• Anonym (matte­)
    Äldre 19 Nov 04:58
    2750 visningar
    13 svar
    13
    2750

    hundbajs

    Låter min hund sköta sina toalettbestyr på balkongen av rena bekvämlighetsskäl. Har en kattlåda av modell större som jycken både kissar och bajsar i. Försöker tömma den dagligen men oftast blir det bara någon gång i veckan.

    Problemet är att grannarna börjat klaga. Har de rätt till det. Eller har jag rätt att använda balkongen som jag vill. Kan jag bli vräkt?

    Vad ska jag göra?

  • Svar på tråden hundbajs
  • Anonym (Hundä­gare)
    Äldre 19 Nov 06:56
    #1

    Varför går du inte ut med hunden? Det är ju djurplågeri att inte motionera sin hund. 

    Förstår att grannarna klagar, självklart blir det en lukt/stank. 

    Fråga din hyresvärd om du får låta hunden utföra sina behov på balkongen? Tror inte att det är tillåtet. 

  • Anonym (Men!)
    Äldre 19 Nov 08:28
    #2

    Varför går du inte ut med din hund?
    Är du säker på att du vill ha en hund?
    En hund måste ut och motioneras varje dag annars ska man inte ha en hund!
    Det är synd om hunden att få bajsa och kissa i en låda för att du är bekväm och inte orkar ta hand om den!

  • Anonym (matte­) Trådstartaren
    Äldre 19 Nov 08:32
    #3

    Jag motionerar hunden dagligen men INTE flera gånger om dagen.

  • sextio­talist
    Äldre 19 Nov 09:09
    #4

    Det finns nog en potentiell risk att du kan mista hyreskontrkaktet, för nej, man får inte ha hundbajs på balkongen, det räknas som sanitär olägenhet.

    Så nu får du nog antingen sköta lådan ordentligt eller ta flera turer med din hund.

  • Anonym (lilla jag)
    Äldre 19 Nov 09:42
    #5

    Dina grannar borde anmäla dig! Det du gör är inte lagligt! Enligt länsstyrelsen ska hundar rastas MINST var 6 timme! Blir så förbannad när jag hör folk som dig ha djur!

  • Anonym (matte­) Trådstartaren
    Äldre 19 Nov 10:51
    #6
    Anonym (lilla jag) skrev 2014-11-19 09:42:43 följande:

    Dina grannar borde anmäla dig! Det du gör är inte lagligt! Enligt länsstyrelsen ska hundar rastas MINST var 6 timme! Blir så förbannad när jag hör folk som dig ha djur!


    Nähä. Tror jag inte. Är det inte att hundar inte får lämnas ensamma hemma mer än 6h på raken?
  • Anonym (matte­) Trådstartaren
    Äldre 19 Nov 10:51
    #7
    Anonym (lilla jag) skrev 2014-11-19 09:42:43 följande:

    Dina grannar borde anmäla dig! Det du gör är inte lagligt! Enligt länsstyrelsen ska hundar rastas MINST var 6 timme! Blir så förbannad när jag hör folk som dig ha djur!


    Rastas? Utomhus? Är inte en balkong utomhus??
  • sextio­talist
    Äldre 19 Nov 10:54
    #8
    Anonym (matte) skrev 2014-11-19 10:51:59 följande:
    Rastas? Utomhus? Är inte en balkong utomhus??
    Inte en plats där man låter hundarna sköta sitt toalettbehov och nej, det är inte att rastas.
    Att rasta en hund innebär att man låter hunden röra på sig, nosa och få möjlighet att sträcka på benen, det innebär inte att de ska ta en nypa frisk luft
  • Anonym (lilla jag)
    Äldre 19 Nov 11:27
    #9
    Anonym (matte) skrev 2014-11-19 10:51:07 följande:

    Nähä. Tror jag inte. Är det inte att hundar inte får lämnas ensamma hemma mer än 6h på raken?


    "Alla hundar behöver daglig motion och regelbunden rastning. Du bör rasta din hund åtminstone var sjätte timme dagtid, valpar och äldre hundar dock oftare."

    Detta står på jordbruksverkets hemsida, så det gäller RASTNING. Och iaf jag anser inte att en balkong är tillräckligt!
  • Anonym (matte­) Trådstartaren
    Äldre 19 Nov 14:25
    #10
    Anonym (lilla jag) skrev 2014-11-19 11:27:02 följande:

    "Alla hundar behöver daglig motion och regelbunden rastning. Du bör rasta din hund åtminstone var sjätte timme dagtid, valpar och äldre hundar dock oftare."

    Detta står på jordbruksverkets hemsida, så det gäller RASTNING. Och iaf jag anser inte att en balkong är tillräckligt!


    Men är det inte bättre om hunden får en timmes skogspromenad om dagen än bara tre fjuttiga varv runt lyktstolparna på gården?
  • Anonym (matte­) Trådstartaren
    Äldre 19 Nov 14:30
    #11
    Anonym (lilla jag) skrev 2014-11-19 11:27:02 följande:

    "Alla hundar behöver daglig motion och regelbunden rastning. Du bör rasta din hund åtminstone var sjätte timme dagtid, valpar och äldre hundar dock oftare."

    Detta står på jordbruksverkets hemsida, så det gäller RASTNING. Och iaf jag anser inte att en balkong är tillräckligt!


    Citerar de lagen eller är det bara en rekommendation från deras sida?
  • Anonym (lilla jag)
    Äldre 19 Nov 14:48
    #12

    Ja det är lag! Förstår dock inte varför du ifrågasätter ang promenaderna. Reglerna finns ju där av en anledning och även om de iinte skulle vara "lag" så borde ju man vilja sin hunds bästa?!?!

    men googla på "lag om rastning av hund" så får du upp sidor du kan läsa mer på.

  • Äldre 20 Nov 09:22
    #13

    Om jag visste vem du är skulle jag anmäla dig! 

    Jag är ute minst 5 timmar per dag med min stora vovve! 

Svar på tråden hundbajs