• Birkus

Bromsvätska + kylarvatten

Frugan ringde nyss och berättade att hon hade råkat fyllt på bromsvätska i kylarvattnet.... ???? Så nu tänkte jag fråga någon kunnig om det är någon fara för motorn? Det var en dot 5.1 från preem. Någon standard. Kommer jag måsta rensa hela systemet eller är det ingen fara. Har läst att dot 5.1 är vattenlöslig, men det kanske inte spelar någon roll?

• Svar på tråden Bromsvätska + kylarvatten
  • zZzZz

Att hon behöver fylla på bromsvätska gör mig mera orolig, bromssytemet är ett slutet system, saknas det innehåll i behållaren, så är det läkage nånstans, och vem vill vara ute och åka med bristande bromsförmåga..

Men ja, tips att byta kylarvatten är att rekommendera, bara tömma kylaren och spola igenom systemet, sen fylla på med nytt.. antar det inte är gjort senaste två åren, så det är dags att göra det ändå antar jag :)

Lycka till!

• Rabarbapuppa

Töm ur. Spola rejält. Fyll på ny glykol/vatten.

Bromsvätskan är väl visserligen ingen jättefara, men den innehåller sånt som är/kan vara farligt för gummi, därmed har den inte i ett kylsystem att göra. 

Så ta en rejäl rengöring.

Kolla med henne varför hon ansåg att det behövdes mer bromsvätska. Som sagt, ett slutet system, ska inte behövas fyllas på.

/Puppa

Svar på tråden Bromsvätska + kylarvatten