• Anonym

Elak mot sin hund......

Jag väljer att vara anonym då det handlar om en vän till mig hoppas alla förstår!
    Vi kallar hunden för Lukas.

Jag har en vän eller rättare sagt min bästa vän,hon har en hund en liten hund jag vet inte vad rasen heter men det ser ut som en typisk liten tant hund,iallafall när hon var hemma hos mig e hel dag och kväll så frågade jag henne ska inte Lukas få mat han har ju inte ätit på hela dagen.
    Nääää säger hon och låter väldigt besvärad nehepp säger jag och frågar varför,då säger hon att Lukas äter bara 1 gång per dag ibland lite mer.Så jag gav honom lite blandat av det jag hade i mitt kylskåp,ett djur ska f*n inte gå hungrigt,efter händelsen så satt jag och tänkte efter en stund och då slog det mig att jag har nog inte sett henne ge sin jycke mat en endaste gång och hon har haft honom i 8 år nu och vi brukar ofta vara med varandra.
    Hon sliter i kopplet skriker åt hunden är hårdhänt och till råga på det hunden får nästan ingen mat!
    Jag försökte prata med henne då när det hände om varför hon matar honom så sällan men hon är en sån människa som inte lyssnar på någon annan än sig själv så det gick in genom ena örat och ut genom det andra.

Jag brukar säga till henne när hon skriker och gapar när Lukas hänger i kopplet för att han inte hänger med när dom är ute och går men som sagt hon lyssnar inte.

Visst jag är ingen hund människa jag är en katt människa men jag vet att en hund behöver mat ca 3 gånger per dag och ska INTE gå hungrig.
    Hon är verkligen hemsk mot honom jag vet inte vad jag ska göra jag lider med jycken.

Nån som har nått råd att ge.......

• Svar på tråden Elak mot sin hund......
  • Anonym

puffar lite......

• Brodsmulan

Tja, jag skulle göra en anonym anmälan så de får plocka in hunden om jag var säker på allt.. speciellt matfrågan.. men det kan du bli bara av att kika på hunden.. ser den väldig smal och ämlig ut eller rätt okej i hullet?
    En hund behöver inte alls äta 3ggr/dag.. men normalt är däremot 2ggr.. Morgon och Middag.. om inte det handlar om en valp de äter från början 5ggr om dan. Men hon har ju haft hunden i 8år.. vilket slår mig att det är en gammal hund.. då skulle jag kontakta vetrinär.. de kan hjälpa dig ta in hunden och bedömma den.. men nope, anser inte hon bör ha hund om hon inte kan behandla den med respekt så jag skulle ringa polisen.. kommer nämligen inte ihåg vad styrelsen som åker ut och kollar upp heter, men det vet polisen.

• proppen

Ring polisen och fråga var du ska vända dig,låter verkligen inte som om din sk vän ska ha ansvar för en vovve...

• Peppa

En hund behöver INTE mat tre gånger per dag. Det är mängden som räknas Är hunden undernärd??? Kan du lätt känna revbenen på hunden när du klappar den? Vissa ger t.ex. bara hundarna mat 6 dagar i veckan... Vår har dock mat stående framme nästan hela tiden... men det är individuellt.

Känner att jag måste påpeka att det är värre att övergöda sin hund, speciellt om det är en liten ras och hunden inte arbetar aktivt. Många övergöder sina hundar till en för tidig död... dessvärre.

Sedan till hur man behandlar en hund som drar i kopplet.... Det är en knivig fråga. Hänger mycket på ras, storlek och så slutningen individen i sig. Bara för att hunden får skäll innebär INTE automatiskt att den är misshandlad etc. Bättre att ryta ifrån än att låta hunden dra hela tiden och på så sätt få nackskador. Men det bästa är ju om hunden inte drar alls!

Vi till exempel har en jakt/brukshund. Han är vårat allt.. men det innebär INTE att vi klemar bort honom. Nog fanken kan han få sig en redig utskällning om han inte lyder...och så använder jag helstryp, något som inte alla uppskattar. TROTS detta har jag en glad, underbar, älskad och mycket trevlig hund som går ihop med allt och alla. Men om man skulle råka se oss på bruksplanen en dag då han inte vill lyda så skulle man få höra både det ena och det andra

Hur är hunden för övrigt? Rycker den till vid varje plöttslig rörelse?
    Är pälsen inte skött ordentligt?
    Är hunden ilsken?
    Eller är hunden glad och positiv?
    Arbetar hon med sin hund, eller är den bara till för sällskap?

