• matildaaf

    Zolpidem - ett helvete

    Hej! 
    Vet inte om jag satt tråden i rätt kategori men strunt samma.

    Jag har gått på sömntabletter & insomningstabletter de senaste fem åren. Har ätit allt ifrån propavan, imovane, stilnoct, zopilkon & i vissa perioder kombinerat dessa med atarax eller lergigan för att få en ''bättre'' effekt. Jag skiftar mellan olika substanser för att inte bli van så att dom tappar sin påverkan och effekt.

    Nu har jag fått prova Zolpidem. Jag har läst runt lite och det verkar inte som att folk fått värre biverkningar av dom förutom att de känt sig lika trötta när dem vaknat & lite lätt huvudvärk. Men mina.

    Enda sedan dag ett, vilket var i onsdags (måndag idag) så har biverkningarna varit så kraftiga att jag legat sömlös i princip varje natt (har tagit igen detta med sådan utmattning att jag sovit om dagarna istället + mycket mat, koffein & socker) och jag har gråtit om dagarna. Denna medicin är den värsta jag någonsin gått på & den fuckar upp mig psyke som inget annat

    Det börjar med att efter att jag tagit tabletten så ligger jag självklart i sängen. Ägnar kanske tio minuter åt mailen, sociala medier mm innan jag känner tröttheten komma. Efter en kvart så blir jag yr, mina ben domnar bort & det känns som att sängen är en vattensäng. Sen börjar helvetet. Jag hallucinerar som bara den. Blundar jag så ser jag en massa bilder, Försöker koncentrera mig på en särskilt sak, som exempelvis ett minne eller vad jag ska göra kommande dag men tankarna avbryts hela tiden och en massa konstiga bilder, djur och former dyker upp. Det är också som att det spelas hög musik i mitt huvud & i mitt sovrum. Tittar jag ut i mörkret så ser jag en massa svarta varelser och skuggor som dyker ner över mig och jag ser en massa ljus, glödlampor längst taket som inte ens finns där såklart. Ibland snurrar en massa djur runt framför mitt ansikte och tänder jag lampan är de fortfarande kvar men mer som en blågrå rök. Kan svepa med handen igenom dem och då försvinner dem upp i en rök, ungefär som att du skulle svepa handen igenom cigarettrök. Jag blir lam i kroppen och kan verkligen inte sova. Det tjuter ibland i öronen och sätter jag på tv:n så hänger jag inte med. Det går i slow motion och musiken runt om är fortfarande kvar.ä

    Detta är ett helvete, jag sover inte ens en minut & morgonen efter är jag extremt ljudkänslig och gråter ända fram till lunchtid. 

    Ska lägga av med dessa omgående och be min läkare skriva ut andra. Spolade ner dom i toaletten. Dom knäcker mig psykiskt.

    Är det någon som drabbats av samma ''biverkningar''? Detta är helt ärligt det värsta jag varit med om.

  • Svar på tråden Zolpidem - ett helvete
  • Anonym (still)

    Stilnoct och Zolpidem är samma sak och Imovane och Zopiklon är samma sak också. Bästa sömntabletten med minst biverkningar är enligt min mening Flunitrazepam (även känt som Rohypnol) om man använder den som man ska. Fast bäst är att lära sig sova utan en massa piller.

    Det du beskriver verkar vara sömnparalyser. Jobbiga men ofarliga.

  • Fjärilslarv
    Anonym (still) skrev 2014-11-17 11:21:48 följande:

    Stilnoct och Zolpidem är samma sak och Imovane och Zopiklon är samma sak också. Bästa sömntabletten med minst biverkningar är enligt min mening Flunitrazepam (även känt som Rohypnol) om man använder den som man ska. Fast bäst är att lära sig sova utan en massa piller.

    Det du beskriver verkar vara sömnparalyser. Jobbiga men ofarliga.


    rohypnol används ofta när man ska droga ned någon med avsikt att våldta personen, så nej det ska man nog undvika.
    Jag tar melatonin, finns på recept utan licens (då det är apoteket som tillverkar det själva). 
  • Anonym (still)
    Fjärilslarv skrev 2014-11-17 12:24:52 följande:
    rohypnol används ofta när man ska droga ned någon med avsikt att våldta personen, så nej det ska man nog undvika.
    Jag tar melatonin, finns på recept utan licens (då det är apoteket som tillverkar det själva). 
    Om du läser på lite så kommer du att se att Flunitrazepam är en MEDICIN mot sömnstörningar i första hand, och faktiskt så är den felaktigt utpekad som "the date rape drug" då andra bensodiazepiner andvänds till att droga ner i det syftet mer ofta. Jag har lidit av sömnstörningar i hela mitt liv så jag är en expert, jag har provat ALLA piller man kan prova i princip. Och MIN erfarenhet är att Flunitrazepam om man tar en tablett 1mg och går och lägger sig, ger den bästa sömnen och minst biverkningar.

