• Harrysdoris

    utomkvedshavandeskap

    Hej! Finns det någon där ute som nyss fått ett x & opererat bort sin äggledare som blivit gravid igen? Jag skulle så gärna vilja höra er berättelse. För tanken på att bli gravid efter detta gör mej livrädd!

  • Svar på tråden utomkvedshavandeskap
  • Recept

    Jag fick ett X men läkarna kunde inte se vart det satt någonstans. Så jag fick äta tabletter och sedan åka in och bli sövd och göra en skrapning för säkerhets skull.

    Så jag har inte opererat bort nån äggledare.

    Det kändes väldigt skrämmande eftersom att läkarna sa att risken för ett nytt utomkvedshavandeskap var ganska stor då anledningen till att ägget fastnade fortfarande fanns kvar (eftersom inget vart bortopererat)

    Jag blev gravid igen året efter och fick gå på täta kontroller, göra massa vul och ta blodprov för HCG-nivån.

    Den lille killen fylle 4 år om 3 månader.

    När jag sedan blev gravid andra gången så åkte jag in igen för att kolla så att det såg bra ut. Då fick jag höra att det satt snett, alltså att det kanske inte satt i livmodern utan precis i ingången mellan äggledaren och livmodern.

    Jag var skräckslagen, när jag kom tillbaka efter en vecka på ny koll så sa läkaren samma sak igen, det sitter snett men du skulle haft enorma smärtor om det suttit FÖR snett. Den lille killen fyller 1 år på julafton.

    Inte riktigt vad du efterfrågade kanske.

    Men det va min historia

  • Dr to be

    O ja!

    Blev urakut opererad pga X i maj-11. Förlorade ena äggledaren och 2.5l blod. Blev gravid igen i juli-11 och dottern föddes mars 2012. Är idag tidigt gravid (v.9+). Tog 2 månader efter p-pillerstopp. Var på vul för snart 3v sedan för koll att graviditeten satt rätt.

    Beklagar det som hände

    Stort lycka till!

  • Harrysdoris

    Tack för din historia Recept! ???? Och va skönt att allt gick & slutade bra även om vägen va lite krokig för dej! Alltid fint att höra en slutet gott historia! ????????

  • Harrysdoris

    Okej jag skulle göra gubbar men det blev visst utrops & frågetecken...Det var absolut inte meningen! Jag är ny här så jag hoppas ni har lite överseende med det..

  • Harrysdoris

    Skönt att få höra ännu en historia som slutade bra! Och snabbt blev du gravid också! Jag känner mej som sagt rädd att det ska hända nåt med den andra äggledaren också...så jag slits lite mellan min rädsla & min längtan efter en liten.

    Tack Dr to be!

  • Norrlänning86

    Jag fick också ett x och opererade bort min högra äggledare i lördags och tanken på att det skulle kunna hända igen skrämmer mig väldigt mycket samtidigt som jag en dag gärna vill ha barn med min pojkvän. Så jag följer denna tråd och hoppas på att få läsa positiva historier här som gör att rädslan blir mindre i för framtiden!

  • Limane

    Hej!

    Nyopererad med - höger äggledare...

    2 barn, 2 missfall och ett utomkveds innan detta:(

    Är livrädd att jag inte får ett syskon till mina tjejer och följs gärna åt i de här långa månaderna som man börjar räkna som timmar ! Vad har era läkare sagt? Får ni börja försöka på en gång igen? Eller måste ni vänta...? Önskar er alla ett +! Kram

Svar på tråden utomkvedshavandeskap