Incidient vid montering av byggnadsställning
Hej!
Vet inte om detta är i rätt forum men prövar (moderator får gärna flytta om jag är helt fel ute).
Vill gärna få feedback på vad ni anser om nedanstående och hur jag ska agera:
Bor med sambo i en bostadsrätt där förening anlitat en entreprenad som ska lägga nya plåtar på taket. De har för att komma upp till taket monterat upp en byggnadsställning i innergården längs fasaden där vi har vårt sovrum.
När en byggnadsställning ska fästas mot en vägg så fäster man den med bl.a. en skruv som går in i samma höjd som golv/tak. De som monterat ställningen fick för sig att golvet ligger längs vårt sovrums fönster och har borrat 4 hål rakt in i vår vägg. Varav ett av hållen som de bestämt sig för att de träffat rätt med säkrat med plugg och dragit in en lång skruv. Hålen är ca 1cm i dimater stora men rivit upp en del runt hålet och dragit ner en tavla samt en väckarklocka (som gått sönder) då hålen går längs en planhylla. Är nästan som 4 kikhål om man skulle vilja vill titta ut mot innergården.
Blev minst sagt förvånad när jag kom hem och såg vad som hänt. Hur fan tänkte de?
VD'n för entreprenaden har kommit förbi och beklagat sig över vad som skett, det visar sig nu att hela väggen måste gipsas om och ska målas på nytt (ska tilläggas att vi för 3 månader sen renoverade hela lägenheten och målat om väggar).
De kommer självklart stå för hela kostnaden av renoveringen samt ersätta klockan som gått sönder vilket är ju bra.
Hela incidenten har skapat irritation och blivit ett stressmoment då det sett ut som det gör nu i snart två veckor och när reparationen väl är igång så kommer vi inte kunna använda sovrummet.
Känner någonstans att vi borde kompenseras för de dagar reparationen sker men är inte särskilt insatt på just denna typ incident och vad en rimlig ersättning utöver reparationen bör vara om det ens är rimligt att kräva det?
Hoppas någon insatt kan tillföra något om vad man kan yrka på och vad som anses rimligt att begära!
Tack på förhand,