• Anonym (Barnfamilj)

Normal månadskostnad?

Vi är en familj på två vuxna och två småbarn.
    Såhär ser våra utgifter ut:

Hyra: 6000
    Bredband: 450
    El: 200
    Lån och avbetalningar: 6500
    Mobil: 250
    A-kassa: 250
    Mat: Ca 5000-5500 per månad.

Vi har ganska låg gemensam inkomst och jag vill verkligen ha hus och inser att allt vi lägger på avbetalningar hade räckt långt till en kontantinsats efter några år. 

Hur ser era utgifter ut? 

Har ni mycket på avbetalning?

• Svar på tråden Normal månadskostnad?
  • Anonym (Husfrun)

Vi bor i hus och lägger mycket mindre i lån per månad än ni gör i hyra. Men elen är förstås avsevärt dyrare,ca 25000:- per år. Bredband tycker jag är dyrt här,vi lägger 300:- per månad,men ni lägger ännu mer.  För vad undrar jag liksom? Mobil är ca samma. Vi har huslån och traktor- och fyrhjulingslån,men de är korta och räntefria. Allt annat betalar vi kontant. Mat har jag ingen aning,vi är två vuxna,men säg några tusen.

• Anonym (hyra eller villa)
    Anonym (Barnfamilj) skrev 2014-11-19 18:55:31 följande:
    Har ni mycket på avbetalning?
    Bara bolån på huset. Skulle aldrig köpa något annat på avbetalning.
  • sextiotalist

När jag ser på era utgifter så har jag två förslag, hur ser lånen ut, kan det vara möjligt att minska ner räntekostnaderna genom att lägga in dom som ett lån på banken.
    Maten kan ni minska en tusenlapp med, vi har ungefär 4500 i matkostnader varje månad, två vuxna och en tonåring och två små barn äter nog inte ens i närheten av vad en tonåring gör
    Bredband brukar ligga kring 300 om man inte är tvingad till något speciellt bolag

• fru noren

Två vuxna;

Hyra: 2500kr (internet och tv inkluderat)

Mat: 2000~2500kr

Mobil: 500kr

SL kort: 1000kr

Och så är det radiotjänstavgiften var tredje månad på 520kr tror jag, och elräkningen som ligger på 4-500kr.

Tror det är allt. Vi har inga lån/skulder.

• Anonym (.)

Vi är två vuxna och en 1,5-åring. Våra månadskostnader ser ut ungefär såhär:

Hyra: 3500:- (8400:- from nästa år om vårt lägenhetsbyte går igenom)

Bredband: 160:-

El: 200:-

Mobil: 400:-

Övrigt som a-kassa, fackavgift, förskoleavgift, hyresgästföreningen, radiotjänst m.m: ca 2500:-

Mat: Ca 5500:- men då räknar vi även in blöjor och lite andra smågrejer som sonen kan behöva som strumpor, en tröja eller liknande.

Vi har ingenting på avbetalning men båda har studielån som vi betalar av på varsitt håll. Vet inte vad sambons ligger på men jag betalar 815:-/månad.

Jag tjänar 22000:- och sambon ca 15000:- innan skatt och så får vi ju barnbidrag också.

• Anonym (recca)

Själv

4900Kr hyra

450Kr bredband

2500Kr mat

500Kr medicin

400Kr el

500Kr mobil

Sen bil och andra räkningar

Svar på tråden Normal månadskostnad?