• CrazyChristina

Hur fungerar jojo kortet?

Helt ny i bussvärlden och ska nästa vecka åka buss för första gången med ett busskort och jag tycker det är så pinsamt att göra så folk få vänta så jag frågar er hur det fungerar med busskorten i Skånetrafikens gula bussar. Vet att det finns de som ska stoppas ner i en automat och de som ska skannas både när man stiger på och av och bara när man stiger på.. Hjälp!

♥Erik 2010-06-09♥-♥Wilhelm 2012-04-17♥-♥Gift sedan 2014-03-28♥-♥Bönan BF 2015-01-29
  • Svar på tråden Hur fungerar jojo kortet?
  • Fontana

JoJo-korten som Skånetrafiken använder skall bara hållas fram framför kortläsaren. Någon möjlighet att stoppa ner finns inte. Och inte när du stiger av heller.

Om du har ett kort med "reskassa" - alltså bara laddat kortet med en viss summa - så måste du först säga till chauffören vart du skall åka. Det kostar ju olika mycket att åka till Lund eller Kristianstad! När chauffören nickar så håller du fram kortet mot läsaren.

Har du ett månadskort för en viss sträcka eller hela Skåne så håller du bara fram kortet mot läsaren, du behöver inte säga något. 

• lilly

Korten som ska stoppas ner i automaten finns inte längre. Nu håller du bara fram kortet. Fungerar likadant på både region och stadsbussarna. Åker du som barn (under 20 år) så säg detta till chauffören. Du får som vuxen ta med två barn under 7 år gratis. Resten har #1 sagt :). Härligt att du besöker Sveriges finaste landskap! ;)

• lilly

Att säga till chauffören att du åker som barn gäller bara om du har reskassa glömde jag säga! Har du periodkort så är de bara att trycka det mot läsaren :)

• CrazyChristina

Haha ja där ser man, hade ingen aning om att de inte fanns längre. Det är reskassa jag har. Har inte åkt buss på evigheter och då betalade jag alltid kontant. Nu släppte min panik lite nu ska jag bara hinna i tid xD

Svar på tråden Hur fungerar jojo kortet?