• LilaLavendel

Pantsatt bostadsrätt

Om man ska köpa en bostadsrätt...vad innebär det att den är pantsatt och vad ska man tänka på vid ett köp av en pantsatt bostadsrätt?

• Svar på tråden Pantsatt bostadsrätt
  • LilaLavendel

Och en annan sak...bestämmer man själv temperatur i en bostadsrätt eller är det som hos hyresvärdar där det hålls en viss temperatur som man inte kan gå över hur mycket man än skruvar på elementen?

• Anonym (Vivi)

Om den är pantsatt så betyder det att det finns lån, av något slag, där man
    lämnat lägenheten som säkerhet.
    Det där med värmen måste du fråga ägarna eller styrelsen i föreningen om.
    Vi hade såna spärrar när vi bodde i bostadsrätt men dem plockade vi bort. Vi hade ändå gått över till separata räkningar för värme och vatten så det var ändå vi som betalade och då ville vi ha varmt inne.

• zZzZz

Pantsatt, ja den används troligtvis som säkerhet för ett lån hos en bank, och är därmed med pantbrev/skuldbrev... ju mer pantbrev som finns, desto bättre för ny köpare som slipper betala avgiften för att ta ut nya pantbrev om beloppet mellan gamla pantbrev och köpeskillingen diffar :)

• LilaLavendel

Så det är positivt att den är pantsatt egentligen?
    En fråga till..om man lägger ett bud på bostadsrätten, men samma dag går på en visning där man undrar varför man inte bjuder på den istället, då den hade en förutsättning/sak som den andra saknade och man helst ville ha. Vad sjutton gör man? 

Och en annan sak som ni kanske vet....hur lätt är det att byta dusch mot badkar rent installationsmässigt och kostnadsmässigt?

• Dixie

Så länge du inte skrivit på något kontrakt kan du ju lugnt buda på andra lgh!

• Sunnan
    zZzZz skrev 2014-11-19 13:47:32 följande:

Pantsatt, ja den används troligtvis som säkerhet för ett lån hos en bank, och är därmed med pantbrev/skuldbrev... ju mer pantbrev som finns, desto bättre för ny köpare som slipper betala avgiften för att ta ut nya pantbrev om beloppet mellan gamla pantbrev och köpeskillingen diffar :)

Pantbrev behöver man inte betala för när man köper lägenhet, bara när man köper hus/radhus.
  • LilaLavendel

Så att bostadsrätten är pantsatt betyder egentligen ingenting i praktiken för mig som köpare om jag har förstått det rätt?

• Sunnan
    LilaLavendel skrev 2014-11-19 14:01:34 följande:

Så att bostadsrätten är pantsatt betyder egentligen ingenting i praktiken för mig som köpare om jag har förstått det rätt?

Precis så :)
Svar på tråden Pantsatt bostadsrätt