• Anonym (Anonym ( över en vecka efter bf))

V 41+3, snart igångsättning och rädd

Om ingenting händer så kommer jag att bli igångsatt om några dagar. Jag känner mig väldigt rädd och har bara hört en massa jobbiga saker om igångsättningar. Tror inte det finns nån chans att förlossningen sätter igång innan, vågar inte hoppas på det iallfall. Läste att 90% föder innan 42 fula veckor gått, jag fattar inte vad det är för fel på mig. Det är mitt tredje barn och har inte varit med om detta förut. Man blir ju galen av att inget händer!

Är det nån som har erfarenhet av igångsättning? Är det lättare om man fött tidigare?

• Svar på tråden V 41+3, snart igångsättning och rädd
  • nica

Hej, fick igångsättning 43+3 med dottern (tredje barnet) fick tabletten 16, 30 och föddes 20, 35 de gick snabbt och var intensivt. Tycker helt klart att de var min bästa förlossningen lycka till!

• Mamma till Lillebror

Jag födde mitt första barn med en igångsättning pga överburenhet. Det tog 9 timmar - intensivt men hanterbart. Vi alla mådde bra under förlossningen och efter. Jag tycker att det är mycket skrämselsnack när det kommer till förlossningar. 

• Smulan 89

Har två barn och båda är igångsättningar på bf+13 resp bf+10.
    Första tog 24 tim och jag minns knappt något. Inget jag ville uppleva igen. Dock var det mitt första barn och du har ju fött barn innan.
    Andra tog 12 timmar och det var en underbar förlossning. Jag kände att jag kunde hänga med och kroppen visste vad den skulle göra. jag hade ju fött barn innan, så nu kände väl kroppen igen sig.
    Mina förlossningar var som natt och dag. En jag inte vill minnas och en jag skulle kunna göra om vilken dag som helst.
    Eftersom du har barn innan så vet din kropp vad den ska göra. Jag väntar min tredje till påsk och hoppas på en förlossning som blir så lik min andra igångsättning som möjligt, ev lite snabbare. Hade kunnat tänka mig en igångsättning igen, då det är praktiskt att ha en tid och en plats.
    Lycka till =) det kommer att gå jättebra =) Snart får du gosa med din bebis =)
    Varje värk under din förlossning är en värk som aldrig kommer åter. De är vägen till din bebis.

Tack för era svar.

Fattar inte riktigt vad jag är så rädd för. Men jag har nog hakat upp mig på de risker som finns, att det ofta slutar med sugklocka och/eller snitt.

• Anonym (Annie)

Jag fick tid för igångsättning v 41+3 och skulle sättas igång på 42+0, dock startade allt några timmar efter att bm bokat tiden, så ibland blir det ju spontan start även i elfte timmen.

• soundtrack

Jag var inbokad för igångsättning på 42+0 men min tjej tittade ut på 41+6. Hade gett upp hoppet för jag hade knappt några SD ens, men vips så drog det igång. Så ge inte upp hoppet än :)

soundtrack skrev 2014-11-18 20:23:43 följande:

Jag var inbokad för igångsättning på 42+0 men min tjej tittade ut på 41+6. Hade gett upp hoppet för jag hade knappt några SD ens, men vips så drog det igång. Så ge inte upp hoppet än :)

Åh det låter ju fantastiskt! Jag har inga direkta känningar alls mer än pyttelite mensvärk några gånger om dagen. Det stressar mig jättemycket när jag hör att 90 % föder innan v 42+0. Men man får väl försöka hoppas! Fast jag har nog ställt in mig på att det blir på lördag...
    Anonym (Annie) skrev 2014-11-18 20:00:07 följande:

Jag fick tid för igångsättning v 41+3 och skulle sättas igång på 42+0, dock startade allt några timmar efter att bm bokat tiden, så ibland blir det ju spontan start även i elfte timmen.

Var du på förlossningen då redan? Vad skönt att det startade av sig själv!
    nica skrev 2014-11-18 15:49:45 följande:

Hej, fick igångsättning 43+3 med dottern (tredje barnet) fick tabletten 16, 30 och föddes 20, 35 de gick snabbt och var intensivt. Tycker helt klart att de var min bästa förlossningen lycka till!

43+3, ville du gå längre innan igångsättningen? Man önskar ju verkligen att kroppen ska få starta allting av sig självt, men i Stockholm får man inte gå längre än 42+0 verkar det som.
    Smulan 89 skrev 2014-11-18 18:54:04 följande:

Har två barn och båda är igångsättningar på bf+13 resp bf+10.
    Första tog 24 tim och jag minns knappt något. Inget jag ville uppleva igen. Dock var det mitt första barn och du har ju fött barn innan.
    Andra tog 12 timmar och det var en underbar förlossning. Jag kände att jag kunde hänga med och kroppen visste vad den skulle göra. jag hade ju fött barn innan, så nu kände väl kroppen igen sig.
    Mina förlossningar var som natt och dag. En jag inte vill minnas och en jag skulle kunna göra om vilken dag som helst.
    Eftersom du har barn innan så vet din kropp vad den ska göra. Jag väntar min tredje till påsk och hoppas på en förlossning som blir så lik min andra igångsättning som möjligt, ev lite snabbare. Hade kunnat tänka mig en igångsättning igen, då det är praktiskt att ha en tid och en plats.
    Lycka till =) det kommer att gå jättebra =) Snart får du gosa med din bebis =)
    Varje värk under din förlossning är en värk som aldrig kommer åter. De är vägen till din bebis.

