• Anonym (Bostadstillägg)

HJÄLP, bostadstillägg bostadsrätt sjukersättning vad gäller och ingår??

Har läst en del på FK hemsida, men blir inte riktigt klok på det. När man får pengar från SOC för boende, så räknas även kostnader så som EL, TV-licens och tror även hemförsäkring ingår i den kostnaden + då hyran.

Men sjukersättning förtidspension, vad gäller då för bostadstillägg?? Om min hyra för min bostadsrätt ligger på 2500 kronor, El, Hemförsäkring, Tv ligger på 500kr i månaden, söker jag då bostadstillägg på 3000 kronor eller hur funkar det?

Man får ju upp till 93% av kostnaden i bostadstillägg, men jag antar att det är då man får lägsta sjukersättning, i mitt fall kommer jag få runt 10 tkr innan skatt, så det är lite mer än det lägsta, så hur många procent borde jag hamna på då? (vet att maxtak är på 4600 kr och att man får äga max 100 tusen kontanter tillgångar.

Tack på förhand

• Svar på tråden HJÄLP, bostadstillägg bostadsrätt sjukersättning vad gäller och ingår??
  • ensam1

Att avgiften för bostadsrätten är 2500 är en sak men vad är dina räntekostnader för den. Bostadstillägget baseras på avgift, 70% av räntorna och uppvärmningen.

Bor du ensam eller har du sambo eller man? Det påverkar liksom deras inkomst. Maxtaket beror ju också på om du är gift eller sambo för då räknas ju bara halva boendekostnaden till dig och andra halvan på din partner  

Bostadstillägg räknas på årsinkomst så då har du ungefär 120.000 i inkomster och fribeloppet är 106.000 så din mellanskillanden blir 14.000. Den summan minskar din maximala bostadstillägg med 62% så drygt 8000 per år mindre än maximalt bostadstillägg får du.

Men som sagt är du gift/sambo så är förutsättningarna helt annorlunda + att du inte själv tagit upp räntorna så det kanske jämnar ut sig ändå-

Svar på tråden HJÄLP, bostadstillägg bostadsrätt sjukersättning vad gäller och ingår??