• Anonym (TS)

    Han ville inte gifta sig med mig..

    Jahopp.. Har väntat förgäves på en ring eller på att få en fråga om förlovning från sambon ett bra tag nu, men sambon har tyckt det har varit tråkigt att han inte kunnat ge mig någon ring pga andra ekonomiska utgifter. Då vi fick en oväntad summa pengar i dagarna tänkte jag minsann ta saken i egna händer istället för att gå o vänta! Jag frågade idag om vi skulle ta och gifta oss och då fick jag bara ett litet skratt och "jaaa...". När jag försökte fortsätta samtalet om när han ville gifta sig då svarar han bara "när det passar och man har råd". Han svarade inte på min kommentar om att vi har råd att köpa ringar nu. (Vi har tänkt att gifta oss borgerligt)

    Jag tolkar detta som att hans snack om att han så gärna ge mig en ring men han har inte haft råd är ren lögn, för nu var det minsann inte intressant. Är det mina upprörda och sårade känslor/ego som styr eller har jag rätt att känna så här?

  • Svar på tråden Han ville inte gifta sig med mig..
  • Dixie

    Jag tycker att du har rätt till ett ordentligt svar! Ok om din sambo inte vill gifta sig, men då får han ge dig ett ordentligt svar!

  • Anonym (?)

    Kan förstå att de känns märkligt att få ett nej såklart. Men kan det vara så att han inte riktigt är redo än? Att gifta sig är ett stort steg, mycket juridiskt som förändras, er familj kanske börjar undra när ni ska ha barn och köpa hus osv.  Man anses på något sätt definitivt bli vuxen. Ibland är det mycket snack och lite verkstad och tror att han helt enkelt blev chockad av din fråga.  Han vill kanske vara den som frågar dig (det är ju lite ?tradition? att det är mannen som frågar även om det blir vanligare tvärt om).  Det behöver inte alls betyda att han inte VILL gifta sig, bara inte nu. Är det verkligen så viktigt för dig att gifta er just nu? Ni älskar varandra lika mycket ändå, med eller utan en ring på fingret.  Han tycker kanske att de pengarna kan ni lägga på viktigare saker, istället för att bränna dem på ringar så fort ni kommit över lite pengar?

  • Anonym (TS)
    Anonym (?) skrev 2014-11-19 22:08:55 följande:

    Kan förstå att de känns märkligt att få ett nej såklart. Men kan det vara så att han inte riktigt är redo än? Att gifta sig är ett stort steg, mycket juridiskt som förändras, er familj kanske börjar undra när ni ska ha barn och köpa hus osv.  Man anses på något sätt definitivt bli vuxen. Ibland är det mycket snack och lite verkstad och tror att han helt enkelt blev chockad av din fråga.  Han vill kanske vara den som frågar dig (det är ju lite ?tradition? att det är mannen som frågar även om det blir vanligare tvärt om).  Det behöver inte alls betyda att han inte VILL gifta sig, bara inte nu. Är det verkligen så viktigt för dig att gifta er just nu? Ni älskar varandra lika mycket ändå, med eller utan en ring på fingret.  Han tycker kanske att de pengarna kan ni lägga på viktigare saker, istället för att bränna dem på ringar så fort ni kommit över lite pengar?


    Vi har redan barn.
  • dirty88

    Hej. Om man har en relation med någon och dessutom har barn. Borde man inte kunna prata med varandra om sånt här då? 

  • Dixie
    Anonym (TS) skrev 2014-11-19 22:19:02 följande:

    Vi har redan barn.


    Och ni diskuterade inte hur ni såg på äktenskap innan ni skaffade barn??
  • Anonym (TS)
    Dixie skrev 2014-11-19 22:25:27 följande:

    Och ni diskuterade inte hur ni såg på äktenskap innan ni skaffade barn??


    Jo och då var vi överens.
  • Dixie
    Anonym (TS) skrev 2014-11-19 22:30:50 följande:

    Jo och då var vi överens.


    Om vad? Att ni skulle gifta er?
  • Anonym (TS)
    Dixie skrev 2014-11-19 22:32:51 följande:

    Om vad? Att ni skulle gifta er?


    Att vi skulle gifta oss, hur och när (så fort vi hade råd då vi inte unnat oss själva något på länge och detta var något vi båda ville göra)
  • taquine

    Varför är det så viktigt att gifta sig då? Trygghet ekonomiskt kan man få ändå menar jag, samt ringar  med  för den delen..

  • Ellie
    Anonym (TS) skrev 2014-11-19 22:38:53 följande:
    Att vi skulle gifta oss, hur och när (så fort vi hade råd då vi inte unnat oss själva något på länge och detta var något vi båda ville göra)
    Har ni råd att gifta er nu då? Ni verkar ju nätt och jämt ha råd med förlovningsringar. Hur skall ni göra när ni skall köpa vigselringar? Är ni överens om hur bröllopet skall se ut? Skall ni ha fest? Middag? Hur många gäster? Bröllopsresa? Fina kläder? Fotograf? Håruppsättning? Eller är ni bägge med på att ha enklast möjliga bröllop?
    Vad är det som får honom att tveka? Ni måste ju prata med varandra om era önskemål och förväntningar.
  • jenny99

    Vill han gifta sig egentligen?Att inte vilja det betyder inte att han inte älskar dig.Jag och min man hade nog aldrig gift oss om inte det vore för att vi har barn och hus ihop.Ingen av var "gifta typen",vi bär sällan våra ringar ändå har vi levt ihop i 14 år.Ser ni olika på giftermål?För oss gick det bra för det var i gen stor grej,inget speciellt firande.Hade jag varit den som velat av romantiska skäl hade han nog skjutit upp som din man gör.Det är inget fel på giftermål,det är härligt att många drömmer om det och tycker det är romantiskt.

