Har någon med kronisk värk köpt denna madrass?
Vad sover ni som har ständig värk som t ex reumatism, fibromyalgi eller muskelinflammationer på?
Har ni några riktig bra förslag till en som är fruktansvärt utmattad av att aldrig få sova pga den kroniska värken... Påverkar ju hela mitt liv och gör att jag mår ännu sämre, bra sömn är otroligt viktigt! Jag orkar inte längre! Har både starka värktabletter och sömntabletter sedan flera år tillbaka, men sover ändå bara ca 4-5 timmar, kan inte heller sova dagtid eller ta tupplurar...
Har haft kraftiga muskelinflammationer i kroppen sedan 1999, men har även artros sedan 15-årsåldern och fick för några år sedan diagnosen fibromyalgi. Har haft ständig värk i kroppen sedan jag var 8-10 år, så kanske är det något mer som spökar.
I alla fall så är muskelinflammationerna i både vänster och höger höft extremt jobbiga, är inne i ett långt skov nu. Det har även påverkat ländryggen i mer än 6 mån så att jag har fått mycket problem med ischiasnerven hela vägen ner i båda benen. Får nervblockader på vc men de hjälper tyvärr bara max en månad.
Detta leder till att jag nu behöver en ny säng egentligen. Men med lägsta sjukersättningen + bostadstillägg som enda inkomst så har jag bara råd med en madrass från Jysk eller IKEA. Och eftersom Jysk har rabatter på madrasser även denna vecka hade jag tänkt köpa en ikväll, om jag orkar ta mig dit... Det är specialrabatt mellan kl 19-21 så jag hade hoppats på lite rådgivning av personalen, men har tyvärr inte så bra erfarenhet av Jysk på min ort.
Min syster har denna madrass: http://jysk.se/sovrum/madrasser/skummadrasser/plus/skummadrass-120x200-plus-f60-dreamzone så den har jag testat några dagar och är ganska nöjd med den. Har för första gången på åratal sovit utan att behöva vända på mig en gång i timme och har t o m sovit ca 8 timmar istället för max 5. 1.100 kr (på rea) är ganska bra för en 120 cm madrass.
Men nu funderar jag på att köpa denna istället eftersom den har 3 cm memoryskum som formar sig efter kroppen. http://jysk.se/sovrum/madrasser/skummadrasser/plus/skummadrass-120x200-plus-f75-wellpur
Är det någon som har köpt denna madrass? Är det för lite memoryskum? Jag väger en hel del och måste ha en medium/fast madrass som ändå formar sig efter kroppen så trycket på höfterna inte blir för hårt. Jysk har inte direkt någon info på sin hemsida, så jag vet inte om den är värd 1.700 kr på rea (för 120 cm).
Är ju lite sent ute, men det är förmodligen en beställningsvara som dröjer ca 2 veckor, så än har ni tid att ge mig lite hjälp!
1.700 kr är egentligen över min budget, så jag har inte råd med något dyrare. Och jag bor på en liten ort, kan inte ens ta mig till IKEA i dagsläget (och vill inte slösa bort pengar på hemleverans om jag lika gärna kan köpa en madrass på Jysk).
För några år sedan köpte jag en vanlig bäddmadrass på ca 7 cm från IKEA. Ser ut som Tylldalen för 1.695 kr (120 cm) men den hette något annat när jag köpte den, tror jag? www.ikea.com/se/sv/catalog/products/70267109/
Den ger inget stöd och är för tunn. Det värsta var stanken som satt i många månader och som förvärrade min astma och allergi, så därför tvekar jag lite och köper hellre på Jysk. Lukten i deras madrasser är inte lika illa och försvinner snabbare.
Någon med kronisk smärta som vill dela med sig av sina erfarenheter angående sängar och madrasser, vilka som kan minska smärtan? Det är olika för alla, så det är bra med så många svar som möjligt!