se på de som är lite smalare (jag är kraftigt överviktig). Jag får inte ihop det. vad kan det finnas för fettlager som påverkar sikten från slidan och rakt in i kroppen, för eftersom, man kan se äggstockarna och livmodern genom sådant ultraljud kan det ju inte vara alltför långt bort?

Samtidigt så brukar läkaren klämma på magen för att hjälpa till att hitta äggstockarna vid undersökningen (en gång fick jag trycka på en speciell punkt medan hon tittade på skärmen och då såg hon plötsligt bra. Vad är det man trycker på då för punkt, flyttar på något organ??

Sitter livmoder och äggstockar liksom ganska nära magen eller närmre ryggen? Hur långt ner mod slidan? Man brukar ju prata om att livmodern vid en viss vecka i graviditet känns ovan blygdbenen eller vad det nu heter. Det borde ju innebära att den sitter jättenära slidan?

• Svar på tråden Var sitter egentligen äggstockarna och livmodern?
  • Anonym (I)

Ultraljud är ljudvågor, och är det många lager "i vägen" blir det en dålig bild. Gynorganen ligger i lilla bäckenet, upphängda i ligament. Genom att trycka på magen kan man "trycka ner" organen. Googla på bilder! Slidan är ett rör, och bak i slidan hänger livmodertappen + öppningen in. 

Svar på tråden Var sitter egentligen äggstockarna och livmodern?