• shadowz

    hur får jag min 7 mån dotter att äta?

    Min dotter är snart 7 månader. Hon avskyr all typ av mat förutom fruktpure, välling och yoghurt. Ellas broccoli/päron/ärtor pure är det som man närmast kan kalla mat som hon älskar. Kyckling med grönsaker kan jag få henne äta om jag häller broccoli pure ovanpå. Mat med bitar går inte överhuvudtaget. Gröt avskyr hon också, även den smaksatta :/

    Hur ska jag få henne att äta? är det något hon inte gillar gallskriker hon och spottar u t maten, då ger jag upp, det kanske man inte ska göra? Men vill ju inte tvinga ner det heller :(

  • Svar på tråden hur får jag min 7 mån dotter att äta?
  • Baktakt

    Du har tålamod. Det låter som att hon äter som man gör i den åldern, åtminstone min dotter, med skillnaden att hon helst inte åt grönsaker, bara fruktmos.

    Erbjud, men tvinga inte. Tids nog ger det sig.

  • Phillippa

    Hon låter som min son ;). Han skulle helst bara dricka välling och äta youghurt om han fick bestämma. Han är 14 månader idag och det har börjat arta sig faktiskt men det går sakta ...

    Barnmatsburkar slutade jag köpa eftersom jag bara öppnade dem och sedan fick slänga dem. Vi har försökt ge honom mosad mat sedan han var fem, sex månader och det fungerar fortfarande inte. Gröt började han tycka om när han var ca 8 månader men bara med massa katrinplommonpure på. Jag började med majspuré, broccolipure mm men inget funkade. Jag ville inte ge honom söt mat som youghurt till att börja med eftersom jag ville att han skulle lära sig äta vanlig mat först. Han hade länge svårt för bitar också.

    Han har hela tiden fått ha en egen sked men har bara doppat den i maten och målat ;). När han kunde börja äta bitar och fick en gaffel vände det dock! Vi vuxna äter ju med gaffel och inte med sked, det är klart att han också vill ha en gaffel.

    Nu äter han bl a gärna korv, kyckling, pasta, pannkakor, kokta morötter och majs med sin lilla gaffel. Ofta får vi komplettera med youghurt eller ersättning eftersom han tappar intresset och kastar iväg maten ganska fort men det blir mer och mer och vi tvingar aldrig.

    Låt ditt barn äta det hon vill och ge henne ersättning, amma, som komplement. Ta det lugnt, stressar du henne gör du det bara värre.

  • ingeborg34

    Låt henne sitta med på era måltider, ge henne mat som hon själv kan plocka med och stoppa i sig lite av och gör ingen stor grej av maten

  • Kattflickan

    Jag tycker att det låter helt normalt! Till och med att hon äter bra för att vara 7 månader. Hon verkar ju äta flera olika saker. Min dotter åt rätt lite och bara fåtal saker fram tills hon var 10 månader, sen lossnade det.

  • shadowz

    Tack för era svar! Hsr två vänner med barn ( det skiljer inte ens en vecka i ålder på våra barn) å dom äter allt dom får så blir ju lätt att jag jämför med dom fast man inte ska :)

    Då ska jag fortsätta ge henne de hon vill ha å tänka att de släpper tillslut :)

  • Kattflickan

    Jag kan tillägga att matgladare barn än min dotter får man leta efter idag, hon är 21 månader gammal. Så trots att det var lite svårt att få henne att äta i början så har det inte haft någon betydelse sen.

  • BinaBurner

    Tycker nog bara att du ska ta det lugnt. Vid sju månader smakar de mer eller mindre bara på maten. De behöver inte äta några stora portioner förrän senare. Om hon äter gröt och frukt och lite annat så är det väl jättebra. Min dotter är nio månader och vägrar äta om hon inte får äta själv. Vi lägger lämpliga bitar framför henne och hon tar dem själv och stoppar i munnen. Om det är puré så tar vi och sätter maten på skedar så stoppar hon dem i munnen själv. Ibland får hon kladda direkt med händerna i maten. På detta vis smakar hon på allt man ger och ingen tvingar henne till något (för då skriker hon och kastar mat... haha). 

Svar på tråden hur får jag min 7 mån dotter att äta?