  • alla har olika åsikter

    Förstår dig TS! Min sambo är inte direkt för giftermål. Har inte direkt kläm på varför inte faktiskt. Han säger att det beror på det ekonomiska, att han tycker att det är onödigt och pinsamt att stå inför folk. Vi har i alla fall precis förlovat oss. :) krävdes bara 7 års förhållande, två barn och ett hus för att det skulle hända. Undrar vad det krävs för ett äktenskap?

  • The TARDIS

    Jag förstår inte denna hysteri när det kommer till att förlova sig, och/eller gifta sig. Kan man inte njuta av varandra iallafall, utan detta?

  • Anonym (TS)

    För MIG är det viktigt med förlovning/giftermål och det vet min sambo om. Era åsikter om giftermål ger jag blanka fan i, kan man inte sätta sig in i min situation som jag beskriver och ge ett relevant svar så kan man låta bli att svara.

    Jag är uppenbarligen ute efter rådgivning, på vilket sätt hjälper man till genom att dumförklara mina känslor, vilja och intressen?

  • Anonym (Forstort overraskningen)

    Han kanske sjalv planerade att overraska dig (nu nar ni har pengar), men sa forstorde du det hela genom att namna det och pusha pa. Da forsoker han prata bort amnet (for att inte forstora overraskningen han planerar) och sa blir du sur och tror att han inte vill...

  • Anonym (TS)
    Anonym (Forstort overraskningen) skrev 2014-11-20 06:48:20 följande:

    Han kanske sjalv planerade att overraska dig (nu nar ni har pengar), men sa forstorde du det hela genom att namna det och pusha pa. Da forsoker han prata bort amnet (for att inte forstora overraskningen han planerar) och sa blir du sur och tror att han inte vill...


    Så skulle det givetvis kunna vara, har tänkt den tanken med. Är rädd för att det skulle vara önsketänkande :/
  • Anonym (m)
    Anonym (TS) skrev 2014-11-20 06:20:06 följande:

    För MIG är det viktigt med förlovning/giftermål och det vet min sambo om. Era åsikter om giftermål ger jag blanka fan i, kan man inte sätta sig in i min situation som jag beskriver och ge ett relevant svar så kan man låta bli att svara.

    Jag är uppenbarligen ute efter rådgivning, på vilket sätt hjälper man till genom att dumförklara mina känslor, vilja och intressen?


    Det här handlar enbart om kommunikation. Han vet att detta är viktigt för dig, han blev lite överrumplad och svarade på ett sätt som du inte räknade med. Nu får ni sätta er ner och prata om saken. Säg precis som du skrev här, att eftersom ni varit överens tidigare, och ni nu har pengar, så trodde du att han skulle vara med på noterna. Ta det bara lugnt, inte vara ledsen eller anklagande utan helt neutralt. Se vad han svarar och utgå från det. Han kan svara en massa olika saker, men du lär märka om han slingrar sig eller om han verkligen vill gifta sig, men att han bara inte var beredd på att du skulle ta upp det nu. 
  • Anonym (TS)
    Anonym (m) skrev 2014-11-20 07:04:6 följande:

    Det här handlar enbart om kommunikation. Han vet att detta är viktigt för dig, han blev lite överrumplad och svarade på ett sätt som du inte räknade med. Nu får ni sätta er ner och prata om saken. Säg precis som du skrev här, att eftersom ni varit överens tidigare, och ni nu har pengar, så trodde du att han skulle vara med på noterna. Ta det bara lugnt, inte vara ledsen eller anklagande utan helt neutralt. Se vad han svarar och utgå från det. Han kan svara en massa olika saker, men du lär märka om han slingrar sig eller om han verkligen vill gifta sig, men att han bara inte var beredd på att du skulle ta upp det nu. 


    Håller helt med om att det är ett kommunikationsproblem. Typiskt känsliga mig så vill jag att han ska fatta att jag är sårad av hans svar men jag vill inte känna att jag tvingar honom in i något han inte vill. Tror verkligen inte att han fattar att jag är sårad, so that's not gonna happen.

    Ditt svar är väldigt logiskt, det är väl bara mitt sårade ego som står i vägen...
  • 8oo8

    Beror ju på. Han kanske har tänkt använda pengarna som ni fått till annat. Lån, hus eller vad som och därför tänker inte han på dom pengarna som ring material. Därför han sa när det passar eller vi har råd. Eller så är han inte 100% säker på dig som fruga.

Svar på tråden Han ville inte gifta sig med mig..