• anro

Min vove, som faktiskt heter Lukas (jakt golden) äter inte varje dag. Han har alltid full matskål men är inte så på hugget när det gäller mat. Han äter när han är hungrig verkar det som. Många hundar äter på tok för mycket och faktum är att hundar mår bäst av att vara fit.

Övervikt = livsfarligt. Kanske är det så att denna hund inte heller är så glupsk som många hundar är och det räcker med mat 1 gång om dagen? Ser hunden underviktig ut tycker jag absolut att du ska ta ett snack med din kompis innan du anmäler.

Jag tycker inte att man inte ska anmäla en kompis utan att försöka prata henne till rätta återigen. Däremot kanske det vore bra för hunden att gå en kurs i uppförande om hon har problem när de är ute och går. Finns ju massa hundklubbar som ordnar kurser i lydnad. Kanske kan det göra matte och hunden mer samspelta. Det viktigaste är att voven mår bra, inga djur ska behöva lida...det är bra att det finns folk som DIG som bryr sig om våra fyrbenta vänner.

Lycka till!

• giz

mina hundar har fri tillgång till mat (jag har tant hundar*L*) men dom har valt själva att bara äta rejält en gång om dagen....men visst äter dom om ngn skulle plocka i kylen åt dom.........villken hund gör inte det*L*

vad värre är (kan ha missat det men iaf) är att det inte fanns ngt vatten.
    du kan ringa polisen och fråg vart du ska vända dej........ inget djur ska behöva vara ngt man avreagerar sej på......känner man att man inte fixar sin vove så kan man jourplasera den hos ett omplacerings ställe eller anlita fodervärd eller sälja djuret.

en s det tdgare e sagt prata med henne först

• giz

rättelse på sista meningen då jag hade trollhjälp*L*: som en sa tidigare, prata med henne först

• oOoJOYoOo

Våra äter två ggr om dagen...vår grandis kan vara lite petigare i maten ibland.

Men hennes beteende verkar vara under all kritik...undrar varför vissa har hund som inte verkar tycka om dom ens?

• Miim

Jättesvår situation, som jag tyvärr själv varit i...
    Har en granne som vi umgås med och i den familjen finns världens bästa och finaste hund. Trots att han är otroligt lydig är de (speciellt tjejen) jätte hård med honom, dvs slår till honom på nosen utan anledning, "sparkar" i väg honom när han är i vägen osv. Detta har gjort mig otroligt illa tillmods, men samtidigt är det svårt att säga i från. Någon stans känns det som om man har lika lite rätt att kommentera hur folk uppfostrar sina barn som hur det är mot sina djur. Men så hittade jag lösningen! Grann tjejen var och hälsade på hemma hos oss med hunden och självfallet var hon tvungen att "dänga" upp honom för någon små sak. Då tog jag tillfället i akt att säga "hur ni gör med eran hund hemma är eran egen sak, men i mitt hem slår man inte djur!!!"
    Kan tillägga att hon såg jättesnopen ut och har aldrig mer varit hård med hunden så att jag har sätt det.

• Inger

Håller med Peppa, kolla hur hunden beter sig och verkar i övrigt innan anmälan, en anmälan kanske stjälper mer än hjälper. Visa att du är intresserad av hunden och uppmärksammar hur den sköts och behandlas. Ställ "besvärliga" frågor. Ifrågasätt på ett positivt sätt (till en början iaf...)
    Har hon en anledning till speciella utfodringsrutiner? Jag har haft olika till alla mina hundar i olika perioder beroende på konstruktion / hull / arbetstempo / kondition / ålder / matmotivation osv. En del måste äta lite och ofta, andra stora portioner mer sällan, En del kan dosera själva och ära lagom mycket.... Be henne förklara hur hon motiverar utfodringen, det kanske finns en bra anledning till varför han äter som han gör..?

Jag vet inte hur det är på andra ställen men hos min veterinär kallas man till seniorkontroller 1 gång / år, som börjar när de fyllt 7. Fråga om det, hur ofta vaccineras han? (Underförstått, har hon en veterinär till honom?) Hur ofta är han ensam hemma osv.osv. Det kan ju bli bättre om hon uppmärksammar att du har ögonen på hennes hundägarskap och är mån om krabaten?

Lycka till!
    /Matte till Mojje

Svar på tråden Elak mot sin hund......