• sisley

Hur länge kan ett barn gå utan mat egentligen?

Min dotter har varit sjuk och har av naturliga skäl därför inte haft ngn aptit. Men nu är det sjätte dagen som hon vägrar att äta ngt på och hon är superkinkig och vill bli buren hela tiden. Inte så konstigt kanske med tanke på att hon säkerligen är svag och hungrig men jag börjar få panik på att ha en klängapa i famnen alternativt hängadens i benet gallskrikande.
    I samma veva har hennes tidigare tuttfixering ebbat ut och de gånger jag erbjudit henne bröstet har hon inte velat ha och därför har jag också tagit beslutet att sluta amma.

Är det ngn som sitter inne med några bra tips på hur jag ska hantera denna situation?

• Svar på tråden Hur länge kan ett barn gå utan mat egentligen?
  • hidden angel

mitt tips är att ringa sjukvårdsupplysningen

• solrosen74

Ring, hon svälter väl inte men kan ju bli uttorkad.

• sisley

Jo, hon har ammat varje dag tills idag plus lite glass men annars bara vätska.

• Aangiee

sisley: okej, täntke väl... ok,men då har hon fått i sig vätska i alla fall vilket är det viktigaste. hur gammal är hon???
    tycker hon inte om fruktpuréer eller sån?? som är lite godare smak på än maten??

• sisley

hon är 11 mån och gallskriker baf´ra jag tar fram en sked. hon vill inte ha ngt alls, vi har provat allt. det beror antagligen på att vi har gett henne medicin och hon tror att allt är medicin nu.

• Veliga Mamman

Min lilla (11 mån) har precis varit sjuk med hög feber i en vecka och hosta. Hon ville inte äta och knappt dricka, när vi var på akuten sa de att så länge hon dricker och inte blir så slö att hon bara sover är det ingen fara.
    De klarar sig utan mat så länge de får i sig vätska med näring. Vi fick rådet att ge henne saft, glass, nyponsoppa... vad hon ville ha så hon skulle få energin tillbaka. Det tog bara två dagar med saft och jos tills hon var så pigg att hon orkade börja äta igen, bara lite men en start...

Pröva att ge henne saft eller liknande, blir det inte bättre om nån dag eller två så hör med läkaren.

Hoppas hon blir bättre snart. Lycka till.

• sisley

tack för svar! pratade precis med sjukvårdsrådgivningen och de tyckte att jag skulle försöka amma henne ändå och nu tog hon faktiskt bröstet utan knorr.
    hon är kinkig med mat och gillar inget speciellt och söta smaker verkar hon inte förtjust i. vi har försökt med saft och energirika drycker men hon vill inte ha...
    Hur som helst så sa kvinnan jag pratade med att de klarar sig på vätska länge och att medicinen hon får kanske inte har hjälpt till med det halsonda ännu och att det kan ta ngn dag till.

• sisley

angelicka

Min dotter dras med samma sjukdom som din dotter haft. Influensa kanske?

• Veliga Mamman

Sisley:

Ja, det är säkert influensa. Min sambo och två av de andra barnen har också legat sjuka. Feber i en vecka, ont i halsen och hosta... Jag bara väntar på att det ska ta mig med

Lilltjejen är inne på dag 10 och nu orkar hon äta en liten brk mat/dag, resten dricker hon bara... och hon sover mycket mer än hon brukar.

Men det går åt rätt håll i alla fall...

Svar på tråden Hur länge kan ett barn gå utan mat egentligen?