• Anonym (Mia)

Vill sänka mitt blodtryck, hur göra?

Hej! 

Mitt blodtryck ligger precis på gränsen till för högt och har tidigare legat lite lågt, så jag undrar nu hur jag ska göra för att sänka det utan medicinering. 

Som det ser ut verkar jag inte ha några ärftliga faktorer, jag sköter min kost, motionerar, lider absolut inte av övervikt utan snarare tvärtom så ligger min BMI lite under det normala, är 35 år, kvinna, jag nyttjar inte nikotin och dricker knappt nån alkohol. 

Har ingen aning om hur jag ska få ner blodtrycket, några förslag? 

• Svar på tråden Vill sänka mitt blodtryck, hur göra?
  • Anonym (Mia)
    Inte jag skrev 2014-11-17 18:36:39 följande:

Drar ner på de snabba kolhydraterna och sluta med sockret

Jag äter helt gluten-, socker- och laktosfritt sedan många år tillbaka. 
  • Inte jag
    Anonym (Mia) skrev 2014-11-17 18:42:54 följande:

Jag äter helt gluten-, socker- och laktosfritt sedan många år tillbaka. 

Men det är väl inte gluten i potatis och liknande? Du äter inte frukt och sådant?
  • Anonym (Mia)
    Inte jag skrev 2014-11-17 18:45:29 följande:
    Men det är väl inte gluten i potatis och liknande? Du äter inte frukt och sådant?
    Sant, men jag äter inte potatis heller. Äter en kost som består av mycket grönsaker, bär och protein i form av laktosfri kvarg, ägg, fisk eller fågel främst (köper aldrig hem rött kött). de enda frukter jag äter är äpplen, det är kanske ett par gånger i månaden. Lite mango i kvargen ibland, men det är mest som smaksättning så inga större mängder. Lite jordgubbar. Bär i form av blåbär och hallon. 

Äter dock inte LCHF. 
  • Inte jag
    Anonym (Mia) skrev 2014-11-17 18:59:10 följande:
    Sant, men jag äter inte potatis heller. Äter en kost som består av mycket grönsaker, bär och protein i form av laktosfri kvarg, ägg, fisk eller fågel främst (köper aldrig hem rött kött). de enda frukter jag äter är äpplen, det är kanske ett par gånger i månaden. Lite mango i kvargen ibland, men det är mest som smaksättning så inga större mängder. Lite jordgubbar. Bär i form av blåbär och hallon. 

Äter dock inte LCHF. 
    Jag syftade inte på lchf för du äter ju jätte bra tycker jag. =) Jag äter nästan som det du gör fast med laktos. =) Så jag fattar inte hur du har högt blodtryck när du äter så bra.
  • Anonym (Mia)
    Inte jag skrev 2014-11-17 18:45:29 följande:
    Typiska måltider för mig är: 

Frukost: Chiapudding med mandelmjölk, lite blåbär. 

Lunch: En kycklingfilé, blandade grönsaker med lite olivolja, citron och örtsalt på (egengjord dressing). 

Middag: En burk tonfisk, blandade grönsaker (som ovan). 

Efter träningen: Laktosfri kvarg med lite bär, en tsk kokosolja, linfrön. 
  • SupersurasunkSara

Att 'andas med hjärtat' kan fungera.

Sätt dig bekvämt och i ro, lyssna gärna på lugn musik om du gillar det (länk längst ner till en som jag tycker är bra).

Blunda och ta ett eller ett par djupa andetag för att slappna av.

Fortsätt sen med att ta 5 djupa andetag, men föreställ dig att det är hjärtat som andas.

För varje andetag du andas in tänker du på något du vill ha in i ditt liv, kärlek, frid eller något annat.

För varje andetag du andas ut tänker du på något du vill ha ut ur ditt liv, stress, svek, känsla av otillräcklighet eller vad du känner.

• Inte jag
    Anonym (Mia) skrev 2014-11-17 19:03:03 följande:
    Typiska måltider för mig är: 

Frukost: Chiapudding med mandelmjölk, lite blåbär. 

Lunch: En kycklingfilé, blandade grönsaker med lite olivolja, citron och örtsalt på (egengjord dressing). 

Middag: En burk tonfisk, blandade grönsaker (som ovan). 

