• Vokrona

Sluta amma. Hur?

Hej!

Behöver lite stöd, råd, hjälp eller peppning????

Jag har tänkt att jag ska sluta amma nu. Sonen är 11 månader. Jag har bestämt mig i hjärnan men hjärtat är svårare att övertala. Anledningen är att om en månad börjar jag jobba och jag vill inte göra det samtidigt som jag slutar amma. Jag vill att det ska vara färdigt så inte förändringen blir större än vad den är när pappa ska vara hemma istället. Jag jobbar oregelbundet och för mig känns det inte som att amma samtidigt är ett alternativ. Dessutom går han upp lite dåligt i vikt och jag behöver därför få honom att vilja äta mer under dagtid. Jag har också haft en väldigt strulig amningssituation sen bebisen var 2 månader gammal så jag börjar känna mig färdig...

Jag ammar runt 04, 06 och en gång antingen 14 eller vid nattning. Alltså tre gånger/dag- alla med olika intensitet och intresse från sonen.

Ja så frågan är hur jag gör nu? Slutar med en gång? Trappar ner? ( trappar man ner tre ggr/dag?)

Han tar inte flaska så jag kan inte ersätta med typ välling eller så. hur övertalar jag hjärtat? Kommer min son må dåligt över det här? Hur lång tid tar det innan han förknippar min kropp med mamma och inte med mat? Hur länge kommer han komma ihåg amningen?

Ja många frågor som gör mig osäker, vemodig och lite nere samtidigt som jag egentligen vet att beslutet är rätt...

Är tacksam för stöd!

Kram

• Svar på tråden Sluta amma. Hur?
  • Sandra8607

När jag slutade amma så trappade jag ner. Mina barn har visserligen tagit flaska och druckit välling. 
    Men har du provat att värma lite mjölk och ge i en pipmugg eller ett glas?

Kram och lycka till Nalle

• tomsfru

Jag fick råd av min mamma att ge utpumpad mjölk i flaska ( min dotter åt inte ersättning el välling) vilket faktiskt funkade. Så småningom gick även vällingen i. Hon var liksom tvungen o bli övertygad om att det var något gott i flaskan

• Anonym (skiftjobbaren)

Å vad jag känner igen mig i mycket här! Min son vägrade också flaska tills han var runt året, då funkade det plötsligt med välling. Precis som du jobbar jag oregelbundet och precis som du så hade jag en son som inte var så intresserad av mat och gick dåligt upp i vikt. 

Min erfarenhet är dock att det funkade jättebra att amma även om jag jobbade (började jobba när sonen var 8 månader, och slutade amma först vid två års ålder). Men jag älskade att amma, jag förstår att det är annorlunda för dig och att du känner dig färdig. Vi tog kampen med nattamning vid 15 månader, då trappade jag ner först till 2 ggr per natt (körde så i ca en vecka) och sen slutade vi helt. Skittufft, men nödvändigt. Jag tror inte det finns något standardsätt att sluta, känns det lättare med nedtrappning så kör på det, och välj ut t ex en amning om dagen att fortsätta med tills det blir dags att sluta helt.  

För mig var det viktigt att fortsätta vara nära, att visa sonen att mammas trygghet finns kvar även om tuttarna inte är tillgängliga längre. Ditt barn kommer inte att må dåligt över att sluta amma, det är mest i mammahjärtat det gör ont, jag lovar! Lite ledsamt kommer det säkert att vara, men livet innehåller ju både glädje och sorg, det viktiga är att någon finns där för en när man är ledsen! Är säker på att din kropp från början är förknippad med både mammagos och mat, mammagoset är det viktiga rent trygghetsmässigt för din son - och det finns ju kvar! 
    Många barn blir extra "pilliga" när de slutar amma - min son älskar t ex att pilla på brösten, det började han med när vi slutade amma (vilket man såklart har rätt att säga nej till också, om man inte vill!). Han har inte glömt amningen än, trots att det är över ett halvår sen vi slutade, han försöker fortfarande komma till ibland. (Men han är ju också äldre än din knodd, yngre barn glömmer nog fortare). Om han gillar gosedjur kanske du kan hitta något pillvänligt som du kan erbjuda när han är ledsen över att inte få amma? 

Varmt lycka till! 

• Vokrona

Tack för era svar.

Ja vad gäller flaskor så finns det nästan alla färger och modeller här hemma:) han dricker lite ur glas till maten men jag tror inte jag kommer få i honom några större mängder välling så ännu... Det kommer nog komma mest på mig och honom:)

Jag har haft allt möjligt i flaskorna och på själva flasknappen...

Förstår ju att det inte finns någon allmän väg att gå men man blir ju lite nojjig att göra "fel"... Man vill ju bara att barnet ska vara nöjd och glad.

Ska ta tag i det här nu men det är väldigt lätt att hitta ursäkter...

Tack igen för era svar

Svar på tråden Sluta amma. Hur?