Tack! Ja jag hoppas det blir smidigare när kroppen redan varit med om en förlossning och vet vad som händer. Det är tio år sedan min senaste förlossning men min barnmorska och andra säger att tiden emellan har ingen som helst betydelse. Man blir aldrig en förstföderska två gånger. Får fokusera på den känslan!
  • soundtrack
    Anonym (Anonym ( över en vecka efter bf)) skrev 2014-11-18 20:34:13 följande:

Åh det låter ju fantastiskt! Jag har inga direkta känningar alls mer än pyttelite mensvärk några gånger om dagen. Det stressar mig jättemycket när jag hör att 90 % föder innan v 42+0. Men man får väl försöka hoppas! Fast jag har nog ställt in mig på att det blir på lördag...

Jag var också jättestressad och orolig inför ev igångsättning. Första barnet också så ville ju få uppleva det "på riktigt". Hade gett upp hoppet när värkarna helt plötsligt började.
  • nica
    Anonym (Anonym ( över en vecka efter bf)) skrev 2014-11-18 20:36:56 följande:

43+3, ville du gå längre innan igångsättningen? Man önskar ju verkligen att kroppen ska få starta allting av sig självt, men i Stockholm får man inte gå längre än 42+0 verkar det som.

42+3 skulle de står. ..bor i Skåne och Helsingborg gäller 43+0 för igångsättningen och i Lund ( där jag födde) 42+0. Var många som föddes i somras då min dotter föddes och så var de magsjuka på ena sjukhuset så mycket på en gång.

Min första föddes 41+5 på en onsdag hade fått tid på fredagen.
  • Anonym (Annie)
    Anonym (Anonym ( över en vecka efter bf)) skrev 2014-11-18 20:35:27 följande:

Var du på förlossningen då redan? Vad skönt att det startade av sig själv!

Jag var på mvc på morgonen och då sa hon att hon skulle boka tid för igångsättning åt mig. Samma kväll började förlossningen. Vi lämnade bb samma dag som igångsättning skulle ha gjorts.
  • Modeshi

Med tanke på att du har gått över så pass långt och du har fött barn tidigare så tror jag att det kommer gå jättebra!

Jag har blivit igångsatt med alla mina tre.

Första 40+4. Fick gele på kvällen och tidigt på morgonen. Sedan tog de vattnet vid 9 tiden, fick starka värkar direkt och dottern kom 11.30. Det var fruktansvärt verkligen, men det var nog mest för att det gick så fort och jag visste inte vad jag hade att vänta.

Med nr 2 gick jag över 11 dagar. Var redan mogen så det räckte med att de tog vattnet. Fick första värken efter 5 min och sedan var han född 2 timmar senare. Bara lustgas, kände mig i kontroll hela tiden och det var verkligen toppen!

Med trean hade vi planerad igångsättning 40+2. Jag fick två hinnsvepningar dagarna innan så det kan ju ha preppat lite. Denna gången räckte det med att de försökte ta vattnet så startade det. De lyckades inte för huvudet låg helt intill. Började med småvärkar efter att de försökte hinnorna kl 17, fick droppnål med de gav aldrig nåt för vid 19 drog det igång med starkare värkar och 20.20 var hon ute.

Har ju också hört mycket om hemska igångsättningar men jag tror det är STOR skillnad på att sätta igång någon i förtid. Med största sannolikhet är du helt redo där nere men kroppen behöver bara en liten knuff! Kan de ta vattnet så brukar det ju sätta igång saker och ting

Stort lycka till! Uppdatera oss gärna när det är klart!

• EllenNoone
    Anonym (Anonym ( över en vecka efter bf)) skrev 2014-11-18 19:46:37 följande:

Tack för era svar.

Fattar inte riktigt vad jag är så rädd för. Men jag har nog hakat upp mig på de risker som finns, att det ofta slutar med sugklocka och/eller snitt.

Mina två igångsättningar har slutat så; en med sugklocka och en med snitt.
    Men det gick bra det också.
    Din absolut största fördel är att du har fått barn förut.
    Att bli igångsatt med första barnet tyckte i alla fall jag var otäckt eftersom man inte kunde föreställa sig hur det skulle vara.

Lycka till när det blir dags, kommer att gå bra!
Svar på tråden V 41+3, snart igångsättning och rädd