Efter träningen: Laktosfri kvarg med lite bär, en tsk kokosolja, linfrön. 
    Det låter ju jättegott. =) Har du pratat med läkare om det? Du tränar ju så det borde ju gå ner tycker jag
  • Anonym (Mia)
    Inte jag skrev 2014-11-17 19:02:12 följande:
    Jag syftade inte på lchf för du äter ju jätte bra tycker jag. =) Jag äter nästan som det du gör fast med laktos. =) Så jag fattar inte hur du har högt blodtryck när du äter så bra.
    Det är just detta inte jag heller fattar. Jag har i stort sett aldrig ätit godis eller onyttigheter och min kropp är i perfekt skick i övrigt (vikten ligger dock lite lågt, men det har den alltid gjort för mig så det är inget avvikande så). 

Det enda jag kan komma på är att jag lever under psykisk press pga att jag nyligen blev dumpad, har en längtan efter barn (men har inga), har ett väldigt stressigt jobb med snäva deadlines, bor inneboende sedan separationen med exet och ekonomin ligger på gränsen (jag klarar mig, men kan inte spara undan något). 
  • Anonym (Mia)
    Inte jag skrev 2014-11-17 19:07:27 följande:
    Det låter ju jättegott. =) Har du pratat med läkare om det? Du tränar ju så det borde ju gå ner tycker jag
    Nej, men jag ska ta upp det nästa gång. 

Jag tränar konditionstränar 5-6 dagar i veckan, 1 timme åt gången. Dvs väldigt aktiv. 
  • Inte jag
    Anonym (Mia) skrev 2014-11-17 19:09:00 följande:
    Det är just detta inte jag heller fattar. Jag har i stort sett aldrig ätit godis eller onyttigheter och min kropp är i perfekt skick i övrigt (vikten ligger dock lite lågt, men det har den alltid gjort för mig så det är inget avvikande så). 

Det enda jag kan komma på är att jag lever under psykisk press pga att jag nyligen blev dumpad, har en längtan efter barn (men har inga), har ett väldigt stressigt jobb med snäva deadlines, bor inneboende sedan separationen med exet och ekonomin ligger på gränsen (jag klarar mig, men kan inte spara undan något). 
    Det kan vara ditt liv som spökar och inte maten. Du behöver nog lugna ner dig, om du förstår vad jag menar? Menar inget illa utan att du måste tänka på dig själv och inte på andra
  • Anonym (Mia)
    Inte jag skrev 2014-11-17 19:12:01 följande:
    Det kan vara ditt liv som spökar och inte maten. Du behöver nog lugna ner dig, om du förstår vad jag menar? Menar inget illa utan att du måste tänka på dig själv och inte på andra
    Jag förstår. Jag tänker på mig själv, men blir som sagt väldigt uppstressad över att jag ännu inte har barn och är i den här åldern. Så jag stressar inte upp mig över andra, utan min egen framtid och sånt som i allra högsta grad kan komma att påverka mig. Boendesituationen stressar mig också, för jag vet inte hur jag ska lösa den. Det känns lite som ett moment 22. 
  • Inte jag
    Anonym (Mia) skrev 2014-11-17 19:11:09 följande:
    Nej, men jag ska ta upp det nästa gång. 

Jag tränar konditionstränar 5-6 dagar i veckan, 1 timme åt gången. Dvs väldigt aktiv. 
    Gör det så får du hjälp av någon som kan det hela.

Ja det är bra att du tränar. Jag tycker du sköter dig jättebra förutom att ditt andra liv spökar med stress och liknande
  • Inte jag
    Anonym (Mia) skrev 2014-11-17 19:19:06 följande:
    Jag förstår. Jag tänker på mig själv, men blir som sagt väldigt uppstressad över att jag ännu inte har barn och är i den här åldern. Så jag stressar inte upp mig över andra, utan min egen framtid och sånt som i allra högsta grad kan komma att påverka mig. Boendesituationen stressar mig också, för jag vet inte hur jag ska lösa den. Det känns lite som ett moment 22. 
    Du kanske behöver ha någon att prata med oxå? det är bara ett tips och inget du behöver göra men det kanske kan göra att du slipper känna press och stress
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE

Högt blodtryck har en genetisk komponent utöver alla miljöfaktorer. Hos en relativt stor del personer så finns det helt enkelt "ingen" förklaring till högt blodtryck.

Hur du ska sänka det? Tja, det bästa sättet att sänka det är genom medicinering som generellt har få kvarstående biverkningar. Men utöver det så verkar stress vara en stor del för dig.

An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.
Svar på tråden Vill sänka mitt blodtryck, hur göra?