• Anonym (Mumin)

Kan man fråga chefen varför en ny kollega fick så hög lön?

Hej! Jag jobbar kommunalt, är relativt nyanställd. Fick en ny kollega nu som har exakt lika lång erfarenhet som mig men fick 2300 kr mer än mig i lön! Jag är grymt ledsen måste jag säga då jag har en väldigt låg lön. Är det fel av mig att fråga chefen varför min nyanställda kollega fick så pass högre lön? Hon har dessutom ett vikariat, jag är tillsvidare.

Era åsikter?!

• Svar på tråden Kan man fråga chefen varför en ny kollega fick så hög lön?
  • KaSaM

Beror på om ni har exakt likadan tjänst och arbetsbeskrivning, ibland kan en person som anställs senare förhandla sig till bättre lön men då för att det är individuell lönesättning och att man vid tidpunkt för anställning hade ett bra förhandlingsläge. Andra saker som påverkar är erfarenhet, utbildning mm givetvis.

• KaSaM

Kan tillägga att jag aldrig diskuterar en persons individuella lön med någon annan utan endast kan gå in på de faktorer som påverkar lönesättning.

• Drottningen70

Nej det ska du inte fråga nu. Däremot ska du använda dig av det nästa gång det är löneförhandling. Då hävdar du att har en sk snedsits som behöver justeras.

• Studentpappa

Givetvis kan du det, jag gjorde detsamma på ett jobb jag hade för x-antal år sedan. Jobbade som ordinarie på en fabrik och fick reda på att min lön var sämre än semestervikariernas. Gick omedelbart till chefen och påtalade det orimliga i det hela och det var inga problem att få det justerat.

I dagsläget jobbar jag som ingenjör och konsult och nu har vi en väldigt stor lönespridning på vår avdelning då den till stor del styrs av debiteringsgrad och timpriset. Sen givetvis hur bra du är på att förhandla, idag skulle jag inte ha mycket för att gnälla om att Kalle tjänar 3000:-/mån än mig.

If you wanna get fit, get crossfit.
  • Anonym (Vera)

Jobbar du i kommunal verksamhet så är alla löneuppgifter offentliga. Jag jobbar med löner och personalfrågor inom en kommun och vi får nästan dagligen samtal från människor som undrar vad en viss yrkesgrupp eller befattning har för löner. Många av dessa får jag anta, har sökt jobb inom kommunen och vill veta lite i förväg hur de ska lägga sina löneanspråk.
    Så du kan absolut fråga, det tycker jag.
    Men din chef kan ha planer för den här personen som du inte känner till, din chef kan ha bedömt att hen har kompetens som stärker gruppen eller så hade man kanske inte så många andra bra kandidater att välja mellan?
    Tänk dock på, när/om du senare ska förhandla din egen lön, att inte jämföra med andra utan framhäva vad just DU gör som gör att du ska ha mer betalt.

• Butterscotch

Jag hade i så fall lagt fram det som en fråga: "Vad behöver jag göra för att få den här lönen?". En chef bör kunna motivera varför du har den lön du har idag, samt på ett konkret sätt förklara vilka aktiviteter du måste genomföra/kunskaper du måste besitta för att kunna få en höjd lön.

• Anonym (Lina)

Jag tycker absolut att du ska ta upp det. Jag har varit med om samma sak, chefen justerade min lön samma dag. Men då var killen som fått högre lön än mig både yngre och hade kortare erfarenhet.

Inte ska du sitta med din sämre lön och tiga. Kanske kan du bolla lite med facket innan du pratar med din chef?

• Anonym (facked up)

Om du är nyanställd så har du ju gått med på den lönen du fick, arbetsgivaren är inte skyldig att ge alla samma om man nöjer sig. Nöjdhet är kvinnans värsta fiende.

Men jag tycker du ska använda den högre lönen som trappstege för att ifrågasätta din lön på ett trevligt sätt. Ta upp vad du gjort bra under de månader du varit där och fråga om det inte kan vara värt en slant till, eftersom du nu fått reda på att du kanske gick in lite lågt.

Blir du inte nöjd så ge det ett år till och byt sen, det är det enda säkra sättet att öka sin lön rejält över tid.

Svar på tråden Kan man fråga chefen varför en ny kollega fick så hög lön?