• Guapa

Fler med bebisar som äter OFTA?

Jag har en 5-månaders som äter varannan till var tredje timme dygnet runt. Det blir ca 10 amningar per dygn! Har äter lite oftare på natten (ca kl 22, 24, 2, 4, 6 ,8) och lite glesare på dagarna (ca kl 11, 14, 17, 20 sen natti natti!) Han är fullt frisk, fint bebisknubbig och ligger perfekt på sin viktkurva.

Jag har inte sovit mer än 3 timmar i sträck sen han föddes men jag har börjat lära mig somna om på natten efter amning så det går rätt bra ändå. Han äter fort, sällan längre än 10-15 minuter, och sover bra på nätterna mellan amningarna.

Finns det fler som har bebisar som äter ofta? Hur klarar ni det? När brukar det vända?

Det är som sagt inget jättestort problem för mig men jag hoppas ändå att han ska börja äta mer sällan så jag får längre sammanhållen sömn.. Vi samsover f.ö. Vi försökte med spjälsäng men det slutade med att min rygg pajjade av alla lyft i och ur+ att min sömn blev sämre än någonsin så nu ligger han vid min sida istället..

• Svar på tråden Fler med bebisar som äter OFTA?
  • Flickan och kråkan

Låter väldigt normalt. Jag har tre barn som passerat den åldern. Efter separationsfasen har nätterna blivit bättre för vår del. Mellan 1-1,5 år tycker jag annars den stora sömn förändringen har kommit med våra barn.

• Frida1992

Har en ettåring som var sådär men då var hon typ 3månader. Hon kunde amma huuuur länge som helst. Ibland (utan överdrift) kunde hon amma 2timmar i sträck ibland mer. Hon halv sov samtidigt. De var aldrig ett problem, men har du provat med napp? De fick jag som förslag men prova de aldrig.

• Guapa

Vi har testat napp ett flertal gånger men han bara spottar ut den hela tiden och gör fula miner. Det är bara den äkta varan som gäller;)

Jag har hört att det finns olika tillväxtfaser men jag har inte upplevt att han äter vare sig mer eller mindre. Det har varit konstant varannan timme sen födseln typ.

I övrigt verkar han väldigt välmående och allmänt tillfreds med tillvaron. Så gott som alltid glad, väldigt vaken och aktiv. Har redan börjat åla sig framåt så jag gissar att det tar en del energi..

• Guapa
    Flickan och kråkan skrev 2014-11-16 22:19:11 följande:

Låter väldigt normalt. Jag har tre barn som passerat den åldern. Efter separationsfasen har nätterna blivit bättre för vår del. Mellan 1-1,5 år tycker jag annars den stora sömn förändringen har kommit med våra barn.

Åh herre gud! Ett år till alltså? Jag som hoppades att det skulle bli bättre när vi gick över till mer fast föda. Tyvärr kommer han inte ha en chans att amma så ofta eftersom jag går tillbaka till jobbet om tre månader. Kommer aldrig orka att amma hela nätterna då.

En fråga till dig som har fler barn - hur gör du för att få tillräckligt med sömn när de minsta vill amma så ofta? Med ett barn går det ju bra, jag kan ju sova på dagen när lillen sover om jag skulle behöva det. Men hur gör man när man har fler barn? Tvivlar starkt på att jag skulle klara av det..
  • Flickan och kråkan
    Guapa skrev 2014-11-16 23:12:39 följande:
    Åh herre gud! Ett år till alltså? Jag som hoppades att det skulle bli bättre när vi gick över till mer fast föda. Tyvärr kommer han inte ha en chans att amma så ofta eftersom jag går tillbaka till jobbet om tre månader. Kommer aldrig orka att amma hela nätterna då.

En fråga till dig som har fler barn - hur gör du för att få tillräckligt med sömn när de minsta vill amma så ofta? Med ett barn går det ju bra, jag kan ju sova på dagen när lillen sover om jag skulle behöva det. Men hur gör man när man har fler barn? Tvivlar starkt på att jag skulle klara av det..
    Fast jag har inte ammat så ofta tills de varit 1-1,5. Jag upplever dock att den riktigt stora sömnförändringen har kommit just någonstans mellan 1-1,5 år .

Hade jag varit i ditt/ert läge så hade jag nog börjat planera lite, förbereda och ha liten plan B och så .

Ert barn är på väg in i separationsfasen. Det brukar för många vara rätt jobbiga månader med lite barn som måste sitta i knä när man ska på toaletten för att inte riskera att mamma sugs vid spolning för att aldrig komma tillbaka och mycket nattliga uppvak och orolig sömn. Ert barn ska börja med annan mat och du ska börja jobba.

Jag har med alla tre barnen börjat trappa ner nattamningen och med de två första avslutat nattamningen när de varit runt 8-9 månader. Avslutad nattamning har dock inte gjort att de sovit bättre eller haft mindre uppvak. Däremot har de kunnat somna om av att man enbart hållit om dem, legat en stund på någons bröst etc. Och det underlättar givetvis om man arbetar. Det kräver ju inte att man själv är lika vaken eller lika aktiv så att säga och lättare för pappan att ta då. Men det går inte över natt alltid. Mat har sällan någon avgörande betydelse för uppvak och nattamning när de är över halvåret.

Hur man orkar med fler barn. Ja du, man kämpar på . Nej, men skämt å sido man hjälps åt och sedan upplever jag att det har varit mindre jobbigt för varje barn för att jag har varit mer förberedd på hur det hela fungerar. Jag har ju sett mönster i hur mina första barn fungerat och fått mycket mer erfarenhet kring just hur barn fungerar. Vi har också alltid sett till att göra det enkelt för oss genom att samsova och inte kämpa med diverse metoder och liknande. 

Men som sagt ska du börja jobba om tre månader så är mitt tips att du och barnets pappa börjar prata om och planera nattamnings-nedtrappning eller avslut. Det kan som sagt ta lite tid. Vi har varit uppe och vaggat ganska mycket och det är man kanske inte riktigt fit för när man precis börjar jobba. I separationsfasen behöver de mycket närhet och trygghet men man kan ju byta vanan med just amning genom att ge närhet och trygghet genom att hålla i famnen. När min yngsta ibland vaknar till idag så klättrar han upp på mitt bröst och så somnar han om där rätt snabbt och så rullar jag eller han själv tillbaka i sängen igen. Tar inte så mycket kraft . Tänka igenom lite hur ni ska göra, vad ni orkar etc. Lättare att inte stressa när maninte känner sig alltför rött och stressad av det hela.

Jag har ammat långt efter avslutad nattamning förresten. Jag har även somnat dem på kvällen genom amning långt efter de slutat nattamma så man behöver inte avsluta allt eller så. 
Svar på tråden Fler med bebisar som äter OFTA?