Sluta amma. Hur?
Hej!
Behöver lite stöd, råd, hjälp eller peppning????
Jag har tänkt att jag ska sluta amma nu. Sonen är 11 månader. Jag har bestämt mig i hjärnan men hjärtat är svårare att övertala. Anledningen är att om en månad börjar jag jobba och jag vill inte göra det samtidigt som jag slutar amma. Jag vill att det ska vara färdigt så inte förändringen blir större än vad den är när pappa ska vara hemma istället. Jag jobbar oregelbundet och för mig känns det inte som att amma samtidigt är ett alternativ. Dessutom går han upp lite dåligt i vikt och jag behöver därför få honom att vilja äta mer under dagtid. Jag har också haft en väldigt strulig amningssituation sen bebisen var 2 månader gammal så jag börjar känna mig färdig...
Jag ammar runt 04, 06 och en gång antingen 14 eller vid nattning. Alltså tre gånger/dag- alla med olika intensitet och intresse från sonen.
Ja så frågan är hur jag gör nu? Slutar med en gång? Trappar ner? ( trappar man ner tre ggr/dag?)
Han tar inte flaska så jag kan inte ersätta med typ välling eller så. hur övertalar jag hjärtat? Kommer min son må dåligt över det här? Hur lång tid tar det innan han förknippar min kropp med mamma och inte med mat? Hur länge kommer han komma ihåg amningen?
Ja många frågor som gör mig osäker, vemodig och lite nere samtidigt som jag egentligen vet att beslutet är rätt...
Är tacksam för stöd!
Kram