• barajag01

Tvätta bebiskläder

Håller på att tvätta lite bebiskläder. Behöver dock lite råd. Det är så himla mycket färger så jag blir helt galen. Hur ska man sortera så det inte färgar av sig?
    Sen testade jag tvätta en vit body med rosa elefanter på, det vita blev lite rosa, hur undviker man det? Tacksam för svar!

• Svar på tråden Tvätta bebiskläder
  • mammalovis

Du tvättar vita/ljusa kläder för sig, rött för sig och riktigt mörkt för sig i synnerhet om det är nytt, dvs samma tänk som med dina egna kläder. Att ett plagg fäller av sig på sig själv är väl bara dålig kvalité helt enkelt om du tvättat i grader enligt tvättlappen i plagget. Vore plagget nytt hade jag nog kunnat gå tillbaks till affären och klaga.

Vi har fått rosa streck på en helvit body, men det var väl något jag slängde med av misstag, skit happens typ. Som tur är växer de ur kläderna ganska fort ändå. Värst är alla matfläckar och bajsläckage som vi dras med just nu.

• Pedalen

Finns ett ark som heter color catcher i hyllan för tvättmedel i vanliga affärer. Det använder jag om jag är osäker på om nåt färgar. Till fläckar kör jag Vanish och har hittills aldrig misslyckats med att få nåt rent.

• barajag01

Så jag kan tvätta en body som är vit i grunden med blåa stjärnor på tex, tillsammans med en vit body med gula saker på?

• mammalovis

Det hade jag gjort i alla fall. Vi har mest kläder från Lindex, H&M, KappAhl, Åhléns, Coop, Ica Maxi och de brukar hålla färgerna.

• Pedalen
    barajag01 skrev 2014-11-16 21:29:59 följande:

Så jag kan tvätta en body som är vit i grunden med blåa stjärnor på tex, tillsammans med en vit body med gula saker på?

Japp! Det gör iaf jag...
Svar på tråden Tvätta bebiskläder