• MirandaMay

Hinner jag ta körkort?

Hej!

Ska få barn i början av mars och har ett presentkort på en trafikskola på 10 lektioner. Har kanske kört med en vän tio ggr tidigare men det var innan sommaren så känner mig ringrostig som tusan. är ledig fram till mars from nu, tror ni att det är möjligt att hinna ta körkort på ca tre månader? Jag har som sagt tid att både plugga och ta lektioner. Men vill inte "slösa" mitt presentkort om jag ändå inte kommer hinna köra upp innan mars.

Vad tror ni som vet? Det är förstås individuellt, men generellt är det en rimlig tidsram?

• Svar på tråden Hinner jag ta körkort?
  • JosefinGranqvist89

Åk till körskolan och kör första körningen (då testar dom vad du kan och hur mycket du bör köra med dom). Sen utgår du därifrån hur läget ser ut. Tala även om att du tänkt va färdig med körkortet i mars och se vad dom säger

• lyckligmamma87

Jag fixade mitt på 10 lektioner risk 1 risk 2 uppkörning o skrivning o det va 1-2 mån.....drog ut lite på det pga lång kö till uppkörning va direkt efter semestern

• Jag är bara jag

Ja,det hinner du under förutsättning att du kan köra privat också. Jag tog mitt på 4 månader,men hade långt uppehåll över julen så 3 månader går absolut.

• lyckligmamma87

Jag körde privat 2 gg så det.måste man inte als......

• lilly

Att gå från ringrostig till att bli en säker förare på 10 lektioner är svårt, kan säga att körskolorna mycket sällan bokar upp en på uppkörning om man kört mindre än i alla fall 15-20 gånger. Kanske av pengaskäl ( de vill ju tjäna så mycket som möjligt). Sen för att man sällan hinner alla moment på 10 gånger om man är nybörjare på allt. Själv fick jag ta 25 lektioner (kuggade första uppkörningen på ETT moment och de krävde att jag tog tre lektioner till för det.) Men kör mycket privat med om du kan. Det är nästan ett halvår till mars, så det kan du absolut hinna!

• MirandaMay

Tusen tack för era svar! Då går jag helt enkelt all in och siktar på att hinna. wish me luck!

• lyckligmamma87
    lilly skrev 2014-11-18 17:53:19 följande:

Att gå från ringrostig till att bli en säker förare på 10 lektioner är svårt, kan säga att körskolorna mycket sällan bokar upp en på uppkörning om man kört mindre än i alla fall 15-20 gånger. Kanske av pengaskäl ( de vill ju tjäna så mycket som möjligt). Sen för att man sällan hinner alla moment på 10 gånger om man är nybörjare på allt. Själv fick jag ta 25 lektioner (kuggade första uppkörningen på ETT moment och de krävde att jag tog tre lektioner till för det.) Men kör mycket privat med om du kan. Det är nästan ett halvår till mars, så det kan du absolut hinna!

Min lärare trodde att jag körde privat hemma......
  • zZzZz

Det kan du hinna, bara köra på och plugga, så borde du ha kortet inom kort, se bara till att lektionerna är bokade tätt inpå varann så du lär dig så mycket du kan, samt plugga ordentligt med teorin, sen ska du gå riskettan 3tim kurs, sen risktvåan, och sen borde körkortet vara i hamn, om du inte är helt kass på att köra bil/lära dig det =)

lycka till!

• Zephir

Jag är precis i sluttampen med att ta körkort: har uppkörning nu i veckan och gjorde teorin igår (det gick bra).

Jag är också gravid och ska få barn i januari och kan säga att jag är rätt glad att det snart är överstökat nu för graviditeten börjar göra det svårt att fortsätta, eftersom magen är rätt stor och jag är tröttare såhär i slutet. Med tanke på det så är det tufft att gå in för något som ändå tar mycket energi såsom körkort gör. Å andra sidan är det ju en bra motivation och kan vara skönt att ha ett fast slutdatum. 

Jag har inte kört privat alls (har inte den möjligheten) och bara på körskola, kommer ha gjort ca 64 enkla lektioner, men har såklart alltid tagit dubbellektioner så det har varit ca 32 körtillfällen. Jag började i juli/augusti och körde i början 3 gånger i veckan, sedan från ca september 1-2 ggr/vecka och nu i november 1 gång/vecka.  De sista ca 10 lektionerna har mest gått ut på att mängdträna inför uppkörningen. 

När jag har pratat med körskolan och andra som bara har möjlighet att köra på körskolan så är ca 50-60 enkellektioner helt normalt och det är ytterst individuellt hur många lektioner det behövs i slutändan. Det kan vara bra att ha det i åtanke när man börjar köra, för om man riskerar att ta ett längre uppehåll mitt i körningen pga tidsbrist eller ekonomi så kan det kanske vara bättre att vänta. 

Nu har jag jobbat heltid samtidigt och tar körkortet i Malmö som överlag är en svår stad att köra bil i (vad jag har förstått), vilket såklart har påverkat hur lång tid det har tagit.  

Eftersom du är ledig så kan du ju köra i princip dagligen på körskolan och har då en rimlig chans att hinna, men tänk på att det kan behövas mycket mer än 10 lektioner och sedan är ju riskutbildningarna och uppkörningstiderna något som man måste boka i god tid. Och du måste nog ha lite marginal från BF för att ha med risken att du kuggar första uppkörningen eller teorin så att du hinner göra om det innan bebis kommer. Och så måste du tänka på att körskolan kan ha julledigt och att bebis kan komma två veckor innan BF. Så, beroende på när BF är så hade jag satsat på att vara klar ca en månad innan BF och att köra fyra-fem gånger i veckan på körskola och boka in alla riskutbildningar redan nu. 

• CamillaFloweret

Ja jag tror du hinner om du satsar helhjärtat för jag gjorde en intensivkurs på två veckor och fixade det trots att jag knappt kört bil innan. Det gäller bara att fokusera och köra ofta och plugga så allt sitter i både kropp och skalle.

Jag tog kortet med en bebis utanför magen och det var besvärligt med att pausa för att amma och skriket på nätterna då jag utpumpad försökte sova inför morgondagens körningar.

trafikskolan hjälper dig med planeringen. Kör några lektioner och hör vad de tror du behöver för tidsram, och kör så mycket det går privat och gnugga moment du gör i skolan.

Kuggade en gång och fick fickparkera i en lektion innan de tyckte jag kunde testa igen.

Alla är vi olika men jag tror du fixar det där!

• MirandaMay

Tusen tack för era svar! Nu har jag varit på bilskolan på en lektion och läraren tyckte jag kunde försöka ta det innan mars. Han sa att minimum var att köra två ggr/veckan privat eller hos honom men han rekommenderade mig att försöka köra fyra ggr/v. Så nu ska jag maxa! Håll tummarna för mig!

• BlackFlyingBird

Hoppas du klarar det, lycka till! :)

För mig tog det 5 år att ta körkort på grund av ekonomin. Fanimig inga billiga grejer det där. Varken trafikskolan, privatkörningen, uppkörningen och teorin, allt. Jag studerade samtidigt och hade fullt upp med teori, så att säga ;D

Men jag är övertygade att jag hade klarat det på 3 månaders hårdplugg, men mycket hemmakörning.

Lycka till igen!

• MirandaMay

Tusen tack! Kör för fullt nu på skola och har kommit mer än halvvägs i utbildningen. är inne på stadskörning den avancerade delen nu. Hur kul som helst! Maxar och kör på skola ca 3ggr/v med en riktigt bra lärare. Håll tummarna!

Svar på tråden Hinner jag ta körkort?