• Anonym (Spray)

Ge vuxennässpray till 2 åring?

Jag har inte gjort det! Men tanken har slagit mej mer än en gång då min son är superjävla täppt, koksalt löser absolut inget och han bara gråter och slår vilt omkring sig då jag försöker med sug. Vet någon vad som händer om man ger vuxen nässpray till barn? Har nasoferm själv som är ganska mild mot nosen. Dvs är det några bieffekter som händer?

• Svar på tråden Ge vuxennässpray till 2 åring?
  • Ellie

Nässpray, lösning 0,5 mg/ml. Barn 1-10 år: 1 spraydusch i vardera näsborren vid behov 2-3 gånger dagligen. Till barn under 1 år rekommenderas koksaltlösning.

Nässpray, lösning 1 mg/ml. Vuxna och barn över 10 år: 1 spraydusch i vardera näsborren vid behov 2-3 gånger dagligen.

Nasoferm bör användas högst 10 dagar i följd.

• Anonym (L)

Har hört att man kan få kronisk nästäppa så jag skulle inte chansa eller lita på tips på FL, ta kontakt med en läkare istället.

• Ellie
    Anonym (L) skrev 2014-11-19 22:51:27 följande:
    Har hört att man kan få kronisk nästäppa så jag skulle inte chansa eller lita på tips på FL, ta kontakt med en läkare istället.
    Det är därför man skall använda liknande spray högst 10 dagar i följd.
  • Akua
    Anonym (L) skrev 2014-11-19 22:51:27 följande:

Kronisk nästäppa kan du få av alla avsvalkande nässpray alltså vuxna också.
  • Anonym (L)
    Ellie skrev 2014-11-19 22:56:30 följande:
    Det är därför man skall använda liknande spray högst 10 dagar i följd.
    Ja men det kanske är större risk för små barn? Med tanke på att sprayens styrka är anpassad till större barn och vuxna.

Jag vet inte alltså, menar bara att det är synd att chansa när det finns betyldigt bättre info och kunskap att få än godtyckliga lekmannateorier.
  • Anonym (Mamma och sjuksköterska)

Äsch, i en snorkrissituation tar jag den som står närmast. Råkar det vara den med mest tryck i, so be it.

• Ellie
    Anonym (L) skrev 2014-11-19 23:40:08 följande:
    Ja men det kanske är större risk för små barn? Med tanke på att sprayens styrka är anpassad till större barn och vuxna.

Jag vet inte alltså, menar bara att det är synd att chansa när det finns betyldigt bättre info och kunskap att få än godtyckliga lekmannateorier.
    Om du läser mitt första inlägg ordentligt så är lösningen med 0,5 mg/ml även anpassad till barn från 1 års ålder.
    Detta är taget från FASS. Visst är det så att man inte skall lyssna på godtyckliga lekmannateorier, men FASS är ingen godtycklig teori, och inte alla här på forumet är lekmän. Jag missade att ange min källa i första inlägget, och ber om ursäkt för detta.
  • Anonym (...)

Ge suppar med alvedon som är till vuxna också kanske. -Ähh det skadar väl ej.

Eller ge hostmedicin i vuxendos.

Eller vilket annat läkemedel som helst.

Du är väl inte dummare än att du fattar att maxdosen/föreskrifterna är där av en anledning!!!

• Anonym (sniff)

Jag har gett mina vuxenspray när det har krisat (oftast nattetid eller sen kväll när jag inte kunnat åka 3 mil till närmaste nattöppna) och sen köpt barnvarianten dagen efter. Hela familjen tjänar på att barnen får sova på natten, inte minst de själva. Spraya på du!

• Ellie
    Anonym (...) skrev 2014-11-20 00:11:26 följande:
    Ge suppar med alvedon som är till vuxna också kanske. -Ähh det skadar väl ej.

Eller ge hostmedicin i vuxendos.

Eller vilket annat läkemedel som helst.

Du är väl inte dummare än att du fattar att maxdosen/föreskrifterna är där av en anledning!!!
    Mm... fast nu är det ju så att Nasoferm (i styrkan 0,5mg/ml) är för barn från 1 år.
Svar på tråden Ge vuxennässpray till 2 åring?