• FiusDius

Snart 4 åring bajsar på sig!

Vet inte vad jag ska ta mig till med vår snart 4 årige son. Han slutade med blöjor för ca ett år sedan. Gick jättebra de första månaderna. Men sen tvärvände det o han bajsar/ kissar på sig i princip varje dag. När man hämtar på förskolan är det nästan alltid 1-2 påsar med blöta kläder. Går han hemma utan byxor springer han in på toan o bajsar men säger ändå " det hann komma lite inne på golvet" har han byxor på sig går han undan o gömmer sig. Har sagt att han kan be om en blöja men han säger aldrig till. Kissa får man verkligen tjata på honom o passa så han går med jämna mellanrum. Annars glömmer han o går o håller sig tills han inte klarar det längre, har nästan alltid kommit en liten skvätt när man byter kalsonger. Tror ni jag måste söka vård med honom? Kan han ha svårt att känna när det kommer?

• Svar på tråden Snart 4 åring bajsar på sig!
  • leg4

Jag är 36 år och jag bajsar också på mig ibland. Jag tror det är fullt normalt att bajsa på sig vid 4 års ålder.

• Anonym (Förstoppad)

Han kan ha förstoppning och varit det ett tag så kroppen inte längre lyssnar på signalerna.

Att vara förstoppad är vanligt bland barn. Det kan handla om att de håller sig och på så vis skapar en kontroll över kroppen. Tycker de. Och till slut packas allt bajs ihop och det bara är det mjuka som rinner förbi medans det hårda bajset är kvar. Då kan barnet även börja kissa på sig. Säger inte att det är så i detta fallet men jag tycker det kan vara värt att gå till en barnläkare för problemen för att utesluta eller hitta anledning.

• memba

Jag har en 4 åring som kan göra i byxan ibland! Jag tror att det mest handlar om att han glömmer bort, eller inte tänker på det! Han är inte torr nattetid heller, är din det?

• Anonym (förstår)

Min son hade samma problem från 3 år upp till 6 ungefär och det var ett helvete! Vi gav honom lactulos just för att hålla avföringen mjukare för problemet var att han höll sig och det resulterade i att det blev så mycket till slut att det börja läka. Vi fick aldrig ngn riktigt bukt med det utan det försvann med åldern, samt att vi tvingade honom att sitta på toa Tills att bajset var ute vilket funkade ibland. Sätt sig ner med honom på toan, ta med tidningar/böcker han gillar, det brukar komma till slut :) och ge honom ngt som smörjer magen.det kanske or lättare sagt än gjort men man måste ju försöka. Hoppas det löser sig för honom och lycka till.

• Tvillingmamma

Sonen, 3,5 år, har ganska nyligen slutat med blöjor och det händer fler olyckor på förskolan än hemma. Hemma bajsar han alltid i pottan, på förskolan i byxorna. Hemma ger vi en belöning (guldpeng med choklad i) om han bajsar i pottan. HAr tvillingar, flickan inga problem, blev torr tidigare. Pojkar är generellt senare och har svårare med detta. HAr det skett någon stor förändring för honom i samband med att problemen började, då kan det bero på det. 

• FiusDius

Tack för era svar!

Är fortfarande problem med toalettbesöken, men det har ändå blivit bättre. Händer väl olyckor ett par ggr/ vecka. Vi försöker alltid att han får gå utan byxor en stund hemma innan vi åker någonstans så han hinner springa o sätta sig o bajsa själv.
    Han har väl för mycket att göra förmodligen, så han inte har tid att avbryta det han gör för att gå på toa.

Svar på tråden Snart 4 åring bajsar på sig!