Snart bostadslös och soc sa "Då får man bo på gatan"
Hej
Detta kan bli långt vet inte riktigt hur eller vart jag ska börja eller om det ens är rätt kategori.
Har levt med en man nu i 6 år, under denna tid så har det minst sagt varit turbulent. Med psykisk misshandel. Orkar och behöver nog inte gå in på vad som hänt under denna det eftersom det är så mycket. Men kan säga att mannen i fråga är narcissistisk och manipulativ b.la.
Hade en lägenhet under 5 år, som jag tyvärr hyrde ut svart och ledde till att jag fick hyresskulder (så dumt) Vi har bott tillsammans dessa 5 år i ett annat hus och jag har tyvärr varit ekonomiskt beroende av honom till och från.
Mycket säkert pga att jag och han satt mig i en sådan sits att jag ska bli i en beroende ställning. Vilket gynnar honom då han såklart gärna påpekar detta när det passar honom för att trycka till mig lite så jag ska veta min "plats"
Självklart har jag även jobbat, men oftast vikariat och lönen blir inte alltid så fantastisk. vilket lett till att jag inte kunnat bidra med något speciellt. Sen har jag även varit mammaledig under 1½ år.
Vilket fall så var jag efter många om och men (med hjälp av en vän) kontakt med en kvinnojour, där jag fick berätta om hela förhållandet och varför jag var i kontakt med dom. Då hade jag även kvar denna lägenhet.
Problemet var att lägenheten var i en kommun och jag i en annan, så i 1½ månad blev jag slussad mellan kommunerna som sa att den andre hade ansvaret. Vilket ledde till att det blev en avhysning.
För när alla papperna från ena kommunen var klara med avslag och att dom inte tänkte göra något utan det var kommunen jag bodde i som hade det ansvaret så var min lägenhet borta.
Jag pratar med tjejen som var chef på kvinnofrid, som nog var den mest arroganta och nedvärderande människa jag pratat med. Jag frågade henne vad jag kunde göra nu.
Då förklarar hon fint att jag skulle ha ansökt om hyresskulderna från början. Sen att dom inte kunde göra något.
Observera att jag fått suttit och förklarat i telefon och möte om den psykiska misshandeln och min boendesituation att den inte är hållbar för varken mig eller barnen.
Det råd jag får är att kolla alla som hyr ut bostäder + andrahandsbostäder.
Men toppen, eftersom det hade jag ju inte tänkt på själv *ironi* men vem vill ha en hyresgäst som har hyresskulder ?
Med en stor klump i magen och gråten i halsen så tappade jag all ork när hon återigen lade en spydig kommentar, och sa tack för hjälpen men jag får lösa det och lade på.
Ja då förstår ni att man klev in i samma ekorrhjul igen.
Så nu är jag på samma ruta, jag vill verkligen lämna allt detta, så tog och ringde ekonomiska biståndsenheten och fick berätta i telefonen om min situation.
Denna gång utelämnade jag förhållandet och sa att jag bara ville söka bidrag och få ett möte. När kvinnan berättar vad jag måste göra för att få ansöka, så säger jag givetvis att jag ska ordna det snarast. Men passar på att berätta att jag troligtvis blir bostadslös inom en månad, varav hon säger att dom inte ordnar med sådant (vilket jag vet) utan då får jag bo på gatan.
Min respons blev såklart "ursäkta bo på gatan ? med mina barn?" Hör att hon försöker formulera om sig och säger ja det finns vandrarhem, men är inte så bra när man har barn kanske. Sen kom vi inte så mycket längre i det samtalet. Utan nu ska dom tydligen göra hembesök.
Så nu då ? Jag sitter med en människa som hotar med självmord, och berättar vilken liten nolla jag är osv.
Försökt få hjälp för att ta mig vidare och får återigen nedslag
Alla tips är välkomna, men gärna inga om hur dum jag varit med vissa saker.
Sen får en person som jobbar på socialen ens säga en sådan korkad sak, att då får du bo på gatan?
Jag menar missbrukare/psykiskt sjuka t.ex får ju lägenheter som soc tillhandahåller.