    "One study in the UK concluding that that there was "no evidence to suggest widespread date rape drug use" in the UK and that no cases in 120 examined involved rohypnol and just two involved GHB"

    Zolpidem (Imovane) är den vanligaste "date rape" - drogen i USA.
  • Anonym (nnn)

    Ja man kan bli knasig på dem, har tänkt, sagt och gjort underliga och ibland farliga saker på dem.

  • Anonym (Zzz)

    Är precis som övriga säger, en variant av Stilnoct, alltså "endast" en insomningtablett och har alltså ingen längre effekt mer en stund efter att du tagit den.

    Däremot har jag själv lidit av det du beskriver, under en lång och svår period av sömnbrist (med nån slags upphakning som gjorde att ju tröttare jag blev desto värre sömnproblem). Då hade jag både hörselhallucinationer och det som du beskriver. Det var alltså orsakat av sömnbristen och inte av tabletterna. Kanske är det samma för dig?

  • Anonym (Zzz)

    Och du: Snälla, spola inte ner läkemedel i toaletten fler gånger. Lämna till apoteket (eller i värsta fall släng i restavfall).

  • Anonym (samma)

    Nä, spola inte ner dom. Skicka dom till mig istället.

  • Anonym (y)

    Själv brukar jag gå ut på sociala medier och skriva helt sjuka saker efter jag tagit dem, eller långa mail till folk jag inte känner så bra, som är helt osammanhängande. Dessutom mitt i en minneslucka och med rim ibland. Roligt att vakna upp till dagen efter.

    Kommer aldrig mer att röra de jävlarna.

  • matildaaf
    Anonym (Zzz) skrev 2014-11-17 13:08:00 följande:

    Är precis som övriga säger, en variant av Stilnoct, alltså "endast" en insomningtablett och har alltså ingen längre effekt mer en stund efter att du tagit den.

    Däremot har jag själv lidit av det du beskriver, under en lång och svår period av sömnbrist (med nån slags upphakning som gjorde att ju tröttare jag blev desto värre sömnproblem). Då hade jag både hörselhallucinationer och det som du beskriver. Det var alltså orsakat av sömnbristen och inte av tabletterna. Kanske är det samma för dig?


    Nej det är inte orsakat av sömnbristen, det vet jag med största säkerhet. Aldrig upplevt det med andra tabletter eller när jag sovit ofantligt dåligt i flera veckor. Det ÄR tabletterna, punkt slut. 

    Jag vet att insomningstabletterna inte har någon effekt särskilt lång tid innan, det är inte sömntabletter liksom. Men jag vet att det är pga tabletterna. Min syster har också ätit Zolpidem och samma sak händer henne med. Hon provade i fredags då hon inte trodde mig. Vill inte ha kommentarer om att jag inte ska ''bjuda'' henne på det för att dom enbart är till för mig, att det ev är olagligt bla bla. Behåll det för er själva, merci. 

    Till andra: Jag har ALDRIG någonsin haft en enda biverkning av Imovane, Enbart lite dåsighet dagen efter i början. Men annars, inte ett skvatt. Inte heller av Ztilnoct eller Zopiklon. Helt ärligt. Det här är nytt för mig, oavsett om det är samma substans i andra preparat så har jag aldrig reagerat så här. Dock har man i samma substans i grunden men sedan innehåller de olika tabletterna helt olika andra ämnen. Vissa för att stötta upp (ex vanligt med laktos av någon anledning, inte för att det nu skulle ge mig hallucinationer, men men)

    Och nej, jag kommer inte spola ner något i toaletten & ja, jag vet att det är helt ofarligt. Ibland är hallucinationerna roliga, massa små tecknade kaniner som hoppar omkring men det har väl bara hänt en gång si så där..
    Anonym (y) skrev 2014-11-17 13:23:35 följande:

    Själv brukar jag gå ut på sociala medier och skriva helt sjuka saker efter jag tagit dem, eller långa mail till folk jag inte känner så bra, som är helt osammanhängande. Dessutom mitt i en minneslucka och med rim ibland. Roligt att vakna upp till dagen efter.

    Kommer aldrig mer att röra de jävlarna.



    Hahah så skön. Men läskigt..
  • Anonym (y)
    matildaaf skrev 2014-11-17 14:11:00 följande:

    Hahah så skön. Men läskigt..
    Hehe. Ja, helt sjukt. Känner fortfarande att det är lite jobbigt att logga in fast detta är många år sedan :)
  • Anonym (y)

    Imovane fungerar bättre för mig med, fast jag blir tolerant, så kan inte ta dem heller.

Svar på tråden Zolpidem - ett helvete