• jenny99

att värma med element,dyrt?

Vi bor i hus,med källare.Och i källaren finns allrum och stort sovrum,hobbyrum och badrum.Vi använder källaren mest helger,då värmer vi med braskamin.Men vår dotter vill ev bo där nere,och att elda hela tiden känns inte riktigt aktuellt.Hur värmer man det stora sovrummet bäst där nere?Finns inget element i rummet,men vi ska sätta in en.Vilken är billigast/bäst i drift?Värmer element bra?Hur värmer ni inredd källare?Vi vill först och främst ha rummet varmare till bra pris,men senare blir det en större lösning som kan hålla hela källaren varmt.Och elda bara ibland.Hur gör ni?

• Svar på tråden att värma med element,dyrt?
  • jimmyh

Hej
    Hur värmer ni resten av huset?  Det finns kanske en lösning att bygga på systemet så att källaren kommer med?
    Jag skulle nog rekomendera en luftvärmepump om ni inte har vattenburen värme i huset.
    Då får ni lite cirkulation på luften också

• jenny99

Luftvärmepumpen har vi som värmer övervåningen.Oljeelement i alla rum,gamla och än så länge aldrig använda.I källaren har vi bara eldat när det används,finns i övrigt bara gamla element där.Är det dyrt att använda element till ett rum?Det finns inget element i rummet min dotter vill ha,så vi får isåfall köpa.

• Studentpappa

Är källaren inte tidigare använd som boende så bör ni först kontrollera hur miljön är där nere. Ventilation och fukt kan ju vara undermåligt i en källare och då är det inte så kul att bo där. 

Ett element på 1000w kostar en krona per timme om det behöver gå på full effekt och 50 öre på halv effekt. 

If you wanna get fit, get crossfit.
  • jenny99

Vi har varit mycket noggranna med att kolla källaren och fuktighet.Vi vet och ser att trots att ingen bott här sista året innan vi flytta in så har de skött värmen på bägge plan.Vi hade förväntat oss mögel och mycket fukt men än så länge är det mycket bra.Rummet och allrum bredvid är nytt,vi som tagit ut golv och kollat väggar så det är fräscht.Jätte tack för ditt svar.Så har jag ett litet hum på kostnad.

• Studentpappa

Är källaren isolerad? Har ni en oisolerad platta lär rummet vara tungt att värma. Googla "effekt för att värma källare" och läs de som har haft samma funderingar som er på värmepumpsforum så får du ett bättre hum om vad det kan krävas.

If you wanna get fit, get crossfit.
  • ursula

För ett isolerat rum brukar man säga 60 watt per kvm räcker bra

• jenny99

Det är isolerat men jag vet inte hur bra.När vi inte värmer alls på vardagar på vintern kring 0 c så är det 16c i rummet och allrum.15c i övrig källare.Vi ska kolla isolering bättre när det är dax att ge sig på allt eftersom.

Svar på tråden att värma med element,dyrt?