• Maria1210

sovrutiner 2 åring

Hjälp. Vår 2.1 åring måste ha oss inne hos sig för att han ska sova. De började för mer än 1 år sen att vi fick han att sova hela nätterna så vi var nöjd med att behöva gå in och smeka han på huvudet tills han somnade. Men nu kan de behövas vara där en timme innan han somnar och flera ggr på nätterna. Vi har tom en madrass vid hans spjälsäng för att lägga oss där.

Jag vill att han ska kunna sova själv och om han vaknar på natten vill jag att han ska kunna somna om själv. Hur gör vi?!?!?!?!! Blir tokig

• Svar på tråden sovrutiner 2 åring
  • Snutten6

Bara att låta honom skrika ett par dagar eller ngn vecka,
    Sedan sover han lungt och skönt själv.

• Natulcien

Men kan han inte få sova i ert rum en period då? Han är ju så liten än. Han behöver väl er närhet?
    Det går ju lite upp och ner det där. Men jag är av den åsikten att ett litet barn som inte vill sova själv, ska inte heller behöva göra det.
    Föräldrar sover ju oftast tillsammans i samma säng, så varför ska då det lilla barnet sova ensamt?
    Vår son har sovit i egen säng i eget rum sedan han var 13 månader. Idag är han 4 år, och han sover oftast gott hela nätterna. Men ibland händer det att han drömmer något, och vaknar, och vill ha sällskap. Då lägger sig jag eller sambon med honom och sover. Jag tycker att det är en självklarhet.
    Det måste ju vara bättre att sova tillsammans och ta det med ro, än att bli tokig..?

Svar på tråden sovrutiner 2 åring